Fotografování z dopravních letadel
Je možné získávat kvalitní fotografie z běžných dopravních letadel přes okénko? Jaké jsou zde možnosti a omezení? Lákavá je především dostupnost pro většinu fotografů, kteří cestují někam letadlem. Tyto fotografie mají jedinečnost a neopakovatelnost a získáváte je tak trochu jako bonus v rámci cestování. Své zkušenosti s takovým fotografováním jsem shrnul v tomto článku.
Je možné získávat kvalitní fotografie z běžných dopravních letadel přes okénko? Jaké jsou zde možnosti a omezení? Lákavá je především dostupnost pro většinu fotografů, kteří cestují někam letadlem. Tyto fotografie mají jedinečnost a neopakovatelnost a získáváte je tak trochu jako bonus v rámci cestování. Své zkušenosti s takovým fotografováním jsem shrnul v tomto článku.
Volba místa v letadle
Správné místo v letadle je alfou a omegou pro tento druh fotografování. Lety se otevírají obvykle 24 hodin před odletem. Většina velkých leteckých společností umožňuje zarezervovat si místo v letadle přes internet. U dlouhých letů musíte vždy počítat, že místa u oken budou obsazena jako první. Zabírají je totiž jako první i ne-fotografové (kromě velkých konzumentů nápojů). Pokud nemáte možnost bookovat on-line, je jedinou možností přijít na “check in“ co nejdříve. Doporučuji přímo vysvětlit administrátorovi, že potřebujete místo, abyste mohl fotografovat. Obvykle mám úspěch.
Při volbě místa v letadle musíte rozhodnout dvě věci:
- místo u okénka před křídlem nebo za křídlem
- vlevo nebo vpravo na základě toho co chcete při letu fotografovat a kde bude Slunce
Místo před křídlem znamená sedět tam, kde končí místa vyhrazená pro cestující třídou business nebo přímo v business třídě u okna. Druhou možností je pak naopak místo úplně na zádi letadla před záchodky. Pokud mám na výběr, lepší je spíše místo vpředu. U místa na zádi můžete do snímků zakomponovat křídlo letadla, máte však více omezený úhel pro snímání objektů na Zemi. Co nemůžete ovlivnit je, jak bude vaše okénko poškrabané, či jak velká se na něm usadí námraza, což všechno snižuje kvalitu výsledných fotografií. Start za jasného dne snižuje pravděpodobnost námrazy na okénku.
Studium dráhy a doby letu
Přibližné dráhy letu najdete v časopisech letecké společnosti v kapsách za sedačkami letadla. Nejsou však nejpřesnější. Jedná se ve skutečnosti o koridory. Přesto však takto zjistíte, že ledovce Grónska a Baffinův ostrov můžete fotografovat při letech z Evropy na západ USA (San Francisco, Seattle, Vancouver v Kanadě). Při odletu z Evropy směrem na západ kolem poledne budete mít světlo po celý let. Naopak lety zpět do Evropy vylétávají často v noci a světlo budete mít většinou až v Evropě. Let z Pekingu do Evropy bude prolétávat těsně na jih od jezera Bajkal a určitě trefíte alespoň Sajanské pohoří. To jsou příklady.
Hlavně pro dokumentační fotografie bývá větší jistota mít Slunce v zádech. Pro snímky s mraky může být naopak výhodou protisvětlo.
Výška letu často rozhoduje
Specialisté na leteckou fotografii používají letadla operující v malých výškách, kde je často možné i otevřít okénko. Zde vám pak pilot nalétává přesně tam, kam potřebujete. Specializovaná letecká fotografie však není předmětem tohoto článku.
Velká výška a dvojité plastové okénko je hlavním omezením při fotografování z dopravních letadel. Dlouhé lety, jako například lety přes Atlantik do USA, probíhají ve vysokých letových hladinách kolem 11 km, kde je méně turbulencí. Jedná se však o jednu z mála možností, jak fotografovat těžko dostupné oblasti severu Kanady nebo Grónský ledovec.
Na snímku je patrná námraza na okně, která vznikla ještě v Evropě. Ve Francii na letišti totiž pršelo.
Mnohem lepší pro fotografování jsou místní lety v menších výškách a to i ty s velkými dopravními letadly typu Boeing. Ty většinou vystačí s výškou do 8 km v závislosti na nadmořské výšce povrchu.
Snímek byl pořízen ráno kolem 7:00. Díky poloze Slunce nízko nad
obzorem mají pak hory i přes snímání přes dvojité okno letadla mnohem
méně oparu.
Podobně lze fotografovat i při letech v Himálaji, kde se létá nízko
vůči vysokým horám, neboť ty se blíží svou výškou letovým
hladinám.
Tento snímek byl pořízen při ranním letu z New Delhi do Leh v Ladaku kolem 8:00.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruvetsina zajimavych oblasti nabizi vyhlidkove lety v cena cca do 2.000 Kc.
V Etiopii je to, pravda, slozitejsi :-)
Uziti takovychto fotografii je sporne. Krom predvadeni se u me babicky, ktera vnuka pochvali i za zavazane tkanicky v jeho dvaceti letech.
Ty fotografie jsou focene skrz nekolikavrstve a navic pomerne tluste sklo dopravniho letadla. Navic je treba mit stesti na relativne pruhledna okna, muze byt i namraza nebo voda. Proto ta neostrost, odlesky a ruzne jine barevne efekty. Ty co letadlem nikdy neleteli bych chtel upozornit na to ze okenka dopravniho letadla skutecne nejsou otviraci, coz je z fotografieckeho hlediska sice skoda, ale tech -60 a nedychatelne ridky vzduch by asi vetsina cestujicich neocenila :-)
Ta aura by me zajimala.....
aure - http://en.wikipedia.org/wiki/Brocken_spectre
Díky za dobrý odkaz k auře- Brockenské spektrum. Mezitím jsem nalezel fotografie aury lidí z Krymského pohoří.
http://originalscientist.blogspot.com/2011/01/ghost-of-rainbow.html
nedávno jsem viděl auru letadla znovu při přeletu Alp.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.