Test Epson Stylus Photo R2400

Tiskárna Epson Stylus Photo R2400 je posledním modelem fotografické tiskármy A3 ve výrobním programu firmy Epson a je určena náročným amatérům, poloprofesionálům a profesionálům. Používá pokročilou Micro Piezo technologii, která spolu s novou generací pigmentových inkoustů Ultrachrome K3 zaručuje špičkový barevný i černobílý tisk, pro který má tři černé kazety. O dalších vlastnostech se dočtete v redakčním testu.

Úvod

Fotografická tiskárna Epson Stylus Photo 2100 se stala od roku 2002 synonymem pro nejkvalitnější zařízení formátu A3+, určeným pro pokročilé fotografy. Používala sedmibarevnou sadu inkoustů UltraChrome a umožňovala tisky na nejvyšší úrovni především pro výstavní fotografické tisky, ale byla vhodná i pro grafiku a předtiskovou přípravu.

V květnu 2005 představila firma Epson nové inkousty Ultrachrome K3 současně s novou řadou velkoformátových tiskáren, ve které figuruje vstupní (polo)profesionální model Epson Stylus Photo R2400 jako nástupce tiskárny Epson Stylus Photo 2100. Nová technologie deklaruje široký barevný gamut, který pokrývá všechny požadavky jak pro tisk fotografií, tak i pro barevné náhledy, snížený metamerismus a zlepšení tisku černobílých fotografií přidáním dalších kazet s černým inkoustem. Na tyto parametry se především soustředil předložený redakční test.

Konstrukce

K testování byla k dispozici tato konfigurace:

  • tiskárna Epson Stylus Photo R2400
  • napájecí kabel
  • instalační CD s ovladači, programy a manuály
základní konstrukční údaje
Materiál skříně plast
Hmotnost 11,7 kg
Výška x šířka x hloubka 223mm x 615mm x 314mm
Vstupní zásobníky papíru horní pro papír do rozměru A3 (L dráha papíru ), adaptér pro roli papíru na zadní straně, silnější papír se ručně zakládá do zásuvky v zadní straně po jednom listu
Napájecí zdroj zabudovaný ve skříni
Displej
Sloty pro paměťové karty
Rozhraní pro připojení k počítači USB 2.0, IEE 1394 (FireWire)

Skříň tiskárny je, jak je v současné době zvykem i u nejdražších modelů stolních tiskáren, celoplastová a její vzhled je velmi podobný amatérskému modelu Epson Stylus Photo R1800, který byl uveden na trh ve stejné době. Ve srovnání s tiskárnou Epson Stylus Photo 2100 působí poněkud křehčím dojmem. Pro doplnění uvádím, že Epson Stylus Photo R1800 je podobná A4 modelu Epson Stylus Photo R800 (viz. test na tomto serveru).

Epson Stylus Photo R2400

U tiskárny určené k produkci nejkvalitnějších výstupů se samozřejmě předpokládá pouze tisk z počítače, takže nemá příslušenství obvyklé pro amatérské tiskárny jako například sloty pro paměťové karty, LCD displej a pod.

Při pohledu zepředu je vidět dole kryt výstupní dráhy papíru. Nahoře je víko, po jehož odklopení se zpřístupní inkoustové kazety. Veškeré ovládací prvky – čtyři tlačítka jsou na pravé straně pod sebou.

Tiskárna se pro práci s fotopapíry ve formátech do velikosti A3 jednoduše připraví nastavením vstupního zásobníku dle požadovaného formátu a otevřením krytu výstupního zásobníku.

Epson Stylus Photo R2400

Pokud budeme tisknout z role papíru, založí se do jednoduchého adaptéru na zadní části. Při tisku na silnější neohebný papír se jednotlivé listy vsunou do zásuvky na zadní straně (po eventuálním odstranění adaptéru pro tisk z role).

Epson Stylus Photo R2400

Osm inkoustových kazet je přístupných po odklopení horního krytu. Výměna kazet je velmi jednoduchá a rychlá.

Osm inkoustových kazet.

Tlačítka pro ovládaní tiskárny mají tyto funkce:

  • zavedení nebo vysunutí (konec tisku) papíru
  • ovládání inkoustových kazet (zpřístupnění kazet pro výměnu, zaparkování kazet, čištění )
  • ovládání role papíru (zavedení a uvolnění papíru z role)
  • síťový vypínač
Tlačítka pro ovládaní tiskárny.

K počítači se tiskárna připojuje pomocí rozhraní USB 2.0 nebo FireWire, zásuvky jsou na zadní straně.

Technologie tisku

Základní údaje o technologii tisku
Označení Epson Micro Piezo™, Epson Variable-sized Droplet Technology with Epson Ultra Micro Dot™
Inkousty pigmentové inkousty Epson UltraChrome K3, azurový, světlý azurový, purpurový, světlý purpurový, žlutý, světlý černý, velmi světlý černý (označovaný jako light light black), fotografický černý nebo matný černý
Náplně individuální pro každou barvu, objem inkoustu 13 ml
Velikost kapky 3 pl
Počet trysek 180 na jednotlivou barvu, celkem 1440 v tiskové hlavě
Rozlišení max. 5760×1440 dpi

Zásadní inovací v technologii tisku u firmy Epson bylo zavedení inkoustů UltraChrome K3 v květnu 2005. Sada je tvořena devíti pigmentovými inkousty, tiskne se fotografickým černým (Pk) na lesklý papír nebo matným černým (Mk) na matný papír, azurovým ©, purpurovým (M), žlutým (Y), světlým černým (Lk), světlým azurovým (Lc), světlým purpurovým (Lm) a velmi světlým černým (LLk).

Barvy.

Inkousty jsou založeny na vodní bázi s malými částicemi pigmentů obalenými pryskyřičnou vrstvou. Ta po fixaci na povrchu papíru redukuje rozptyl světla a zvyšuje ostrost tisků (podobně jako lesklý finišér u sady UltraChrome) a rovněž chrání papír před poškrábáním. Barvy jsou stále po 30 minutách. Barevný gamut přesahuje dle údajů výrobce standardní barevné rozsahy a dokonce je širší než u klasického fotochemického postupu.

Barevný gamut.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Marek Bubník
    Marek Bubník
    20.02.2006 14:51

    Sem se chtěl optat na náklady tisku.
    Dík
    Marek

  • Caminante
    Caminante
    20.02.2006 16:18

    existuje ekvivaletní tiskárna (kvalita tisku) pro A4?

  • eS Be
    eS Be
    20.02.2006 22:28

    Naklady na tlac su podla mna nechutne vysoke. Tazko to povedat presne, ale taka normalna fotka (13 x 18) so sytymi farbami vychadza na zaklade mojich zbeznych vypoctov na cca 40 SKK (v najlepsej kvalite, bez ceny papiera). A to tam nie je zaratane mnozstvo atramentu, ktore je vystriekane pri vymene kazety, zapnuti tlaciarne a pod.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    21.02.2006 07:23

    No, popravdě moc nechápu, jak někdo mohl dát hodnocení jedna článku, který naprosto vynechá jednu z naprosto nejpodstatnějších věcí, tedy právě náklady. Připadá mi to jak opsaný leták, bez jakékoli polemiky a vlastního názoru :-(

    K těm nákladům - co jsem si zjistil sám, tak "čisté" náklady zas tak velké nejsou, těch 40,- za 13x18 mi přijde jako nesmysl,tak zlé to přeci jen není. Průšvih je ale v té druhé věci, kterou zmiňuje esbe - Epsony opravdu vycákají neskutečné množství inkoustu zcela zbůhdarma. Vede to až k absurdním (ale v podstatě racionálním) postupům, jako že se tiskárna vůbec nevypíná a ještě dá na UPS, či že dokonce někteří lidé vážně uvažují o pořízení dvou tiskáren - jedné na matný a druhé na lesklý papír. Stejné je to i s R1800.
    Na druhé straně ale zejména kvalita černobílého tisku je opravdu vynikající...

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    22.02.2006 11:15

    S R 2400 jsem mel moznost tisknout. Kvalita je vynikajici, Epson ve srovnani se Stylusem 2100 dodal slusny ovladac, coz byla hlavni slabina 2100, ktera je jinak velmi dobra, ale díky nedostatecnemu ovladani nejste schopen vyldit šedou. Náklady na tisk jsou vyšši ve srovnani s Pixmou, kterou mám také možnost používat. Problém je hlavně s již zmiňovaným čistěním piezo hlavy. Pokud tisknete sérii za sebou, spotřeba se podstatně zlepší. Na větší objemy tisků musíte jít do velkého plotteru (např. Epson 7800), který již má pořádně velké cartridge.To je ale jiná kategorie zákazníků.
    Jinak objektivní srovnávací testy spotřeby jsou finančně hodně náročné a může si je dovolit asi jen pár zahraničních časopisů...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram