Test fotoaparátu Casio Exilim EX-P505

Další z redakčních testů Vám, našim čtenářům, přináší recenzi funkcemi nadupaného fotoaparátu Casio EXILIM EX-P505. Který nám zapůjčila firma Fast ČR, jež zastupuje značku Casio na českém trhu. Je to tak zajímavý model, že si rozhodně nenechte následující řádky ujít.

Casio EX-P505

Casio EX - P505 LCD

Casio EX-P505 o rozměrech cca 98×55×73 mm a hmotnosti 250 g (včetně baterie) patří mezi kompaktní digitální fotoaparáty s 5 Mpx čipem o velikosti 1/2,5". Snímky se ukládají na SD karty a napájení zajišťuje speciální LiOn baterie s kapacitou 1230mAh. Má objektiv s pětinásobným optickým zoomem 38 – 190 mm (35 mm ekv.) se světelností 3,3 (3,6 pro 175 mm) a závitem o průměru 43 mm. Na tento závit se upevňuje přibalená sluneční clona, jejíž velikost příliš vniknutí rušivých paprsků a následně vzniku nepříjemných odlesků nezabraňuje. Disponuje nezvyklým množstvím funkcí, intuitivním ovládáním a jako jeden z mála aparátů na našem trhu také výklopným (a otočným) 1,8" displejem s 84 960 body. Za skvělé považuji to, že se aparát zapíná nejen tlačítkem na horní straně, ale i vyklopením displeje. Start aparátu je takový, že pokud nejprve vyklopíte displej a následně sejmete kryt objektivu, můžete okamžitě fotit (je kratší než dvě sekundy). Panel LCD zabírá prakticky celou zadní stranu aparátu. Průhledový hledáček naprosto chybí. Tělo aparátu se výborně drží a vzhledem k robustnosti tubusu objektivu si můžete vybrat, zda levou rukou držet aparát za vyklopený displej či za objektiv. Nastavovat jas či kontrast LCD nelze, přizpůsobuje se však automaticky potřebám a jeho čitelnost byla menší pouze za přímého osvětlení.

Menu aparátu nelze nastavit v českém jazyce, manuál však samozřejmě v češtině k dispozici je. A budete jej potřebovat.

Funkce a ovládání

Horní strana Kryt baterie a karty

Na zadní straně celoplastového aparátu najdete křížové tlačítko a uprostřed potvrzovací tlačítko SET. Tlačítkům „vpravo, vlevo“ lze v menu přiřadit funkci, kterou využíváte nejčastěji (kompenzaci expozice, vyvážení bílé, ISO, režim měření expozice, samospoušť). Nad ním tlačítko MENU a pod ním tlačítko DISP obě s obvyklým významem. Veškeré ovládací prvky jsou malé, ale poměrně dobře ovladatelné. Několikrát se mi stalo, že jsem nechtěně stiskl tlačítko DISP. Při zavřeném (otočeném) LCD jdou hůře ovládat obě tlačítka na zadní straně. Ovládání zoomu je perfektní, stejně jako ovládání spouště. Zoom je až 40×, protože 5ti násobný optický je doplněn 8mi násobným digitálním. Na tubusu objektivu se zapíná režim ostření (automatické, makro, nekonečno, manuální) a tlačítkem EX se přímo bez nutnosti vstupu do menu volají nejpotřebnější funkce (vyvážení bílé, ISO, měření expozice, oblast ostření). Na horní straně je kromě tlačítka zapnutí, páčky zoomu a spouště také tlačítko režimu blesku. Blesk s dosahem 0,4 m až 3 m je výklopný a protože jeho vyklopení je ovládané magneticky, může se Vám stát, že při méně jemné manipulaci vyskočí.

Protože aparát nabízí veliké množství funkcí, omezím se na jejich výčet a popíši jen nejzajímavější z nich.

Tlačítka na tubusu

Pozice hlavního voliče jsou – Auto, Scénické režimy (BS – 22 automatických režimů + jeden uživatelský), A,S,M, čtyři režimy nahrávání videa, prohlížení fotografií. Bohužel v režimu focení nelze prohlédnout fotografie jinak, než přepnutím do režimu prohlížení na otočném hlavním voliči. Clonu lze volit od 3,3 (3,6) do 7,4 a čas od 1/2000 do skvělých 60 s. ISO Auto, 50, 100, 200, 400. Aparát disponuje funkcí ND filtr, která do cesty v optické soustavě vloží šedý ND filtr, což zvětší dobu potřebnou pro expozici. V manuálním režimu jeho použití lze zvolit, v automatických režimech se použije v případě potřeby automaticky. Musím konstatovat, že s takovou funkcí jsem se ještě nesetkal. Není problém fotit „dlouhou vodu“ v poledne či svítící žárovku. V menu lze volit režim samospouště – 2s, 10s a netradiční 3 snímky v intervalu 10s. Dále rozlišení od 2560×1920 přes 2560×1712 (3:2) až do 640×480. Režimy komprese jsou tři – nejlepší, normální a ekonomická. Volíte kvalitu ( a rozlišení) videa – 640×480 (ve dvou režimech) a 320×240. Dále kompenzaci expozice a první stranu přehledného menu uzavírá vyvážení bíle – 9 režimů včetně manuálního. Druhá strana obsahuje volbu ISO, oblast ostření – bodové (střed), automatický výběr ze středové oblasti a manuální výběr bodu ostření. Následuje způsob měření expozice a zapnutí zvukových poznámek k exponovaným fotografiím. Poznámky se nahrávají po expozici po dalším stisku spouště. Tedy nikoliv automaticky. samotná reakce na stisk spouště je v běžných mezích kompaktních aparátů. Nejde o žádného „sprintera“.

Menu Menu
Menu Režim priority clony
Režim priority časuBarevné filtry

Z barevných filtrů lze nastavit černobílý, sepii, červený, zelený, modrý, žlutý, růžový a purpurový. Ostrost, barevnost, kontrast a intenzitu blesku lze volit v pěti krocích od +2 do –2, což je na experimentování s potřebným nastavením více než postačující. Lze nechat zobrazit vodící linie, zapnout digitální zoom, rychlý náhled po expozici a čtvrtou stranu Menu zakončuje definice funkce pro tlačítka křížového voliče. V další záložce lze definovat, která nastavení aparátu se budou pamatovat pro příští zapnutí a která ne. V Setupu lze přiřadit zvuky k akcím, způsob číslování snímků, nastavit režim komunikace USB (2.0) – Mass Storage či PictBridge. Dále režim videa, formátování karty či interní 7,5 MB paměti podle toho, co se právě používá (mezi interní pamětí a kartou nelze přepínat). Dobu do „usnutí“ či dobu do vypnutí.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    11.06.2005 23:54

    Konstatuji, že aparát při zoomování v režimu video nahrává současně i zvuk.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram