V nedávné době uvedla Sony na trh, jak sama uvádí, novou generaci DSLR řady Alpha a to hned ve třech provedeních. Podle velikosti, rozlišení snímačů a několika dalších typických prvků známých z předchozí řady lze říci, že se jedná o pokračovatele dosavadních tří základních typů. Podívejme se na nejvyšší model z těchto tří a to Alphu A380.

Úvodem pár slov o všech třech modelech. Jedná se o tři nové DSLR s poněkud netypickým označením: Alpha A230, A330 a A380. Dle několika základních parametrů v nich lze vidět inovované dosavadní zrcadlovky Alpha A200, A300 a A350. Otázkou je, zda se jedná o rozšíření řady nebo o náhradu dosavadních typů, které se přestanou vyrábět.

Sony Alpha A230, A330, A380

Velmi zjednodušeně se dá říci, že A230 je základní nejnižší typ s 10Mpix čipem a pevným LCD, A330 vylepšený model s 10Mpix čipem, pevným LCD a funkcí Live View, a A380 nejvybavenější typ s 14Mpix, funkcí Live View a výklopným LCD. Stejně tak jako u předchozích je podobné menu a funkce. Všechny modely je možné připojit k jakémukoli HD Ready/Full HD televizoru a prohlédnout si fotografie na obrazovce ve velkém rozlišení. Novinkou u fotoaparátů Alpha je funkce BRAVIA Sync, která umožňuje prohlížení fotografií a ovládání dalších funkcí fotoaparátu pomocí dálkového ovladače televizoru. Další možností je vyjmout volitelnou paměťovou kartu Memory Stick a na ní přenést snímky do některého ze stále se rozšiřující řady Sony HD zařízení (notebooky VAIO, herní konzole PLAYSTATION 3, digitální fotorámečky a fototiskárny). Všechny nové modely jsou kompatibilní s kartami Memory Stick PRO Duo, PROHG Duo i kartami SD a SDHC.

Co se však výrazně změnilo je design zrcadlovek a způsob ovládání. Zde bude možná mnoho uživatelů překvapeno, někteří mile, někteří možná nemile. Osobně, pokud mohu říci, mě nový design příliš nenadchnul. Musím ale upozornit, že v oblasti designu je hodnocení opravdu velmi subjektivní a každému může vyhovovat něco jiného.

Základním prvkem, který vycházel ještě od Minolty, byla robustnost zrcadlovky, která společně s masivním madlem pro pravou ruku velmi dobře zajišťovala kvalitní a pevné držení zrcadlovky v ruce a zabraňovala náhodnému vyklouznutí. U A380 je design nový a řekl bych takový „japonský“ (nechci se tímto nijak dotknout japonského národa), nebo řekněme „dívčí“. Problémem, alespoň pro nás Evropany, je velikost této zrcadlovky, která sice není v základních rozměrech o mnoho menší, ale ve spojení s designem bude mít mnoho lidí problém s jejím pevným držením. Zvláště ti, kdo mají velké ruce. Já osobně mám ruce poměrně malé, a i mně se tato zrcadlovka drží s pocitem „držím malou dětskou hračku“. Z dřívějšího velkého madla zůstalo pouze malé poloviční torzo, o které se opřou už jen dva prsty, malíček „lítá“ pod fotoaparátem a palec se „tyčí“ nad přístrojem jak anténa starého mobilního telefonu.

U předchozích typů DSLR tento problém s výškou (a ta byla díky madlu větší) dokázal vyřešit přídavný vertikální grip. Bohužel u novinky A380 (a stejně tak A330 a A230) jsem žádnou zmínku o třeba i připravovaném vertikálním ovládání nenašel, a také pohled na spodní stranu fotoaparátu nenasvědčuje, že by se grip připravoval. Kromě stativového závitu zde nejsou žádné středící nebo připojovací prvky a dvířka bateriového krytu nevypadají, že by šla lehce demontovat.

Porovnání s předchozí A350

Na předchozích obrázcích je porovnání tvaru s předchozí A350. Na první pohled je patrný spíše hranatý design nové DSLR s mírným zaoblením boků přístroje. Madlo pro pravou ruku je vysoké pouze přes polovinu výšky přístroje a je výrazně užší a „odtažené“ od objektivu, takže lidé s velkými prsty sice nebudou mít problém dosáhnout mezi madlo a objektiv, ale na druhou stranu tělo ztrácí tu dobrou stabilitu, kdy bylo „zaseknuté“ na prstech a nehrozilo sklouznutí dolů. Rozepisovat se více o konstrukci je celkem zbytečné, bylo by to opakování již dříve napsaného, takže jen stručně. Základním materiálem je tvrzený plast s prvky z ocele a hliníku. Povrch má jemně zdrsněnou strukturu s matným provedením černé barvy, kterou doplňuje výrazné oranžové logo „Alpha“ a široký kovový kroužek bajonetu. Tělo má zdrsněný povrch na madle i na levé straně. Gumový proužek je také na pravé zadní straně pod palcem. Prostor nad bajonetem skrývá pouze soustavu zrcadel – typ pentamirror.

Chybí tlačítko vyklopení blesku, který se vyklápí automaticky. Stejně jako u předchozích DSLR, zůstal na horní části pouze jeden kruhový ovladač na levé straně. Tlačítko přepínání AF/MF je opět tradičně vpředu pod objektivem. Tlačítka na horní i zadní straně mají lehce kulový design a jsou mírně utopená, což může některým uživatelům působit problémy při jejich spínání. Kvůli zvětšení LCD bylo rozložení ovládacích prvků přepracováno a zároveň byl snížen jejich počet. Také zmizel zadní volič ostřicích bodů (škoda) a nahradil ho volič funkce blesku, displeje, ISO… tento volič je známý z kompaktů Sony a na zrcadlovce mi osobně moc nesedí. Zůstalo tlačítko menu, koše, prohlížení snímků a funkce Fn.

Orientaci vám ulehčí také nové rozhraní na přehledném 2,7" LCD displeji.

Krytka baterie je ve spodní části a podobně propracovaná jsou i dvířka na levém boku, pod kterými se schovává slot pro Memory Stick a SD kartu, USB a HDMI konektor.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    02.10.2009 10:56

    osobně bych třeba celou tu řadu 200,230,300,330,350,380,500,550 "zmenšil" na A200 s upgradem pro zobrazení informací o funkcích (pro začátečníky) a A550.... a to by stačilo...

  • Milan Topor
    Milan Topor
    03.10.2009 09:11

    Taffey: kolik jsi toho nafotil s A900? Porovnavat ji s D7D se dost dobre neda - A900 je ve vsech parametrech mnohem lepsi.

    Petr W: ja se zase vzdy dobre bavim kdyz nekdo neco nepotrebuje a nevyuziva a proto to nepotrebuji ani ostatni, nejlepsi je to vsem zakazat nejakym predpisem jak nam v mnoha oblastech predvadi socani a EU.
    Ja napr. dost vyuzivam nasledujici: ISO, korekce expozice(i blesku), AEL(i SLOW SYNC), prepinac AF/MF, rezim blesku, predslopeni zrcatka, mene casto i dalsi funkce.
    Vse stiskem jednoho tlacitka - je to nekdy vyhoda, nekdy je to jedno, napr. u foceni svatby je to velke plus.
    A to i z toho duvodu, ze D7D neni zdaleka tak dobra jako napr. A700/900 - tam je nutnost korekci mensi.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    03.10.2009 18:13

    Zdravím. Zřejmě to nebude fotoaparát pro běžného obyvatele čr, za ty peníze by asi každý koupil poloprofi z bazaru, např 40D, D200 apod..., jenomže je pravděpodobné, že turisti z japonska budou ověšeni právě těmito aparáty. Sony si navíc drží pověst přesných expozic, takže kdo vyzkouší, bude spokojen, sám osobně tuto evoluci vidím za nesmyslnou a čistě amatersky-turistickou, mějte se.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.10.2009 20:33

    ano tak, pro nás fotoblázny a nadšence tato třída nic moc nepřináší, ale širší skupině foto veřejnosti a novým fotografům co chtějí přejít z kompaktů na DSLR je to dobrá možnost jak se zrcadlovkou začít.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    22.10.2009 15:49

    Ten sum pri ISO 100 a 200 na modre obloze je vtip ci co? :o)) Kdyby to byl Olympus pochopim, ale toto ne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram