Digitální zrcadlovka Canon 1D Mark IV

Mezi reportéry, ale hlavně mezi fotografy zvířat, je velmi oblíbená modelová řada Canonu s označením EOS 1D. Po úspěšné verzi Mark III. nyní přichází nejnovější model s označením Mark IV., na který se podíváme v následujícím článku.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Obrázek č. 1  - Canon 1D Mark IV. Obrázek č. 2  - Zadní část aparátu Canon 1D Mark IV.

Nový Canon EOS 1D Mark IV je po mechanické založen na původní a léty osvědčené koncepci předchozích modelů, od kterých se příliš neodlišuje. Základem je tradičně mimořádně odolné celokovové šasi, doplněné systémem těsnění proti vnikání prachu a vlhkosti. Už jen na první dotek je zřejmé, že v rukou držíme opravdu prvotřídní fotoaparát, který skvěle sedne i do větší ruky. Pogumování úchopových částí pak tento dojem jen vylepšuje. Také hmotnost cca 1,2 kg (samotné tělo) leccos napovídá. Robustnosti a kvalitě mechanického provedení tak opravdu nelze vytknout prakticky nic.

Také rozložení ovládacích prvků je prakticky stejné jako u předchozí verze a tak uživatelé nového modelu najdou vše tam, kde na to byli z dřívějška zvyklí. Důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek a zůstalo i oblíbené a geniálně jednoduché ovládání pomocí kolečka na zadní stěně s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Prostě stará dobrá klasika. Snad jen ten nepříliš šťastně provedený hlavní vypínač by si už přeci jen zasloužil vymyslet jiné provedení i umístění. Jinak i po této stránce maximální spokojenost.

Obrázek č. 3  - Horní část aparátu Canon 1D Mark IV. Obrázek č. 4  - Pravá část aparátu Canon 1D Mark IV.
Obrázek č. 5  - Levá část aparátu Canon 1D Mark IV.

Zásadní změny se ale dočkal LCD monitor na zadní stěně fotoaparátu. Jeho rozměry sice zůstaly stejné, úhlopříčka zůstala na třech palcích, ale rozlišení se zvýšilo z 230.000 na 920.000 obrazových bodů, tedy čtyřnásobně. Podstatně tak vzrostl komfort práce s menu, ale hlavně prohlížení a kontroly pořízených snímků. Jinak zůstala stejná i koncepce dvojice pomocných LCD displejů a také třetího displeje v hledáčku. I tady platí to, co již bylo zmíněno ohledně celkového provedení fotoaparátu – konstrukce i koncepce přístroje je léty natolik vyladěná, že výrobce neměl důvod k nějakým zásadním změnám. Přestože tedy po této stránce zůstalo téměř vše při starém, tak lze hodnotit mechanické provedení a koncepci ovládání fotoaparátu jako vynikající a odpovídající nejvyšší třídě profesionálních digitálních zrcadlovek Canon.

Obrázek č. 6  - Kovové šasi aparátu Canon 1D Mark IV. Obrázek č. 7  - Snímací čip s jednotkou čištění od prachu
Obrázek č. 8  - Základní deska fotoaparátu s dvojicí obrazových procesorů DiGIC 4

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    17.04.2010 13:57

    Ja si moc nedovedu predstavit, jak by to mohlo fungovat jinak. Proto nectu samotne recenze, ale vzdy diskuze. Bohuzel cim je konkretni vec vic v profi segmentu, tim je mene informaci, protoze majitel 1D Mark IV vetsinou dela neco jineho, nez chodi psat moudra na fora. Ale pokud chci jine informace nez v manualu /zkusenosti/ergonomie/ tak zasadne ctu diskuzni fora. Jeste me dost ovlivnuji takoveto stranky: http://www.photonature.cz - ale od recenze Nikonu D3s ve Foto-Video teda nic necekam. Asi vubec nic.

  • David Karas
    David Karas
    17.04.2010 16:51

    Mě osobně dost mrzí že se víc neuchytil odkaz "fototechnika" tady na fotoaparat.cz kam je možné psát komentáře. Kdyby tam každý napsal něco málo o technice kterou používá našlo by se tam určitě dost užitečných informací.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    18.04.2010 09:57

    To, co tu kritizuje mk jsem loni drbal na "setkání FA" s Andrejem a Helenou... Podle mě to chce u nejvyšších modelů přístrojů dělat recenze dvě - jednu takovouto "suše popisnou", tuším je to částečně dáno i šablonou DIWA, následně se ale snažit získat druhou recenzi od někoho, kdo s tím reálně fotí na vyšší úrovni. V té druhé by pak byly právě ty možná trochu subjektivní postřehy z praxe. Tohle asi není nutné u přístrojů vyloženě "pro masy", u Canonu tedy řada do 550D a do jisté míry i "dvojciferná řada", ale je to dost žádoucí u "profi" a pak u nějak výjimečných modelů ze semiprofi řady, u Canonu třeba 5DII či 7D. Ekvivalenty u Nikonu se dají snadno domyslet.
    Je mi jasné, že pro redakci je shánění dalších lidí práce navíc, ale opravdu by to pomohlo...

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.04.2010 19:30

    TH: Otázkou je, jestli to má pro zdejší publikum smysl, přece jen se málokterý adept na koupi 1D/D3 bude poohlížet po recenzi na FA.
    Nicméně i tak by nedalo tolik práce vzít dítě na houpačky nebo si stoupnout k silnici a vyzkoušet třeba AF za různých světelných podmínek... zkrátka něco málo z praxe.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    18.04.2010 19:54

    mk: říkáš, že to nikdo s reálným zájmem o podobný přístroj tady číst nebude, ale ty to čteš, já taky, mohl bych vyjmenovat minimálně 5 dalších lidí, o kterých vím, že mají ne-li něco z řady 1Dxxx, tak aspoň 7D či 5DII (nebo ekvivalentní třídu z nabídky Nikonu) - podle mě to zas tak úplně zanedbatelný počet nebude. Každopádně by ale neuškodilo se na různé přístroje podívat trochu víc prakticky, třeba nějak tak, jak jsi nadhodil..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram