EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

Objektivy v testu

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nám do redakce zapůjčila hned dvě novinky. Objektiv EF 24–105mm f/4L IS USM a objektiv EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM. První, jak název napovídá, patří do L-kové řady a doplňuje ji. Součástí výrobku je měkké kožené pouzdro a sluneční clona. Druhý nahrazuje historicky první stabilizovaný objektiv (EF 75 – 300mm f/4–5,6 IS USM) a patří k nejdostupnějším stabilizovaným objektivům vůbec.

Naše nároky rostou

Veškeré výřezy, které zde uvidíte, budete jistě prohlížet v poměru 1:1. Tedy jeden pixel monitoru bude odpovídat jednomu pixelu čipu fotoaparátu. Protože jde o snímky s rozlišením 4992×3328 bodů, tak při rozlišení monitoru 100dpi se díváte na snímky o rozměru 127×85 centimetrů! Na to je potřeba nezapomenout, protože podobné snímky asi neděláme každý den.

Snímky a cesta k nim

Snímky jsem pořídil pomocí fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II. Fotil jsem do formátu JPG s maximální kvalitou a standardními nastaveními úpravy snímků. Formát RAW jsem nezvolil proto, že bych stejně „někde cestou“ musel volit kompresní formát a jeho nastavení. A tak jsem zvolil uvedený postup. Je proto nutné říci, že výsledky, které zde najdete, jsou výsledkem spolupráce těla s objektivem při ukládání do běžně užívaného formátu.

Technická data a popis objektivů

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 24-105mm f/4L IS USM
EF 24-105mm f/4L IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje prstencový typ Ultrasonic motorku, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, odraženého od senzoru. V konstrukci je použito jak asférických členů, tak jednoho Super UD členu pro minimalizaci optických vad. Objektiv je díky celé řadě těsnících prvků a O-ringu na bajonetu schopen odolávat prachu a vlhkosti.“

Minimální clona v celém rozsahu je f/4. Režim stabilizace je jeden. Při změně ohniska se vysouvá přední část až o 35 mm, ale neotáčí se. Ostření zajišťují vnitřní členy – při ostření se délka nemění. Druh motorku (Ring-Type USM) zajišťuje možnost ručního doostřování i v automatickém režimu ostření. „Ruce a automatika se nehádají.“ Clona má osm lamel a zajišťuje tak při delších ohniscích pěkný bokeh.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky, oproti dvěma svého předchůdce. Stabilizace má dva režimy: pro statický nebo panoramaticky se pohybující objekt. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje nový motorek MicroUSM, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, případně odraženého od senzoru. V konstrukci je použito UD členu pro minimalizaci optických vad.“

Použitý motorek (Micro USM) zajišťuje tiché a rychlé ostření, nikoliv však možnost ručního doostřování v automatickém režimu. „Ruce a automatika se hádají.“ Manuálně při zapnuté automatice tedy nezaostříte. Clona má osm lamel, což se pozitivně projeví na bokehu. Při zoomování se přední člen otáčí a vysouvá o cca 5,5 cm až 7 cm v závislosti na zaostřené vzdálenosti. Objektiv je vybaven zámkem, který jej zabezpečuje před náhodným vysunutím.

Zbývá snad jen dodat, že oba objektivy jsou vhodné pro použití jak na analogových, tak digitálních tělech.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    17.02.2006 07:52

    Je to Lkový sklo a asi je to co kus to originál, kamarád si ho pořídil v setu s EOS 5D a chová se o moc líp než je tady ukázáno.

  • Milos__
    Milos__
    17.02.2006 21:13

    No treba objektiv 28-300 je take Lko a jake ma zkresleni. 24-105 mam a je opravdu supr. Vinetaci na 5D jsem zatim ve velkem nezaznamenal. Testovaci obrazky tu zverejnene se mi ale zdaji nic moc :-) Mozna by bylo vhodne uvest ziskani jpg. Jestli z rawu a popr. pres jaky program atd...

  • Tomáš TRMAN Rücker
    Tomáš TRMAN Rücker
    18.02.2006 10:43

    A Milos asi necet zacatek ze? Tam se woe pise jak byly snimky ziskany :D

  • Rorýs K. Krejsek
    Rorýs K. Krejsek
    24.01.2007 16:11

    Nepochopil jsem příliš význam těch výřezů a vůbec výběr fotek. Dělat tak obrovský výřezy by zcela jistě nemělo smysl, Spíš jsem čekal víc fotek z kterých bych si udělal obrázek jak ta 70 300 fotí. Mám ji doma a neměl jsem ji ještě čas vyzkoušet. A zodpovědně mohu říct, že to co jsem viděl mne spíš vyděsilo. Přitom v testu na photozone psali o 70 - 300 jako o skrytém L ku za rozumné peníze. A i názory na amerických serverech od lidí, kteří je používají byly vcelku pozitivní. Já sám mám pouze osobní pocit, že kupovat L ka je jistě ůžasné avšak ceny jsou mimo mé příjmy. Proto prosím napište někdo kdo ten objektiv používá jaký skutečně je. Mám 30D a tak jsem to tělo nechtěl degradovat vyloženě špatným objektivem. Ovšem je pravda, že hodnotitelé na místní fotogalerii mají někdy sakra vysoké nároky. A kdyžtak mi prosím napište i odkazy na nějaké fotky v galerii diky moc.

  • Honza Funfly Dolejš
    Honza Funfly Dolejš
    23.02.2007 13:30

    Stejne fotky nejsou o technice ve vetsine pripadu, ale o "rukach" pokud neplanujes fotit neco prilis narocneho - rychle sceny, svetelne narocne atd, tak stejne rozdil nepoznas - problem vetsiny "fotografu" dneska je v tom ze se masirujou technikou, hledaj objektivy s minimalnim zkresleni, maximalni kresbou a kde cim a na foceni nemaj cas protoze resej picoviny :o)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram