Test digitální zrcadlovky Nikon D60

Nikon nedávno představil novou amatérskou digitální zrcadlovku s označením D60. Na její vlastnosti, funkce i obrazovou kvalitu se podíváme podrobněji v obvyklém redakčním testu a to opět s využitím výsledků laboratorních testů asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem.

Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Provedení těla fotoaparátu Nikon D60 silně připomíná předchozí osvědčené modely D40 a D40×, od kterých se odlišuje jen minimálně. D60 má ale pozměněnou povrchovou úpravu se strukturou, díky níž se lépe drží. Rozměry však zůstaly shodné a tedy dost malé. Aparát je díky tomu lehký a příjemný na nošení, na druhou stranu pro uživatele s větší rukou může být malý až příliš. Je to dost individuální dojem, takže před případnou koupí doporučuji vyzkoušet, případně porovnat s dalšími modely. Naopak uživatelům a také uživatelkám s menší rukou padne jako ulitý. Na dotek tělo působí příjemně robustním dojmem a to i přesto, že je téměř celoplastové. Kovový je pouze bajonet objektivu, stativový závit, botka pro nasazení externího blesku a také poutka na popruh.

Obrázek č. 3
Obrázek č. 4 Obrázek č. 5
Obrázek č. 6

Počet ovládacích prvků a tlačítek byl vzhledem k rozměrům značně minimalizován a pro většinu funkcí je nutný vstup do menu. Pokud by některá funkce skutečně chyběla, je možné využít programovatelné tlačítko na levé straně přístroje a požadovanou funkci mu přidělit. Hledáček je nově vybaven senzorem pro indikaci přiložení oka a je příjemně velký a světlý, i když samozřejmě v mezích dané kategorie aparátu. Také vnitřní displej hledáčku je v obvyklém provedení zelených segmentů na černém pozadí a také zobrazení zaostřovacích bodů přímo na matnici. Další displej již na fotoaparátu není a zobrazení i nastavování hodnot probíhá prostřednictvím LCD monitoru. Ten má rozměr 2,5“ a rozlišení 230.000 obrazových bodů. Hlavními ovládacími prvky jsou křížový volič vpravo vedle monitoru a otočný volič expozičních režimů na horní stěně fotoaparátu. Nechybí samozřejmě ani roller na zadní stěně, určený především pro přímou změnu hodnot a tlačítko pro blokování ostření či expozice.

Mechanické provedení a ovládání fotoaparátu bych celkově hodnotil jako dobré a velmi vhodně provedené pro fotografy začátečníky, kterým je aparát primárně určen. Všechny ovládací prvky jsou také dobře a srozumitelně popsané. I robustnost těla podtrhuje celkový dobrý dojem.

Obrázek č. 7 - Upínací bajonet Obrázek č. 8 - Setové objektivy
Obrázek č. 9 - AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 G IF-ED Obrázek č. 10 - Teleobjektiv AF-S VR 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED

Objektivy

Základem digitální zrcadlovky jsou použité objektivy. Už u předchozích modelů D40 a D40× se hodně diskutovalo o absenci motoru pro pohon ostření objektivů a motor chybí i v D60. Tento fakt sice snižuje nabídku použitelných objektivů, ale vzhledem ke kategorii aparátu to nepovažuji za výrazný nedostatek. Skupina uživatelů, kterým je fotoaparát určen totiž v naprosté většině případů využívá pouze základní setové objektivy, které již mají vestavěn vlastní ultrazvukový motor ostření. Navíc se tyto motorky přímo v objektivu již stávají pomalu ale jistě standardem a je jich k dispozici stále víc a to i v nabídkách alternativních výrobců. Tyto objektivy označuje Nikon jako AF-S a například alternativní Sigma HSM. Nikon D60 jde do prodeje především v cenově zvýhodněném setu s objektivem AF-S VR 18–55mm f/3,5–5,6 G, který je kromě zmíněného ultrazvukového motorku vybaven také stabilizátorem obrazu. Dalším vhodným objektivem pro doplnění výbavy je teleobjektiv AF-S VR 55–200mm f/4–5,6 G. I ten je vybaven motorkem a stabilizací obrazu. Oba objektivy jsou malé, lehké a levné, jejich obrazová kvalita je ale až překvapivě slušná. Mechanické provedení je sice celoplastové, ale v této třídě objektivů obvyklé. Výhodou je shodný závit pro použití filtrů. Pokud by však někdo chtěl raději investovat do nákupu objektivů více, má k dispozici například další dvojici objektivů AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED a AF-S VR 70–300mm f/4,5–5,6 G IF-ED (viz ukázkové obrázky č.9 a 10). Použít lze i kterýkoli jiný objektiv Nikon označený jako AF-S nebo Sigma označený HSM. Na trhu je pak již i několik dalších vhodných objektivů s vestavěným motorem, nikoli však ultrazvukovým. Za výchozí bych však považoval již zmíněný AF-S VR 18–55mm f/3,5–5,6 G, ze kterého přikládám také několik ukázkových fotografií, které si můžete prohlédnout v plném rozlišení a bez úprav, přímo tak, jak byly fotoaparátem uloženy na paměťovou kartu. Pro informaci přidávám i jeden snímek pořízený objektivem Sigma.

Obrázek č. 11 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/1000s, clona f/8, ISO 800 Obrázek č. 12 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/320s, clona f/5,6, ISO 100 Obrázek č. 13 - Objektiv AF-S VR 18-55mm f/3,5-5,6 G, čas 1/13s, clona f/5,6, ISO 800, korekce expoz Obrázek č. 14 - Objektiv Sigma 100-300mm f/4 HSM + x1,4 konvertor, čas 1/320s, clona f/8, ISO 800, k

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Vyvlečka
    Jiří Vyvlečka
    15.04.2008 22:54

    Na zrcadlovce je nejcennější rychlost zaostřování a možnost manuálního zoomování a to D60 určitě bude splňovat. Je to vlastně jediný důvod proč DSLR mám. Motor mám, ale kdybych ho neměl tak si koupím objektivy s motorem.

  • abc
    abc
    16.04.2008 22:22

    Též si myslím, že D40 či D60 je dosti diskutabilní proti D50. Já koupil z posledního D50 kit za super 14750,- a po zvyknutí si na stavovej displej bych D40 a D60 nemohl použít - to vidím u sebe jako největší problém. Navíc malinkatá těla jsou tak pro holky. Dnes bych jistě volil D80 - tělo okolo 16000 je paráda za poloprofi až bych skoro řekl profi tělo ...

  • Jaroslav Beňo
    Jaroslav Beňo
    23.04.2008 14:37

    Nemyslim si, ze by nikon mal niekde pridat. Sami dobre vedia, kde je sever a ake maju zisky na trhu. A z coho...
    Ak budu chciet pridat, tak len preradia rychlostny stupen...
    Presiel som cez D50 potom D80 a zaparkoval som na D300...kto bude chciet vysiu radu a viac funkcii...dokupi si ich v inom modely. Ponuku maju dostatocne siroku...

  • afariz
    afariz
    19.01.2009 16:51

    Dobrý den, mám menší problém s recenzemi, které se tu uveřejňují. Protože se rozhoduji "jít do zrcadla" a protože jsem začátečník a hodlám jím víceméně zůstat, zdálo se mi, že by mi mohly vyhovovat přístroje jako je třeba Canon450D, Pentax K200d, případně Sony A350 nebo některý z Nikonů atd. anebo i nějaký jiný podobné úrovně. Začal jsem tedy shánět info, jako mnozí jiní, a narazil jsem při tom na fakt, že grafy různých parametrů, které jsou ve vašich recenzích uváděny k dokreslení hodnocení, se u různých recenzí liší, byť by se mělo jednat o stejné přístroje. K dokreslení toho mého pocitu doporučuju použít třeba recenzi přístroje Canon 450d a Nikon D60. Grafy, které by se měly vztahovat k Nikonu a to jak u sledování obrazového šumu, tak i u míry odstupu signálu od šumu se liší, byť tendence, které naznačují, jsou podobné. Snad jen grafy pro porovnání dynamického rozsahu z obou recenzí by se daly považovat za identické. Přiznávám, že jako začátečník těmto parametrům víceméně nerozumím, ale protože pracuju v oboru, kde se často používají grafy a jiná podobná grafická znázornění, mám za to, že pokud jsou laboratorní výsledky prováděny přesně, tak by k takovým diferencím prostě dojít nemělo. A recenze , používající takové grafy se pak stávají poněkud nedůvěryhodnými. Můžete mi to prosím vysvětlit? Díky.

  • jakub frank
    jakub frank
    16.01.2010 19:17

    daji se na d60 pouzivat i af objektivy (konkretne Sigma 28-70mm f/2,8-4)? dekuji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (24)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram