2.1.5. Praktický návod pro vyvolání černobílého negativu

Kapitola Černobílý negativ seriálu Černobílá fotografie v rámci naší FotoŠkoly dnes pokračuje pátým dílem. Tak se konečně dostáváme k části, na kterou většina ze začínajících temnokomorníků asi čeká nejvíce. Ve fotoaparátu je naexponovaný negativ, všechny chemikálie nakoupeny a naředěny, už jste sehnali i teploměr a ostatní nezbytné pomůcky (možná už máte na cvičném negativu natrénováno i soukání do vývojnice), takže nezbývá než „jít na věc“.

Jako první radu bych zdůraznil, že je dobré nezačínat s negativem u nějaké důležité neopakovatelné akci jako je svatba, porod dítěte atd. Ne že by byl proces složitý nebo že bych vám nedůvěřoval, ale pro první vlastnoručně vyvolaný negativ je naprosto nezbytný klid a pohoda, skoro bych si půjčil výraz „slunce v duši“… Ideální je vyhlídnout si klidnou domácí náladu, kdy vás nebude nic stresovat a mít nafocený rozumný negativ v tom smyslu, že pokud se něco nepovede, tak se nic nestane.

Jako první krok doporučuji připravit si všechno potřebné na fotomisku, abyste nemuseli při vlastní práci nic dalšího shánět nebo hledat.

Příprava pomůcek

Jako druhý krok doporučuji provést nasoukání filmu do vývojnice. Teoreticky je to možné udělat až připravíte a vytemperujete vývojku, ale logičtější je podle mě nejdřív připravit negativ. Velice důležité je mít suché a čisté ruce a úplně suchou cívku. Namotávání na vlhkou cívku je mnohem obtížnější a i jediná kapička mezi závity dokáže pěkně ztížit práci. Vlastní namotávání probíhá v naprosté tmě, proto je potřeba vyzkoušet si zatemnění vhodné místnosti a připravit do ní na příhodné místo prázdnou otevřenou vývojnici s víčkem. Poslepu si vyzkoušejte, že až budete mít namotanou cívku, tak dokážete vývojnici po hmatu najít, dát do ní cívku a zavřít ji. Teď je potřeba ještě za světla si zastřihnout konec filmu (postup použití vytahovače je popsán v minulém dílu).

Zastřižení filmu

Ustřižení musí být rovné a mezi perforací. Pak ještě malinko zastřihnout rohy – opravdu málo, téměř nepatrně. Ještě pořád na světle můžeme zasunout konec kinofilmu do cívky a pojistit prstem.

Vzhůru do temnice

Nezapomeňte si vzít s sebou do temnice nůžky a instruovat rodinu, aby vám nerozsvítila (zamknutí se bere jako samozřejmost). Teď přichází ten vzrušující okamžik, kdy jste sami ve tmě a jen popaměti se pokoušíte nahmatat okraje cívky a zkoušíte ten natrénovaný cik-cak pohyb, kterým se dostává film dál a dál. Je důležité nevytahovat z kazety víc filmu než je potřeba. Stejně byste ho museli neustále rozmotávat, protože se kroutí. Pokud se náhodou zasekne, je potřeba malinko se vrátit a nezmatkovat. Případně prsty pomačkat z boku závity filmu už namotaného v cívce. Zkuste negativ co nejméně omakat, ale v případě nutnosti se nebojte na něj jemně sáhnout. Pokud máte to štěstí, že používáte cívku JOBO (s jinými nemám zkušenost), je možné provést místo cik-cak pohybu prostě „natlačení filmu“ do cívky. Levá ruka svírá jemně cívku a pravá zasune negativ. Když jste nadoraz, levá ruka sevře z boku závity cívky a pravá se posune zpět o pár centimetrů. Tím se vysune další kousek negativu z kazety. Obrovská výhoda je v tom, že se dotýkáte negativu pouze na hraně a že tento postup (možný pouze se suchou cívkou) je velmi rychlý a pohodlný. Většinou mi natlačení nezabere víc jak půl minuty. Ať už jste dospěli k cíli jakýmkoli způsobem, zbývá ještě ustřihnout film u kazety a zavřít cívku do vývojnice. Teď už můžete na světlo, dál to bude hračka.

O dost složitější je situace, pokud máte svitkový film. Tady je potřeba suchého tréninku ještě více a já osobně si před každým ostrým namotáváním dám dvě tréninkově. U svitku je totiž potřeba zamknout se do temnice bez jakýchkoli předpříprav. Samozřejmě musíte na cívce nastavit předem správnou rozteč. Umytí rukou musí být superpečlivé, neboť se dotyku emulze občas nevyhnete. Mně se nejvíc osvědčil způsob, kdy odmotávám postupně krycí papír do ruličky než narazím na konec filmu, který zasunu do cívky a rozmotávám jen po malých kouscích a v podstatě tlačím na cívku jako u kinofilmu. Když toto selže, je asi nejlepší odmotat celý krycí papír pryč, odstřihnout přilepený konec (pozor aby lepící páska nezůstala na negativu) a začít úplně znovu. Problém je v tom, že svitek se prohýbá příčně mnohem více než negativ a má podle mě i větší tvarovou paměť. Jeho konec se neustále točí jak prasečí ocásek a nechce se mu poslušně klouzat do cívky. Nechci z toho ale dělat vědu. Když jsem to i já (v podstatě manuálně velmi málo zručný) po hodině tréninku zvládl, tak není potřeba mít strach. Je ale fakt, že po dvou svitcích vám přijde kinofilm jako procházka růžovým sadem.

Třetím krokem v pořadí je připravení chemikálií.

Ke startu připravit...

Do odměrky naředíte potřebné množství vývojky. Kolik to je, by mělo být napsáno na každé vývojnici, případně si to předem otestujte nalitím vody známého objemu do otevřené vývojnice s cívkou tak, aby se celá cívka bezpečně ponořila. Ustalovač doporučuji mít v hnědé půllitrové lahvičce. Hlavní je namíchat koncentraci doporučenou pro ustalování filmů a nikdy nepoužívat stejný ustalovač na papíry i na filmy (nejde pochopitelně o značku, ale o konkrétní roztok, který při ustalování papírů kontaminují nečistoty).

Pokud je v místnosti nepříznivá teplota, bude dalším krokem temperování lázní. Chci zdůraznit, že teplota vývojky by měla být vždy podle doporučení výrobce pro daný typ filmu. V naprosté většině případů je to 20 stupňů Celsia. Ze všech chemikálií záleží nejvíc právě na teplotě vývojky. Teploty ostatních lázní se mohou pohybovat plus mínus dva stupně bez jakéhokoliv rizika. Pozor ale na střídání teplot. Příliš studená nebo teplá voda na praní je nejběžnější případ, kdy dochází k poškození emulze negativu. Nejjednodušší postup temperování je postavení odměrky s vývojkou a všech lahviček do umyvadla nebo vhodné nádoby s teplou či studenou vodou. Teploměrem mícháme vývojku a průběžně kontrolujeme teplotu. Pokud je vývojnice studená, tak ji také na chvilku částečně ponoříme, aby se ohřála. Jestliže se nám nepodařilo dosáhnout potřebné teploty, pro kterou je uveden čas volání, musíme ho zkorigovat podle tabulky přiložené k vývojce. Vyšší teplota znamená kratší volání a naopak. Studená vývojka pracuje většinou kontrastněji, teplá zvětšuje zrno.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Štrunc Bubag
    Ondřej Štrunc Bubag
    17.06.2005 18:04

    To je zajímavý, mě se právě fomapan i po usušení kroutí, kdežto T-max mi zůstal krásně rovnej ...

  • Ondřej Štrunc Bubag
    Ondřej Štrunc Bubag
    30.08.2005 02:41

    a kdy bude pokračování?? Jsem usušil film, a nevim co teď (dělám si pr.el :-)))

  • Branislav Hacko mreny
    Branislav Hacko mreny
    12.06.2006 23:29

    heeh.... ak sa vam po vysuseni kturi fim tak to sa da napravit pri suseni ze na koniec filmu si date stipec (po cesky kolik) na pradlo a po vyschnuti je film uplne rovnyyy;)))

  • ZOp
    ZOp
    14.08.2007 18:12

    K ekologii:
    Ilford píše na svých stránkách, že nejste-li velkovýrobce, můžete chemikálie vylévat normálně do odpadu. Měli se je ale hodně naředit (Ovšem odkazuje se na britské předpisy, třeba je to u nás jinak). Viz http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=48

  • Mário Vinkovič
    Mário Vinkovič
    14.04.2011 17:37

    aj po precitani clanku a fora mam par otazok. este sa len chystam vyvolat prvy negativ.
    ktore z chemikalii sa kolko krat daju pouzit (vyvojka, prerusovac, ustalovac, zmacadlo)?
    ked mam vyvojnicu, v ktorej sa da mechanizmom cievka otacat a zaroven mierne dvihat, tak to nahradi preklapanie?
    kolko vyvojky musi byt vo vyvojnici?
    ked budem skladovat vyvojnicu a dalsie v chladnicke, moze byt vo flasi pritomny vzduch?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram