Fotografujeme vitráže

Fotografování vitráží je fascinujícím hledáním detailů, které zůstávají většině ostatních návštěvníků zcela utajeny. Ideální podmínky pro fotografování jsou za tmavých deštivých dnů, kdy jsou menší kontrasty a barvy vitráží jsou sytější. Vitráže se vyrábějí velmi podobně po mnoho staletí a obrazy zalité olovem podávají svědectví o době, kdy vznikaly.

Katedrála v Chartres je asi jedna z nejkrásnějších gotických staveb na světě. Chránila ji vždy vyšší moc boží. Zaujala mě jedna historka o jejím exemplárním zničení z doby francouzské revoluce. Revolucionáři k tomu vytvořili zvlášní výbor, jak to již ve Francii chodí. Výbor se pak naštěstí nemohl dohodnout, jakým způsobem ji zničit a za rok se o většinu výboru postarala gilotina. Nádherná stavba přežila a to i včetně velkého množsví skleněných vitráží.

Bylo tmavé podzimní odpoledne, pršelo. Na venkovní záběry bylo špatné světlo. Uvnitř katedrály nebylo mnoho lidí. Všiml jsem si fotografa, který ze stativu fotografoval zrcadlovým teleobjektivem Nikon. Dali jsme se do řeči. Henri de Faraudy mi řekl, že se specializuje na fotografování vitráží. Jezdí za nimi po celé Francii a má ve svém archivu již několik tisíc jejich snímků. Fotografoval na negativní film kvůli jeho větší expoziční pružnosti a film zpracovával kinofilmovým skenerem. Jeho stránky o skenování jsou velmi dobré, ale bohužel jen ve francouzštině. Henri mě tak trochu inspiroval a obrazy ve skle jsem začal od té doby také fotografovat i když nemám tak dlouhé teleobjektivy jako Henri.

Čelní vitráž v Chartres Detail vitráže v Chartres

Francie má velké množsví zachovaných starých gotických vitráží. Kromě Chartres jsou známé vitráže v Remeši, Amiens i v Notre Dame v Paříži. Pro fotografy, kteří nemají k dispozici teleobjektiv, je ideální malá kaple Ste Chapelle v Paříži v budově policejního ředitelství, kde se můžete přiblížit k oknům mnohem blíže než v katedrálách. Nelíbí se jim zde bohužel stativ. V ostatních francouzských katedrálách jsem se stativem většinou problémy neměl. Se stativem v katedrále sv.Víta v Praze nemám zkušenost, ale předpokládám, že budete potřebovat povolení.

Jakou techniku na fotografování vitráží?

Hlavním problémem fotografování kostelních vitráží je dostat se k nim dostatečně blízko. Na celkové záběry uplatníte objektivy s ohnisky 70 až 150 mm. Na detaily jsou však nutné teleobjektivy s dlouhými ohniskovými vzdálenostmí.

Chagallova vitráž Gotická vitráž
Novější vitráž Detail gotické vitráže

Při použití teleobjektivů je důležitý kvalitní stativ. Přestože vitráže jsou jedním z nejsvětlejších míst uvnitř katedrál, expoziční doby při zatažené obloze mohou být i několika vteřinové. Pozor na rozhýbání fotoaparátu v důsledku mačkání spouště. Je důležité raději použít režim samospouště nebo kabelovou či drátěnou spoušť.

Kdy a jak fotografovat?

Vitráže se nejlépe fotografují za pošmourného dne, kdy je nejméně parazitního světla, které vzniká v důsledku různých odrazů světla po průchodu barevnou vitráží. Zároveň je mnohem menší i kontrast. Tady jsou nejhorší vitráže, kdy jsou části z barevného skla kombinovány s bílým průhledným sklem. Prudké procházející světlo zvýrazní i rušivé předměty za oknem. Snímek pořízený v pozdní jasné odpoledne v katedrále v Remeši ukazuje problémy s kontrastem u horního okna, kdy byla za ním jasná obloha.Spodní okno, které má za sebou tmavší pozadí je velmi dobře nasvíceno.

Příliš velký kontrast

Ideálním způsobem jak eliminovat parazitní světlo je oblepit část vitráže černým papírem. To se dělá při pořizování archivačních snímků pro muzea atd.. Za vitrážemi se musí často na lešení nebo žebřík. Stát na žebříku a fotografovat se nedoporučuje z důvodu nebezpečí roztřesení. Lepší je upevnit fotoaparát a použít samospoušť nebo co nejdelší kabelovou spoušť.

Příliš vysoký kontrast

Při měření expozice je třeba proměřit nejtmavší a nejsvětlejší část okna bodovým měřením a výsledek pro jistotu srovnat s výsledkem zonálního měření. Důležité je nepřepálit světla.

Deformace linií

Vitráže jsou obvykle při fotografování nad vašimi hlavami. Proto dochází podle místa, ze kterého fotografujete, ke sbíhání linií či rozbíhání linií. Naštěstí žijeme v digitální době, takže nejsou nutné operace s nakláněním zvětšováku či použití shiftových objektivů. Velmi jednoduchý nástroj pro rovnání poskytují novější verze Photoshopu, kdy je tato funkce přímo součástí funkce výřez. Linie umožňuje srovnávat i editor Zoner Photo Studio 7.

Doufám, že se v naší Galerii vedle všech výtečných fotografií s tématem příroda, portrét, krajina, makro… objeví i speciality, jakými jsou třeba fotografie vitráží. Určitě Vás bude jejich fotografování ba­vit.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Skoumal
    David Skoumal
    14.06.2005 03:33

    Kliknul jsem si na obrázky, ale objevily se tam jen strašně rozmazané a nekvalitní fotky. Neměl by autor článku ve svém archivu něco lepšího? Pokud nás třeba chce motivotat :-))

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    19.06.2005 22:57

    Fotografování vitráží je ve skutečnosti záležitost technické dokumentární fotografie. Takovéto fotky musí mít perfektní technickou úroveň. Prostě žádné lovení zdálky. Tohle není obor pro 99.9 procent čtenářů FA. Fotky v článku jsou značné výřezy ze skenů - lovení zdálky. Kvalita sice není profi, na druhou stranu jsem netušil, jak tak okna jsou krásná a je škoda tyhle detaily neuvidět a nefotit. Na to nepotřebujete výbavu, jako používá kolega, co ho zmiňují - objektivy s ohnisky 500 mm - 1000mm.

  • Tomáš Kodýtek
    Tomáš Kodýtek
    22.07.2005 14:29

    Obrázky opravdu nestojí za nic, taky mám pocit, že by autor měl mít lepší, když o tom píše. Já sice chápu, že se jedná o komplikovanou práci, ale těch 99,9% mi připadá trochu přehnané...

  • Lukáš Steklý
    Lukáš Steklý
    28.06.2006 21:05

    Je pravda o tom že by ty fotky mohli být mnohem kvalitnější, ale souhlasil bych s tim že na nějaké detaily je zapotřebí teleobjektiv, ale nezmiňuje se v článku o 500 - 1000 mm ohnisky. Jinak co se týče rad kdy je fotit, v jakém světle, tak se mi to líbí, to je dobrá připomínka. Já jsem jednu vitrážovku udělal a po přečtení tohoto článku jsem si uvědomil, že venku bylo zataženo a trochu pršelo, tak jsem měl vlastně štěstí.
    Když byste už si šli vyfotit vitráž ve Svatovítské katedrále tak můžete také zajít do Vodičkovi ulice a vyfotit si Teslu, je to pěkná modernější vitráž.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram