Test profesionální digitální zrcadlovky Canon EOS 1Ds Mark II

FotoAparát.cz měl jako první médium v České republice možnost prakticky si vyzkoušet novou vlajkovou loď firmy Canon na poli digitální techniky. Tou je nová profesionální digitální zrcadlovka Canon EOS 1Ds Mark II s čipem velikosti kinofilmového políčka a rekordním rozlišením 16,7 megapixelu. Také ostatní technické parametry tohoto přístroje byly dotaženy na absolutní špičku, a tak následující článek nebude ani tak klasickým uživatelským testem, jako spíše příjemným povídáním o Formuli 1 mezi digitálními aparáty postavenými na bázi kinofilmového základu.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Canon EOS 1-Ds Mark II.

Mechanické provedení přístroje je bez jediného kompromisu. Tělo je dostatečně velké i pro hodně velké ruce a je i mimořádně robustní a dokonce vodě a prachu odolné. Je to v podstatě jediný masivní kovový blok z moderních odlehčených slitin na obvyklé bázi magnézia. Do těla je již integrován vertikální grip se samostatnou spouští a několika nejpoužívanějšími ovládacími tlačítky. Vertikálně i horizontálně tak padne do ruky jako ulité a umožňuje tak pohodlný a bezpečný úchop, což je vzhledem k hmotnosti 1545 g také důležitý prvek.

Boční pohled zprava

Přestože malé “s“ v označení přístroje znamená studio, tak po mechanické stránce EOS 1Ds Mark II jistě obstojí i u nejnáročnějších fotoreportérů, kteří jsou kvůli své profesi nuceni brát s sebou potřebnou techniku i do těch nejnáročnějších podmínek, jakými je třeba fotografování přírodních katastrof či válečných konfliktů.

Boční pohled zleva

Také všechny ovládací prvky jsou logicky a ergonomicky rozmístěné a důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek. Výsledkem je, že přestože se jedná o složitý přístroj se spoustou funkcí, tak je ovládání natolik intuitivní, že k většině nastavení v podstatě není nutný ani vstup do menu a dokonce ani manuál, který je jinak v začátcích často nezbytný. Princip ovládání i vzhled menu je velmi podobné jako u většiny digitálních zrcadlovek Canon EOS. Funkční tlačítka se používají v kombinaci se dvěma otočnými voliči – obvyklé malé kolečko u spouště a velký kruhový kotouč na zadní stěně. Drobnou výhradu lze snad mít jen k umístění hlavního vypínače, který není příliš dobře dostupný a k jeho aktivaci jsou potřeba obě ruce.

Zadní strana aparátu

Aparát je také vybaven LCD monitorem umístěným v obvyklé pozici na zadní stěně aparátu. Jeho velikost je 2“ a rozlišení 230.000 pixelů. Obraz na LCD je skutečně kvalitní, ale vzhledem ke kategorii přístroje mohl být přeci jen o trošku větší. Informace o nastavení doplňují dva stavové displeje, jeden – menší je umístěn pod LCD monitorem a druhý – větší je na obvyklém místě horní strany fotoaparátu. Oba lze stiskem speciálního tlačítka podsvítit příjemným decentním modrým světlem. Zobrazují všechny potřebné informace, včetně údaje o aktuální nastavené hodnotě citlivosti ISO – i když zobrazení této informace je nutné povolit v uživatelských funkcích na úkor počítadla zbývajících snímků. V případě, že počítadlo nechceme obětovat, je nutno vyvolat a případně následně měnit ISO současným stiskem dvou tlačítek na horním panelu.

Za zmínku stojí také velký a jasný hledáček se zvětšením 0,7×, využívající pentagonální hranol a zobrazující 100% plochy snímku. Samozřejmostí je dioptrická korekce v rozpětí –3 až +1 dioptrie a možnost výměny matnice, kterých je k dispozici 9 různých typů. Zajímavostí je také vestavěná závěrka okuláru, která zabraňuje proniknutí parazitního světla do přístroje prostřednictvím hledáčku, čemuž se u levnějších přístrojů dá zabránit pouze manuální instalací speciální krytky. Okraj hledáčku je skvěle kryt mohutnou gumovou očnicí. Na matnici jsou červeně zvýrazněny aktivní zaostřovací body a v hledáčku jsou také dva displeje – vpravo a na obvyklém místě dole. Uživatel tak má dokonalý přehled o nastavených parametrech i při pohledu do hledáčku. Indikovány jsou všechny podstatné fotografické parametry, včetně počtu snímků, které se ještě v nastaveném rozlišení vejdou do vyrovnávací paměti.

Objektivy

EF 16-35mm/f 2,8 L a EF 24-70mm/f 2,8 L

Aparát je plně kompatibilní s celou sérií více než 60 objektivů Canon EF, výjimkou jsou pouze objektivy nové série EF-S, která je určená výhradně pro některé digitální zrcadlovky s menším rozměrem čipu (formát APS-C). Vzhledem k faktu, že čip má přesně stejnou velikost jako je rozměr kinofilmového políčka, tak je možné využít objektivy na 100% a není třeba žádné korekce či přepočtu koeficientu ohniska. Vzhledem ke kategorii přístroje se počítá především s využitím objektivů nejvyšší třídy, což je dnes už legendární série objektivů označených velkým červeným L. I já jsem měl možnost vyzkoušet si aparát s objektivy této třídy a to hned se dvěma modely, které navíc patří k tomu nejlepšímu, co v daném rozsahu Canon nabízí. Konkrétně to byl superširokoúhlý objektiv EF 16–35mm/f 2,8 L a základní profesionální model EF 24–70mm/f 2,8 L. Oba objektivy mají vysokou světelnost f 2,8. Samozřejmostí jsou také ultrazvukové ostřící motory USM pro rychlý a bezhlučný autofokus a systém vnitřního ostření, díky němuž se při zaostřování neotáčí přední člen. Také mechanickou konstrukcí objektivy odpovídají dané kategorii a jsou mimořádně robustní a odolné. Ostřící i zoomovací prstence nemají ani náznaku sebemenší vůle a k příjemným vlastnostem těchto objektivů patří i možnost manuálního doostřování bez nutnosti přepínání AF/MF. U upevňovacího bajonetu objektivů nechybí ani gumové těsnění zabraňující vniku vlhka a prachu do aparátu spojem objektivu a těla.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Prosický
    Ondřej Prosický
    23.12.2004 22:55

    Moc pěkný článeček a krásné hračce. Škoda že nemám svému 300D co vytknout...

  • Vaschek 1
    Vaschek 1
    20.01.2005 23:13

    Mám tento foťák objednaný a čekám už 2 měsíce. Nevíte někdo o nějaké možnosti jak ho sehnat? Děkuji za každou informaci.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    31.01.2005 07:19

    Vaschek: To buhužel opravdu nevím, snad zkusit dotaz přímo na Cnon CZ.

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    04.02.2005 11:06

    ...dobrá recenze, Michale! :-)
    ...závidím ti, že to měl v ruce ... je to jako projet se ve Ferarri....:-)))
    Petr

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    24.02.2005 12:07

    Petr: Dík, byl to fakt zážitek ....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (55)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram