Nikon D5000

Posledním modelem digitální zrcadlovky z dílen Nikonu je model Nikon D5000, který se svým označením trošku vymyká z dosavadní trojice modelových řad, jak jsme je dosud znali. V následujícím redakčním testu se na tento fotoaparát podívejme podrobněji.
Obrazová kvalita
Nejdůležitější součástkou digitální zrcadlovky je snímací čip a obrazový procesor. V případě Nikonu D5000 je to čip typu CMOS formátu APS-C (Nikonem označovaný jako DX) o rozměrech 23,6×15,8mm jehož nejvyšší efektivní rozlišení je 12,3 milionu efektivních obrazových bodů s obrazovým výstupem 4288×2848 obrazových bodů, opatřený integrovaným systémem čištění od prachu. Snímky se ukládají na paměťovou kartu typu SD, případně na vysokokapacitní verzi SDHC ve formátech JPEG nebo RAW (Nikonem označovaný jako NEF), případně v jejich vzájemné kombinaci. Použitelné barevné prostory jsou obligátní sRGB a AdobeRGB. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu ISO 200 až 3200, který lze v uživatelských funkcích rozšířit až na ISO 100 až 6400. Použít lze také velmi praktickou automatickou volbu citlivosti, kdy lze v aparátu detailně nadefinovat výchozí standardní citlivost, kritický expoziční čas od kterého smí automatika citlivost navyšovat a hranici, na jak vysokou citlivost až automatika může zajít.

Nás však nyní bude nejvíce zajímat, jakých výsledků dosáhl testovaný fotoaparát v testech laboratoře mezinárodní asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Nejprve se podíváme na výsledky testů úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Pro srovnání jsem vybral také dva konkurenční fotoaparáty a sice digitální zrcadlovky Sony Alpha 380 a Panasonic Lumix DMC-G1. Na grafu na obrázku č.12 najdeme toto srovnání ze kterého je patrné, že při citlivosti ISO v rozsahu 100 až 800 jsou výsledky naprosto vyrovnané. Jediným rozdílem však je, že oba konkurenční fotoaparáty mají velmi nevyrovnané výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Zejména v případě Sony je to zatím asi největší rozptyl, co jsem kdy viděl. Při citlivosti ISO 1600 pak dochází k zajímavému jevu, kdy Nikon podává již o poznání lepší výsledek než Panasonic (což zase není až takové překvapení) ale spíše mírně slabší než Sony. Zajímavé je na tom hlavně to, že Sony při ISO 1600 dosahuje lepších výsledků, než při ISO 800, což ukazuje na razantní zásah ve zpracování v obrazovém procesoru, což se jistě projeví na podání jemných detailů. Také rozptyl barevných kanálů je u Sony značný, což se týká především červené části barevného spektra. Při citlivosti ISO 3200, která je pro oba konkurenty mezní hodnotou, již Panasonic zcela propadá a Nikon se dostává na mírně lepší výsledek než Sony a to navíc bez již zmíněného rozptylu barevných kanálů. Nikon D5000 však navíc disponuje ještě citlivostí ISO 6400.

Dalším testovaným parametrem je odstup samotné obrazové informace od nežádoucího šumu. Při citlivostech ISO 100 až 800 se situace prakticky opakuje jako u měření úrovně šumu v předchozím odstavci. Stav je vyrovnaný. Jen Sony i Panasonic vykazují značný rozptyl hodnot v jednotlivých barevných kanálech. Při ISO 1600 již vykazuje Panasonic o něco slabší výsledek a Sony naopak mírně lepší, ale opět s viditelným nástupem razantnějších manipulací v obrazovém procesoru. Při hodnotě ISO 3200 je již Panasonic opět značně slabší a výsledek Sony vyrovnaný, jen opět s nevyrovnanými výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Nikon pak vykazuje slušný výsledek i při ISO 6400, což je hodnota, kterou oba konkurenti nedisponují.

Posledním měřeným parametrem je dynamický rozsah snímků jednotlivých fotoaparátů. Tady Nikon D5000 jasně vítězí a to dokonce v celém rozsahu měřených citlivostí ISO, kdy dosahuje výborných výsledků od ISO 100 až po 6400. Při nejnižších hodnotách je rozdíl mezi jednotlivými fotoaparáty malý, ale narůstá s rostoucí citlivostí ISO. Zvláště u Panasonicu dochází k výraznějšímu poklesu a od hodnoty ISO 1600 již přímo propadá. Dynamický rozsah je tak jednou z hlavních předností Nikonu D5000 s ohledem na kvalitu obrazu.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruKamil: Jde mi jen o to, že když se Ti něco nelíbí na Nikonu, tak si ho prostě nekupuj. Ale nemusíš ho pomlouvat lidem, kterým vyhovuje. A je úplně šumák kolik máš při tom objektivů.
Víš, možná kdybys měl nikona už od dob filmu, kdy člověka digitalizace nenapadla ani v nejbánějším snu, tak bys mluvil jinak. Taky bys měl dávno za sebou tu dobu, kdy se nesmí o "mé" značce ani zapochybovat.
Pak bys taky měl nejen lowend se seťákem, který 1) nemá smysl řešit 2) vklidu rychle vyměním za cokoli jiného. Za ty roky bys měl kompletní systém, od levné sigmy bys přešel na nikkory a pak začni řešit problém když chceš 500/4 VR a on je o 2800$ dražší než úplně stejný C 500/4IS. Canon 40D přišel nový na tady 18000kč. To si pak na ovládání rychle zvykneš ;)
PS: koukni se na rozdíly D300 a 50D, koukni kolik stojí objektivy? Bohužel nikon je oproti canonu předražený se slabým portfoliem v oblasti tele :(
Jo vždyť netvrdím opak. Mám D700, k tomu 24-70 F2,8 a jeden levnej 70-300. Moc ty dlouhý ohniska nepotřebuju. Kupuju ještě profi širokáč. V tomhle rozmezí mi Nikon vyhovuje. Pokud bych fotil třeba sport dlouhými ohnisky, netvrdím, že bych to třeba všechno neprodal a nešel do Canonu. Všechno je zákon poptávky a nabídky, pokud se ty předražené objektivy přestanou prodávat, nezbude Nikonu, než je zlevnit. Pokud se ale i tak prodávají, proč by zlevňoval?
1200ZZR
jasně, nikdo nemůže Nikonu přikázat co má dělat. Nicméně i já to považuju za zhovadilost.. A je mi tím krajně nesympatický, jinak bych do něj zřřejmě šel. Menší nabídku bych mu odpustil, kdyby ceny ostatních objektivů neměly tak zlodějské cenovky....
tak a je to vonku, nikon predstavil D300s, D3000 a spominane dva objektivy
http://press.nikonusa.com/
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.