Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl II.

Slíbili jsme vám, našim čtenářům, pokračování testu zrcadlovky Konica Minolta 5D a jak jsme slíbili, tak činíme. Jako tradičně, druhý díl je zaměřen na praktické použití fotoaparátu. Najdete zde také podrobné porovnání s loňským modelem 7D.

Praxe

Konica Minolta Dynax 5D

V praktickém používání je Dynax5D spolehlivá a pohotová. Dobře sedí v ruce i bez použití battery packu. Hledáček zobrazuje jasně a zřetelně, stejně tak LCD i při plném slunečním světle. Vypínání LCD po přiložení k oku funguje naprosto spolehlivě. Trochu horší je to s jasností údajů v hledáčku. Jasnost údajů se mění podle toho, kolik světla do hledáčku jde. Čím tedy jde více světla, tím jasněji hodnoty pod matnicí svítí, čím tmavší, tím je jas slabší. Chápu to jako snahu výrobce o opatření proti oslnění tímto umělým žlutým světlem. U testovaného kusu k tomu však nebyl důvod. Jas tohoto světla nebyl moc výrazný a za určitých situací, kdy jas scény zobrazené na matnici byl ještě silný, expoziční údaje již svítily slabě a nevýrazně.

Automatické zaostřování je spolehlivé. Jeho rychlost je závislá na použití určitého objektivu. Čím větší a těžší objektiv, tím je AF pomalejší. Použití takových objektivů je poznat také na výdrži baterie. Na kombinované ovládání tlačítky + menu se dá zvyknout. Nejdéle mi asi trvalo naučit se správný hmat pro tlačítka režimu snímání a ISO. Zpočátku se mi pletla, neboť jsou umístěna za sebou.

Zápis v sekundách na kartu CF v plné velikosti a různých kvalitách ukazuje následující tabulka. Hodnoty jsou přibližné. Sloupec zápis ukazuje dobu, po kterou pracuje CF karta – svítí dioda. Další expozice je údaj, za jak dlouho po prvním zmáčknutí lze znova exponovat bez ohledu na ještě trvající zápis na CF kartu. Z hodnot je patrné, že od poloviny času, kdy CF karta ještě zapisuje, je již možná další expozice. Test byl při nastavení barevného režimu Natural+, při použití černobílého režimu BW byly časy o něco málo kratší.

Zápis jednotlivého snímku:

trvání zápisu další expozice
RAW 2 s po 1 s
RAW+JPG 3 s po 2 s
ExtraFine JPG 1 s po 0,5–1 s

Pro sériové snímání s rychlostí 3 snímky/s ukazuje hodnoty následující tabulka. První sloupec udává max. počet snímků, který je možno pořídit, než začne docházet k zápisu na kartu. Druhý a třetí sloupec udává, kolik snímků je možno pořídit v další sérii (3.sloupec) a když zmáčknete spoušť (fotoaparát vám to dovolí) v určitém čase (2.sloupec) po první expozici. Doufám, že je to srozumitelné.

Sériové snímání:

barevný režim Natural počet snímků v sérii další expozice počet snímků v další sérii než začne nový zápis
RAW 5 po 1 s
po 2 s
po 3 s
1 snímek
2 snímky
3 snímky
ExtraFine JPG 6 po 1 s
po 2 s
po 3 s
3 snímky
5 snímků
6 snímků
černobílý režim BW počet snímků v sérii další expozice počet snímků v další sérii než začne nový zápis
RAW 5 po 1 s
po 2 s
po 3 s
1 snímek
2 snímky
3 snímky
ExtraFine JPG 14 po 1 s
po 2 s
po 3 s
5 snímků
8 snímků
11 snímků

Z výsledků je zřejmé, že RAW zapisuje cca 1snímek/s bez ohledu na použitý barevný režim, u JPEG lze změnou barevného režimu dosáhnout jiných výsledků. A na závěr k tomuto ještě jeden postřeh. Sériové snímání v podstatě není omezeno. Pokud držíte spoušť i nadále, pokračuje nadále i závěrka a exponuje další snímky, ale pouze rychlostí 1snímek/s.

Recenze obsahuje několik fotografií v plné velikosti 3000×2000 pixelů, na které se dostaneme přes druhý náhledový snímek. Pokud takové jsou, je v informacích o expozici poznámka o velikosti výsledného souboru. Zbylé fotografie jsou zmenšeny na velikost cca 700×460 pixelů. I ty však mají uchován EXIF pro možné nahlédnutí do úplných informací o zhotovení fotografie.

Měření expozice

Měření expozice bylo u většiny fotografií správné, jen v případě velkého kontrastu poledního slunka už dynamický rozsah čipu občas nestačil a multisegmentové měření vyhodnotilo situaci tak, že několik snímků obsahovalo jak čistou bílou tak i černou barvu. Jednalo se o sluncem osvícené světlé omítky domů a tmavé stíny stromů či zákoutí. Po analýze ve Photoshopu jsem však zjistil, že se jedná řádově o několik bílých pixelů a několik desítek černých pixelů, což v počtu 6 milionů bodů není mnoho. Na druhou stranu počet pixelů, který se těmto krajním hodnotám blížil, nebyl malý, a tak takové fotografie budou pravděpodobně vyžadovat dodatečnou softwarovou úpravu. Na ukázku snímek v plné velikosti fotografovaný okolo 14 hodiny za přímého slunce. Jen malou připomínku, většina následujících snímků je zhotovena pomocí nového objektivu DT 18–70/3,5–5,6 (D).

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/1000 s
Clona: 5,6
ISO: 100
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: s vyváženým středem
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,9 MB

Pro příklad zobrazení několik dalších fotografií v plné velikosti z ulic Žiliny. Fotografie jsou opět v plné velikosti 3008×2000 pixelů.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/640 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 6,2 MB

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/640 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 5,4 MB

Následuje ukázka pro ty, co nechtějí otevírat celé soubory o velikosti 6MB. První snímek je vždy zmenšená celá kompozice a druhý jsou výřezy ve 100% velikosti. Na výřezech je patrná drobná chromatická vada na rozhraní tmavých a světlých zón.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/800 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/1250 s
Clona: 7,1
ISO: 400
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Na další ukázce vidíme snímek v protisvětle. Multisegmentové měření dobře vyhodnotilo situaci a expozice je vyvážená a prokreslená až na část nebe, kde je kresba již mimo rozsah snímače. I zde je vidět drobná chromatická vada.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/400 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Na následující fotografii si můžete prohlédnout scénu s velkým počtem barevných odstínů i kresbou ve velmi světlých partiích. I přes velký kontrast je snímek velmi dobře prokreslený a bez vypálených míst. Expozice měřena bodově ze středu snímku.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 26 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 11
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: bodové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    13.12.2005 19:59

    To KUKO: Tak oba foťaky jsem si už ošahal. Jen tak zběžně,zatím. Problém akorát v tom,že ne oba najednou. Přesto mi přišlo,že se Dynax5D držel lépe a ani nijak neklouzal,to u Canonu mě to tak nesedělo. Ale nijak víc jsem si s tím nehrál. Co ty? už máš nový přírůstek?

  • jiří burda
    jiří burda
    19.12.2005 17:58

    Recenze sqělá! Nevím, jestli mohu mezi vámi položit dotaz, zda D5D nebo CANON 350D? Nemohu se rozhodnout. Poradíte mi nějaký dobrý zoom, tak 28 - 135mm ? A jaak je to u D5D s čištěním čipu, u fuji S2 Pro s tím byl problém. Díky!!!

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    20.12.2005 10:17

    canon 350D neznám, tak těžko mohu srovnat, je třeba si přečíst jeho recenzi udělat si vlastní úsudek. Setový zoom minolta DT 18-70 je velmi slušné úrovně.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    31.01.2006 06:28

    pokud používáte nekompatibilní objektivy je dobré nastavit korekci +1EV pro správnou expozici

  • Ales Adamek
    Ales Adamek
    23.03.2006 09:57

    Nevíte prosím Vás někdo telefonní číslo na toho pana Kolína, co vyrábí ty redukce z bajonetu na M42 závit? Děkuju moc.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (62)

Tisknout článek

Tip na článek

Poprvé na analog - Jižní Korea
Poprvé na analog - Jižní Korea

Vy­ba­vená point-and-shoot fo­to­a­pa­rá­tem typu Olym­pus Trip AF 50 (po ba­bičce), vy­rá­žím vstříc džun­gli ji­ho­ko­rej­ského vel­ko­města, Soulu. Ráz­ným kro­kem pro­se­ká­vám mra­zivý úno­rový vítr. Moje se­be­vě­domí je pře­kva­pivě vy­soko na ně­koho kdo do vče­rej­šího ve­čera ne­vě­děl jak správně vlo­žit ki­no­film do stroje. Pro­zření je na­štěstí jen pár go­o­gle kliků da­leko.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram