Fotografování koncert? III.

V předchozích článcích Fotografování koncertů a Fotografování koncertů II.díl jsme si pověděli jakým způsobem se na koncert připravit a jaká úskalí vás mohou potkat ještě před samotným začátkem. V této, poslední části, si povíme to nejdůležitější - jakým způsobem nastavit fotoaparát při samotném focení. Od vyvážení bíle až po časy závěrky a nastavení clony.
Hned v úvodu je třeba říci, že na koncertě určitě nelze hledat
stabilní světelné podmínky a nemůžete tedy spoléhat na automatiku
fotoaparátu. Proto zde budete muset používat korekce expozice při
poloautomatických nastaveních typu P, S, A.
S největší pravděpodobností se přesně netrefíte do ideální expozice
zrovna v okamžiku, kdy se rozsvítí světla, neboť automatika nestihne tak
rychle reagovat. Poloautomatických režimů samozřejmě využít lze.
Uplatníte je například v případě stabilního osvětlení pozadí a nebo
pokud na zpěváka svítí jeden nebo více stálých reflektorů. V takovém
případě se jedná o docela běžnou světelnou scénu a automatika si s ní
dokáže poradit. Samozřejmě nesmíte opomenout ony zmíněné klasické
poučky, že v případě prudkého světla se automatika bude snažit snímek
podexponovat a je tedy třeba použít kladnou korekci expozice, naopak pokud
bude světla málo, bude se automatika fotoaparátu snažit snímek
přeexponovat a je potřeba korekce záporné. Přesné korekce se poměrně
špatně určují. Mohou se pohybovat od minimálních hodnot 1/3EV až po 1EV
v obou směrech.
Pokud budete na koncertě kde máte na fotografování dostatek času, tak
není nic jednoduššího, než pozorně sledovat reflektor, který nejvíce
osvětluje scénu v průběhu skladby a přibližně odpozorovat interval jeho
spínání. Vyfotografovat snímek ve chvíli, kdy osvětlí scénu a následně
zkontrolovat snímek pomocí histogramu nebo pomocí zobrazení přepalů na
displeji. Předpokládejte ale do začátku, že se jedná o silněji
nasvětlenou situaci a použijte korekci +1/3EV a měření s posíleným
středem. Maticové měření by totiž bralo hodnoty z průměru celé scény,
ale vy přeci potřebujete měřit světlo dopadající na zpěváka. Alespoň
pro začátek vám to pomůže k pochopení chování automatiky
fotoaparátu.
Osobně jsem zjistil, že ani tak se automatice nedá příliš věřit a zvykl
jsem si používat zásadně režim M, tedy manuální režim. Díky tomu budete
mít naprostou kontrolu nad expozicí. Drobnou nevýhodou je fakt, že se
musíte soustředit více na to, co vidíte v hledáčku, než na hudbu
samotnou.
![]() |
![]() |
Jak tedy na manuální režim? Není to o nic složitější než režimy poloautomatické. Ve většině dnešních zrcadlovek v hledáčku mimo klasických hodnot nastavení clony a času atd. najdete takzvanou světelnou váhu. Je to vlastně stupnice pro korekci expozice, na které se v manuálním režimu ukazují výpočty automatiky, zda bude snímek přeexponovaný nebo podexponovaný. A právě tato váha vám usnadní nastavení expozice. Uvedu pro názornost příklad nastavení. Představte si zpěváka u mikrofonu, na kterého svítí silný paprsek světla. Nastavte si napevno clonu a závěrku. Například f/2.0 a závěrku 1/250. Z ovládaní clony klidně sundejte prst, protože s clonou už hýbat nebudete. Tu necháme nastavenou napevno. Budete mít už na starost jen čas závěrky. V hledáčku se podívejte na světelnou váhu. Díky prudkému světlu si automatika fotoaparátu bude myslet, že dojde k přeexpozici snímku. Vy, protože samozřejmě znáte fakt o použití kladné korekce za prudkého světla, se podíváte o jakou hodnotu EV si fotoaparát myslí, že dojde k přeexpozici. Dejme tomu, že na stupnici váhy tato hodnota odpovídá 1 1/3EV. V tento okamžik vám bude jasné, že by skutečně došlo k přeexpozici, protože to už je opravdu velká hodnota. Posunete proto nastavením času závěrky směrem nahoru. Tedy zkrátíte čas na hodnotu 1/500 (jedno clonové číslo), aby na světelné váze klesla hodnota zobrazené přeexpozice jen na 1/3EV, čímž se dostanete na hodnotu kladné korekce expozice o 1/3EV při použití automatiky. Asi si teď říkáte, proč takové zbytečné výpočty a složitosti, když mohu jednoduše pohnout korekcí o 1/3EV. Zcela jednoduše proto, že otočit palcem na požadovanou hodnotu času je rychlejší než stisknout tlačítko pro korekci a zároveň otáčet prstem o požadovanou hodnotu . Navíc, jak bylo řečeno v úvodu, automatika nestihne reagovat tak rychle jako vaše oči. Zatímco stisknete tlačítko korekce a pootočíte voličem, začne světlo třeba zhasínat. Budete muset korekci znovu poopravit a než ji poopravíte a znovu zaostříte zhasne světlo úplně. Použít samotný volič času v manuálním režimu je nejlepší a nejrychlejší volbou, nemyslíte? Jestliže máte na focení více času, nebojte se a určitě vyzkoušejte manuální režim. Uvidíte, že se vám bude pracovat lépe a rychleji. Snadno si zvyknete a za chvíli už rozpoznáte sami, jaké hodnoty nastavit při určité intenzitě světla.
![]() |
![]() |
Zdárně jsme se dostali přes nastavení hodnot časů a clony. Pojďme se
teď věnovat nastavení vyvážení bílé a fotografování s bleskem.
V prvním článku Fotografování koncertů jsem okrajově
zmínil o výhodách fotoaparátů značky Nikon a Canon týkajících se
vyvážení bílé. Konkrétně o tom, že Canon má lépe propracovaný
systém automatického vyvážení za různobarevného osvětlení. Ale také
o tom, že ne vždy je to výhodou. Nejlepší opět bude vysvětlit si to na
příkladech barevných světel.
Začněme tedy popořadě. Pokud se na koncertě vyskytuje převážná
většina světla červeného, pak je to ta nejhorší situace, která může
nastat. Na barvu červených světel totiž nelze správně vyvážit bílou.
Ideální je se tomuto světlu vyhnout a pokud je to možné, tak použít
blesk. Je třeba neplést si narůžovělé světlo s červeným.
U růžového vzniká krásné pozadí a čip nemá s jeho zvládnutím
žádné problémy. V případě žlutého až bílého zabarvení světel je
tomu přesně naopak než u červeného světla. Pro focení jsou ideální.
Automatika obou výrobců je snadno zvládá a fotografie mají přirozené
barvy. Pokud je světlo hodně žluté, tedy asi jako žárovka, je u Nikonu
osvědčeným nastavením Žárovka –3. Snímek zkontrolujte na displeji a
pokud by byly pleťové tóny do modra uberte na hodnotu Žárovka –2 . Pozor
dejte v případě, že smíte použít blesk! Při tomto nastavení by
pleťové tóny byly úplně modré! Další dvě oblíbené barvy na koncertech
jsou modrá a zelená. V tomto případě automatické vyvážení opět
selhává. Ačkoliv je automatika Canonu lepší, zde nastává situace kde
zklame, jelikož se za každou cenu snaží přizpůsobit pleťovým tónům a
správnému barevnému podání. Modrá barva spolehlivě zmate obě značky
fotoaparátů, ale u Canonu vznikne kompletně modrá scéna. Nastavení
vhodné pro modré i zelené světlo je přednastavená hodnota
Zamračeno –1 až –3. A to u obou značek.
Na úplný konec se dostáváme k vyvážení bílé při použití blesku.
U obou značek je ideální využití automatického vyvážení. Nedoporučil
bych používat vyvážení na hodnotu Blesk. V rozličných podmínkách
světel se mi skutečně osvědčilo nejlépe Automatické vyvážení bílé.
Automatiku vyvážení bílé použiji zhruba v osmdesáti procentech
případů. Na zbytek se poměrně stejně dobře dá použít hodnota Slunečno
+1, díky které vzniká přirozenější pozadí při fotografování za
skutečného slunce, například na festivalech..
![]() |
![]() |
Použitím blesku se také dostáváme k závěru článku.
Blesk vám totiž při správném a vhodném použití na koncertech, kde je
povolené jeho používání, pomůže k lepším záběrům. Přestože by se
mohlo zdát, že blesk zničí atmosféru snímku, rozhodně tomu tak není. Na
mysli mám samozřejmě systémový blesk, ne jeho výklopnou vestavěnou
variantu na těle, která je opravdu nepoužitelná. Je to hlavně proto, že
systémový blesk má výklopnou hlavu a většinou i vestavěnou odraznou
destičku, díky které nemusíte bleskem osvětlovat přímo, ale používat
tzv. Bounced flash, čili odražený blesk. Osvětlení objektu je pak mnohem
přirozenější a lze tím předejít i nechtěným přepáleným odleskům na
většinou zpocených obličejích zpěváků. Blesk je potřeba kvůli
vyklopené hlavě kompenzovat. S narůstající vzdáleností, samozřejmě
kladně a naopak s menší záporně, tak aby byl objekt co nejpřirozeněji
nasvícený. Stejně tak blesk velice dobře poslouží ve špatně
osvětlených sálech, kde je potřeba použít časy i 1/20. Objekt by byl
samozřejmě za běžných okolností rozmazaný. Blesk vám pomůže dosáhnout
zmrazení objektu i na tak dlouhý čas a zároveň se vám vhodně exponuje
i pozadí. Dlužno podotknout, že při rychlých pohybech, to ale mnoho
nepomůže. Pak zbývá jediné. Použít synchronizaci blesku na druhou lamelu
a vytvořit jakýsi pohybový efekt, kdy pohyb objektu bude zachycen a
následně zmražen bleskem při zavírání závěrky.
![]() |
![]() |
To je tedy zhruba vše, co vás při focení koncertů, ale i kulturních akcí může potkat. Nejedná se o žádnou jednoduchou fotografickou činnost, ale pokud budete mít dostatek času a trpělivosti, společně s příležitostí, budou vám odměnou skutečně profesionální fotografie.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruAsi tak stejna jako kazda fotografie. Nejaky vylozene jasne urceny pravidla urcite nema. Snad jen ta nepsana co se tyka mikrofonu a jinych prekazek. On to skoro kazdy foti jinak. Nicmene asi takovou nepsanou podminkou pro casopis a media je jasna, cista fotografie hlavniho inetpreta pri zachovani zakladnich kompozicnich pravidel. Velmi zhruba treba jako u portretu. Taky zalezi na na zanru kapely. Co se tyka napriklad u jazzu tak tam se asi clovek nebude snazit chytat pohyb jako napriklad u metalu.Tak nejak obecne myslim.Kazdy ma svuj styl
Tak včera sem si konečně vyzkoušel velkej koncert s "akreditací"- Divokýho Billa. Jedný slečně vod nich sem řek, že fotim pro místní týdeník a zda-li můžu během koncertu pod stejdž- kerej byl vod diváků voddělenej zábradlím. Vona, že oukej, že můžu na tři písničky a vzala mně za sekuriťákem kterýmu řekla: "tohohle pána půstíš na Billa"
Bohužel sem špatně analyzoval slovní spojení "tři písničky" čímž nebylo myšleno jakýkoli, ale 3 písničky vod začátku koncertu... a v okamžiku kdy Billové nastoupili na pódium sem eště vesele stál frontu na záchod.
Nekonec sem konečně dorazil na místo pro fotografy a tam byla zajímavá skvadra- dva kluci vokolo šestnácti s kompaktama na kterejch měli nasazený externí blesky, jedna stejně stará holčina která fotila mobilem!?!, pak ňákej starší fotřik asi z MAFRY, dále maník s kinofilmovou eos trojkou a konečně kolínská legenda Zdeňek Hejduk.
Koncert byl špičkově nasvícenej což by u takovýhle akce asi mělo bejt samozřejmostí a docela se mi povedly fotky fanynek namáčklejch v první řadě na zábradlí- bral sem je 12ctkou sklem. Pak mi ovšem byla položena na rameno těžká ruka šéfa sekurity a se slovy "tři písničky, končíme" sem byl vyveden"(holčičku s mobilem tam nechali...)
Tak asi tak:)
azazelo :-) peknej pribeh
Co takto RAW? Riesi to problem s nahanim nastavenia bielej. Vo velkej miere aj s korekciami.
dobrý článok, fotím koncerty sem tam, je to dakedy zložité.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.