Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl II.

Slíbili jsme vám, našim čtenářům, pokračování testu zrcadlovky Konica Minolta 5D a jak jsme slíbili, tak činíme. Jako tradičně, druhý díl je zaměřen na praktické použití fotoaparátu. Najdete zde také podrobné porovnání s loňským modelem 7D.

Vliv clony na kvalitu zobrazení u DT 18–70/3,5–5,6 (D)

Teď se trochu podíváme na vliv clony na kvalitu zobrazení a ostrosti u nového objektivu DT 18–70/3,5–5,6 (D). Test byl proveden na 2 různých záběrech (na blízké předměty a na vzdálené předměty – krajina) pokaždé s nastavením jiného krajního ohniska. Nejprve tedy snímky na blízko. Jedná se o velmi podobný snímek jako je předcházející. Objektem byla květina na stole. Všechny fotografie obsahují výřezy o 100% velikosti. První sada snímků ukazuje výřezy ze středu, kraje a ukázku bokehu (místa mimo ostřenou rovinu, kde je patrná kvalita rozostření při dané cloně) při nejmenším ohnisku 18mm a vzdálenosti cca 30cm.

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Další série snímků je ze stejného námětu, ale ohniska 70mm a vzdálenosti cca 60cm.

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Ze snímků je vidět, že nejkvalitnější kresba je zhruba mezi clonou 9 – 18. V krajích snímku je patrná chromatická vada, která u vyšších clon trochu slábne, ale je patrná v celém rozsahu. Bokeh je přirozený a jemný. Při maximálním ohnisku 70mm se kresba ve středu snímku téměř nemění, při krajích ano, ale jen velmi málo.
Následující sada snímků je z pohledů na vzdálenější objekty – do krajiny, ostřeno cca na 2km, s nastavením opět nejdříve na krátké ohnisko 18mm, a pak na max.ohnisko 70mm. Nejprve dva snímky, kde je vidět celková kompozice záběru. Upozorňuji, že se nejedná o stejné snímky, ze kterých jsou pak následující výřezy. Jde ale o velmi podobné záběry ze stejného místa, stejné nastavení ohniska a skoro stejné kompozice.

ohnisko 18mm ohnisko 70mm

A teď jednotlivé výřezy:

ohnisko 18mm, vzdálenost středu cca 2km

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

ohnisko 70mm, vzdálenost středu cca 2km

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kresba při tomto ohnisku a vzdálenosti je v podstatě neměnná a to jak ve středu snímku, tak i v krajích.

Porovnání s jinými objektivy

Další ukázku zobrazení nového zoomu bych prezentoval na porovnání se dvěma kvalitními objektivy a to pevnou Sigmou 24/2,8 Super Wide Macro a zoomem Tokina 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II. Nejprve porovnání s pevnou Sigmou.

celková kompozice střed snímku
kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kresba ve středu snímku je téměř shodná, rozdíly oproti pevnému ohnisku jsou minimální, Minolta je jen lehce měkčí, což je dobrý výsledek. Porovnání krajů je horší, kresba je výrazněji měkčí a objevuje se chromatická vada. Porovnání bokehu je opět velmi podobné. Dá se konstatovat, že výsledek je velmi dobrý, když uvážíme, že se porovnává pevné ohnisko se základní setovým zoomem. Jak dopadlo porovnání s Tokinou 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II ukazují následují snímky. Porovnání jsem prováděl v nejdelším ohnisku 70mm.

celková kompozice střed snímku
kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kvalita zobrazení Minolty při tomto ohnisku je celkově lehce měkčí s nižším kontrastem, stále však ještě velmi dobrá.

Dlouhé expozice

Teď se od relativně rychlých expozic přenesme na druhý konec, do oblasti expozic trvajících řádově i několik desítek vteřin. V ukázce jsou snímky exponované v podvečer, na rozhraní dne a noci. Z plné velikosti snímku je dobře poznat, jak kvalitně si čip poradil s takto dlouhou expozicí a redukoval šum na minimum. Snímek je jemný a čistý bez rušivého digitálního šumu.

Ohnisko: 20 mm
Expoziční čas: 35 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Ohnisko: 60 mm
Expoziční čas: 30 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    13.12.2005 19:59

    To KUKO: Tak oba foťaky jsem si už ošahal. Jen tak zběžně,zatím. Problém akorát v tom,že ne oba najednou. Přesto mi přišlo,že se Dynax5D držel lépe a ani nijak neklouzal,to u Canonu mě to tak nesedělo. Ale nijak víc jsem si s tím nehrál. Co ty? už máš nový přírůstek?

  • jiří burda
    jiří burda
    19.12.2005 17:58

    Recenze sqělá! Nevím, jestli mohu mezi vámi položit dotaz, zda D5D nebo CANON 350D? Nemohu se rozhodnout. Poradíte mi nějaký dobrý zoom, tak 28 - 135mm ? A jaak je to u D5D s čištěním čipu, u fuji S2 Pro s tím byl problém. Díky!!!

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    20.12.2005 10:17

    canon 350D neznám, tak těžko mohu srovnat, je třeba si přečíst jeho recenzi udělat si vlastní úsudek. Setový zoom minolta DT 18-70 je velmi slušné úrovně.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    31.01.2006 06:28

    pokud používáte nekompatibilní objektivy je dobré nastavit korekci +1EV pro správnou expozici

  • Ales Adamek
    Ales Adamek
    23.03.2006 09:57

    Nevíte prosím Vás někdo telefonní číslo na toho pana Kolína, co vyrábí ty redukce z bajonetu na M42 závit? Děkuju moc.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (62)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram