FotoInspirace, 3.díl – Fotografování koncertů

Chodíte rádi na koncerty a rádi byste si přinesli také něco na památku? Jste začátečníci a chcete získat nějaké základní informace o vhodné technice a postupech fotografování koncertů? Tak právě vám je určen následující článek, ve kterém se podíváme na teorii, praxi, vhodnou techniku a v neposlední řadě také na otázku získání svolení pro fotografování.

Příprava, technika

1.  Vladimír Mišík se svou kapelou ETC ... 2. Jan Hrubý s kapelou ETC ...

Pro fotografování koncertů je nutná poměrně obsáhlá příprava. Úvodem je nutno si uvědomit, na jaký koncert vlastně jdeme a v jakém prostředí se bude odehrávat. Podle toho také volíme výbavu, kterou si vezmeme s sebou. Úplně ideální je samozřejmě zrcadlovka s výměnnými objektivy. Pokud jdeme do malého klubového prostředí, tak bude většinou stačit základní objektiv, případně jen střední teleobjektiv. Pokud vyrazíme na velký koncert například do velké sportovní haly, tak využijeme spíše delší skla a to v ideálním případě kvalitní, vysoce světelné teleobjektivy. Nejlepší volbou jsou asi skla typu 70–200/2,8 případně v kombinaci s telekonvertorem. Pokud je objektiv nebo tělo zrcadlovky vybaveno také stabilizátorem obrazu, tak tím lépe, protože pak můžeme používat nižší citlivost ISO a tím i omezit nežádoucí šum. Použitelné jsou samozřejmě i obvyklejší modely 70–300/4–5,6. Tady už ale musíme počítat s nižší světelností a tím i s nutností používat vyšší hodnoty citlivosti ISO. V obou případech velmi dobře využijeme i střední světelné teleobjektivy. Ty ale vlastní jen minimum uživatelů, a proto velmi dobře poslouží například portrétní objektivy a nebo také makroobjektivy, které mívají ohniskovou vzdálenost cca od 85mm a světelnosti f/1,8 do ohniska 180mm a světelnosti f/3,5.

3. Ivan Mládek se svým Banjo bandem 4. Jan Žáček a Aleš Bojanovský s brněnskou trampskou kapelou F.T.Prim

Použitelné jsou i kompaktní fotoaparáty. Tady však platí daleko více omezení a využitelné jsou spíše jen na celkové záběry koncertní scény a nebo případně na koncertech, které se konají ve dne pod širým nebem a kde jsou také světelné podmínky podstatně příznivější. Vhodnější jsou kompaktní přístroje s větším rozsahem zoomu a delším ohniskem. Dobrým pomocníkem budou jistě i stabilizátory obrazu, které do jisté míry eliminují nižší světelnost objektivů kompaktních přístrojů a nižší použitelnost vysokých citlivostí ISO.
Použití fotografických blesků na koncertech příliš nedoporučuji. Jednak to mnoha interpretům vadí, protože se mohou záblesku leknout, nebo je může i krátkodobě oslepit a pak se nemohou plně soustředit na hudební výkon. Můžeme tím rušit i ostatní účastníky koncertu a v neposlední řadě může použití blesku narušit celkový dojem z koncertu, protože může i přebít osvětlení scény a tím i porušit atmosféru koncertu, kterou daleko lépe vystihneme při fotografování bez blesku.

5. Legendární koncert Pražského výběru v brněnské hale Vodova. 6. Neznámý ale zato téměř každodenní hudebník na Karlově mostě v Praze

Vyžádání souhlasu k fotografování a ohleduplnost

Pokud se už tedy rozhodneme, že vyrazíme fotografovat na některý z koncertů oblíbené kapely či sólisty, musíme si také uvědomit ne zrovna příjemný fakt, že ne na všech koncertech se může volně fotografovat. Není mi úplně přesně jasné, proč někteří interpreti dělají s fotografováním na jejich koncertech takové drahoty, ale bohužel je to fakt, se kterým nejde mnoho udělat a musíme jej respektovat, protože v některých případech může situace dojít až tak daleko, že pokud se vyskytne nepovolený fotograf, tak interpret či kapela požadují jeho vyvedení pod pohrůžkou ukončení koncertu. Mám-li být konkrétní, tak například pokud byste si chtěli vyfotit Jana Nedvěda, tak si raději rovnou nechte zajít chuť. Naopak výborné zkušenosti mám třeba s Druhou trávou Roberta Křesťana, s ETC … Vladimíra Mišíka či s legendárním Blue Effectem Radima Hladíka. U méně známých kapel pak zpravidla problém nebývá nikdy, nicméně i tady by měla být samozřejmou slušnost a dohoda ještě před začátkem koncertu. Velmi často se ale také stává, že drahoty dělají pořadatelé a samotným interpretům je to přitom úplně jedno. Vřele proto doporučuji nedomlouvat se na fotografování s pořadatelskou firmou, ale přímo se členy kapely, v nejhorším případě s jejich zastupující agenturou. Většinou však trvají na tom, že snímky nesmí být komerčně využity a že je nutno fotografovat bez blesku, aby nebyli rušeni hudebníci ani návštěvníci v hledišti koncertu. Pokud už svolení k fotografování dostanete, tak se snažte nerušit svým počínáním a už před koncertem (doporučuji dorazit aspoň hodinu před začátkem) si vyhlédněte vhodné místo v hledišti nebo i mimo ně ale tak, aby jste nezacláněli před pódiem ostatním divákům. Pak by se vám mohlo stát, že budete i přes svolení napomenuti či rovnou vyvedeni.

7. Peter Rowan na koncertě s Robertem Křesťanem a Druhou trávou 8. Robert Křesťan se svou mandolínou

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jan Brok
    Jan Brok
    27.04.2007 10:05

    Ano, je určitě dobré začít ve svém regionu na místních akcích a teprve pak se pustit do těch větších a slavnějších záležitostí. Zrovna tak začal i náš web www.chilyruch.cz a nyní máme dohodu s většinou produkčních a pořadatelských skupin v ČR, které nám za propagaci jejich akcí rádi poskytují akreditace. Pokud by zde někdo z vás měl touhu pro nás občas něco nafotit (Praha i mimo ni) tak se nerozpakujte napsat na: chilyruch@seznam.cz . S pozdravem Honza Brok.

  • FRENKY
    FRENKY
    05.05.2007 08:38

    Bezva článek. Zrovna minulý týden jsem si to poprvé zkusil
    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=382397&gal=photo
    Koncert se konal na zimním stadionu a bylo přísně zakázáno fotit (podle cedulí u vchodů). Zrcadlo jsem nechal doma a vzal si skladnější S2IS aby mě nevyhodili hned u vchodu (kontrolovali zavazadla).
    Nakonec jsem v sobě našel ještě tolik drzosti, že jsem si otevřel vrátka od střídačky a cely koncert odfotil pěkně v klidu ze střídačky. :)
    Musim ale říct, že mi trochu zalepilo, když přišel pořadatel a ze tří metrů se na mě díval, co tam dělám. Dělal jsem že ho nevidím. Naštěstí mě nechal být. Nepoužil jsem při focení ani jedenkrát blesk, tak možná mu to stačilo k tomu, aby mě považoval za neškodného pro koncert :)
    Ještě mě při tom napadlo, že fotograf má obrovskou nevýhodu v tom, že si koncert tak neužije jako ostatní. Příště bude fotit přítelkyně ...

  • Tomáš Náther
    Tomáš Náther
    14.08.2007 22:15

    Perfektný článok. Teraz už len prax. A ešte jedna otázka: čo môžem čakať od Canon EOS 300V?

  • www.DuPe.sk
    www.DuPe.sk
    22.12.2007 10:50

    áno..pekná ukážka,že na slušnú fotografiu netreba hned napr.40D :o)

  • Laco K.
    Laco K.
    10.01.2008 07:31

    dobrý a reálny článok, mám oba objektívy a fotím sem tam koncerty. Zoomový je pohotovejší u pevného ohniska sa nachodím. S tým osvetlením je to horšie, v kulturákoch je to o ničom a ISO musí byť aj 1200 pri clone 2,8.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram