Test digitální zrcadlovky Canon EOS 30D

Canon EOS 20D stále ještě patří k oblíbeným a velmi dobře prodávaným fotoaparátům a už tu máme jeho nástupce, který pokračuje v osvědčené sérii přístrojů. Modernizace a vylepšení sice není tak rozsáhlé jako mezi modely 10D a 20D, ale přesto není pochyb, že nový EOS 30D bude trhákem. Již teď je totiž zřejmé, že hlavní devizou tohoto přístroje nejsou jen jeho technické parametry, ale také příznivá prodejní cena. Více se dozvíte v obvyklém redakčním testu.

Čip

12. Snímací čip CMOS s rozlišením 8,2 Mpix

Srdcem každého digitálního fotoaparátu je jeho snímací čip. Canon v tomto případě opět setrval u osvědčené technologie CMOS a také u rozlišení 8,2 milionu efektivních snímacích bodů. Někdo možná namítne, že je škoda, že u tohoto modelu nedošlo k navýšení rozlišení alespoň na 10 Mpix. Já si ale myslím, že rozlišení kolem 8 Mpix je pro tuto kategorii fotoaparátů ideální a bohatě dostačuje všem potřebám cílové skupiny uživatelů, kterým je přístroj určen. S osmi megapixely se již není třeba obávat ani poměrně velkých zvětšenin a navíc rozumné rozlišení šetří cenné místo na paměťových kartách a tím i vaši peněženku. Krom toho nižší datové toky umožňují výrobci při rozumných nákladech zvýšit rychlost celého systému, sériovým snímáním počínaje a ukládáním na paměťovou kartu konče. Vraťme se k samotnému čipu. Jeho maximální rozlišení je 3504×2336 obrazových bodů v barevných prostorech RGB a sRGB. Ukládají se na (v této kategorii obvyklé) paměťové karty typu CompactFlash a to ve formátu JPEG nebo RAW a případně i v obou formátech současně v jejich různých kombinacích. Citlivost čipu lze nastavit v rozmezí ekvivalentu jednotek ISO 100 až ISO 1600. V uživa­telských funkcích pak lze povolit i použití navýšení až na hodnotu ISO 3200. A tím se dostáváme k jednomu z nejdůležitějších kritérií pro posouzení kvality celého aparátu, kterým je úroveň šumu ve fotografiích v závislosti na nastavené citlivosti. Pro posouzení úrovně šumu jsem použil již tradiční testovací noční scénu. Náhled celé scény je na ukázkovém snímku č.13 který jsem složil ze dvou polovin, pořízených při různém nastavení vyvážení bílé barvy, takže nám zároveň poslouží pro posouzení automatického vyvážení bílé. Snímek je možné stáhnout v plném rozlišení. Pořízen byl při ISO 100 objektivem EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM a kromě spojení ze dvou polovin je samozřejmě zcela bez úprav.

13. Testovací noční scéna

Levá polovina snímku je pořízena při nastavení vyvážení bílé na žárovkové světlo, které je agresivním pouličním výbojkám asi nejblíž a pravá polovina snímku je již pořízena s automatickým vyvážením bílé. V obou případech se aparát s osvětlením vypořádal celkem slušně a rozdíl mezi automatikou a předvolbou je zcela minimální. S ohledem na šum je ale dobře zřetelné, že snímek je při ISO 100 nádherně čistý. Zajímavější jsou samozřejmě vyšší citlivosti a tak jsem pro přehlednost vytvořil ukázkové snímky č.14 a 15, které jsou složeninami z výřezů fotografií pořízených při jednotlivých citlivostech. Na ukázce č.14 jsou napřed výřezy ze světlejších a lépe exponovaných partií, kde rozdíly v jednotlivých citlivostech nejsou příliš patrné. Výsledek je velmi vyrovnaný a ani při nejvyšších citlivostech není nárůst šumu znát. Dokonce ani u nejvyšší citlivosti ISO 3200, kterou je již nutno aktivovat v uživatelských funkcích, se šum nijak viditelně neprojevil.

14. Výřezy 15. Výřezy

Mnohem náročnější jsou tmavé a méně exponované části snímku. Proto jsem pro ukázku č.15 vybral jako obvykle výřez se samostatně svítící lampou na tmavém pozadí, kde je na plynulém přechodu ze světla do stínu nárůst šumu vždy nejlépe patrný. I zde je výsledek vynikající a při hodnotách ISO 100 až ISO 800 je nárůst šumu na samé hranici viditelnosti. Při hodnotě ISO 1600 je již znát nárůst šumu, ale pořád ještě opravdu velmi mírný a dokonce i na nejvyšší hodnotě ISO 3200 je šum sice viditelnější, ale vzhledem k použitému nastavení ještě pořád nepatrný. Poslední výřez je pořízen při nejvyšší citlivosti ISO 3200 s aktivovanou funkcí redukce šumu. Celkově bych výsledek testu úrovně šumu vyhodnotil jako skutečně vynikající. Subjektivně bych řekl, že výsledek je ještě o něco lepší, než byl u předchůdce, modelu EOS 20D. Pro opravdu zvídavé jsem přiložil celé originální soubory pořízené při nejvyšších citlivostech ISO 1600 a ISO 3200. Můžete si je prohlédnout a případně stáhnout v plném rozlišení v nejvyšší kvalitě JPEG na ukázkových obrázcích č.16 a 17.

16. Testovací noční scéna při ISO 1600 17. Testovací noční scéna při ISO 3200
18. Základní deska fotoaparátu 19. Zcela nová je i závěrka

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Oldřich Šístek olin
    Oldřich Šístek olin
    07.04.2006 07:40

    emilion: Rozsáhlé povídání na téma Systémový blesk najdeš na http://www.paladix.cz/serial/10029.html

  • Peteb
    Peteb
    08.04.2006 11:15

    Jen drobnost, dioptricka korekce C30D je od -3.0 do +1.0 (pro nas kratkozrake).

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    08.04.2006 19:28

    Picture styles pro stažení
    a nejen pro tento foťák, také pro 5D, 1DMII, a máte-li od Canonu sw Digital Photo Professional, tak vlastně pro leckterý

    najdete zde:
    http://www.canon.co.jp/Imaging/picturestyle/shooting/file/index.html
    a je tam také návod k použití, pro fotoaparát, a nebo pro software
    --
    Good Luck ;o)
    J.Cvrk

  • Mirek Šembera
    Mirek Šembera
    07.06.2006 00:17

    Jako vždy - výborná recenze. D.

  • atreides
    atreides
    17.08.2006 12:25

    Je srpen 2006. Bohužel ani v této době neexistuje na celosvětovém trhu prakticky žádný kvalitní digitální nominativ, který by stál za koupení. Vysvětlím proč:
    1) Nad cca 50 tisíc za tělo je všechno předražené, takže tyto přístroje hned vyřaďmě z úvahy.
    2) Do 50ti tisíc připadají v úvahu v podstatě jen dva zajímavé modely:
    a) CANON 20D/30D
    b) NIKON D200
    Bohužel, ani jeden z těchto přístrojů nesplňuje podmínky pro vhodný produkt. Důvody:

    CANON 20D/30D sice produkuje špičkový obraz, ale využívá zastaralých technologií, např. zaostřování za zhoršených světelných podmínek je řešeno stroboskopem, což je velmi nekvalitní a problémová metoda obzvláště při fotografování lidí, pro které to bývá nepříjemné, a zvířátek, která tím velmi trpí. Synchronizace blesku je bídná (jen 1/250s). Přístroje mají špatnou ergonomii a těžkopádný úchop.

    NIKON D200 má špičkovou ergonomii, vynikající úchop a ohromné portfolio funkcí, avšak zaostává to hlavní: kvalita obrazu. Jelikož výrobce se u přístrojů v této cenové hladině tvrdošíjně drží používání zastaralých símačů CCD, má Nikon značné problémy se šumem. Nevěrohodná je kvalita výrobků, s nimiž jsou již tradičně problémy (vadné série baterií apod.) Po nedávném celosvětovém fiasku s „manšestrákovým proužkováním obrazu“ (bandingem) u přístroje D200 a následné aroganci firmy Nikon k zákazníkům a bezohledné vychcanosti servisu při prokazatelně oprávněných reklamacích ve stylu „závada se neprojevila“ ztratila firma Nikon většinu své bonity u zákazníků. Vzhledem k pochybné kvalitě produktů Nikon a nezodpovědném postoji této firmy je nedůvěra na místě. Proto je dnes rozumné se této značce vyhýbat.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (30)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram