PhotoHint 16: Fotografování noční oblohy a hvězd

Hvězdné dráhy vznikají při fotografování noční oblohy dlouhými expozičními časy. V důsledku otáčení naší planety se na fotografii objeví nad krajinou zajímavé oblouky či kružnice v závislosti na zeměpisném směru. Platí zde opačné pravidlo než při fotografování ve dne: čím méně světla, tím lepší snímky. Článek je inspirací a návodem pro všechny, co to chtějí také zkusit.

Hvězdné dráhy (anglicky star trails) vznikají při fotografování noční oblohy dlouhými expozičními časy. V důsledku otáčení naší planety se na fotografii objeví nad krajinou zajímavé oblouky či kružnice v závislosti na zeměpisném směru. Platí zde opačné pravidlo než při fotografování ve dne: čím méně světla, tím lepší snímky. Článek je inspirací a návodem pro všechny, co to chtějí také zkusit.

Fotografování hvězdných drah ve střední Evropě vyžaduje mnohem více čekání na ideální povětrnostní podmínky, než je tomu například v pouštních oblastech Afriky. I při jasné obloze, hlavně díky vlhkosti v ovzduší a nečistotám, je v našich zeměpisných šířkách jas hvězd většinou nižší a Mléčnou dráhu vidíte jasnou jen vzácně. Fotografický materiál pro tento článek jsem pořídil na Sahaře v průběhu průzkumné fotografické expedice. Jsou zde ideální podmínky: nízká vlhkost v ovzduší a slabé zdroje parazitního světla z měst. Hlavním nebezpečím je zde vítr, který okamžitě zvedá prach. Ten se však za jasné noci většinou ztišuje. V Čechách musíte čekat na počasí. Ideální je vyjasnění po období dešťů. Pak musíte vyrazit na nejlépe předem promyšlené místo co nejdále od měst, abyste se vyhnuli parazitnímu osvětlení. Střední Šumava je z tohoto hlediska jedním z nejlepších míst.

Kdy fotografovat

Bohužel ani perfektně jasná obloha a temné místo ještě nestačí. Plány ještě může zhatit Měsíc. Fotografovat můžete sice i za úplňku. Při dlouhých expozičních časech však Vaše snímky budou vypadat jako ve dne. Hvězdné dráhy budou málo kontrastní. V případě Měsíce v půlce nebo čtvrtině to bude lepší. Musíte si však vybrat co nejtemnější část oblohy. Nejlepší je proto bezměsíčná noc, kdy mají hvězdy největší kontrast. Dalším problémem v Čechách je hustá letecká doprava. Ta se po 23:00 hodně snižuje. Zároveň obloha je temnější.

Příprava pro fotografování hvězdných drah

Musíte počítat s tím, že se budete pohybovat v naprosté tmě a v může být i dost zima. Proto nezapomeňte čelovou svítilnu a dostatečné množství teplých věcí. I na Sahaře se v noci silně ochlazuje.

Důležité je mít předem promyšlenou kompozici snímku. Ještě za světla si vyhlédněte nějaký zajímavý objekt do popředí. Doporučuji vzít si na noční fotografování i nějakou zábavu jako iPhone či nějakou jinou zábavnější společnost. Jednou z možností je i použití inteligentní kabelové spoušť jako je pro Canon TC-80N3, kde můžete zkusit několik různých expozičních časů v daném místě, aniž byste museli přijít k přístroji zmáčknout závěrku

Technické vybavení

Potřebujete stabilní stativ a zrcadlovku s kvalitním senzorem s nízkým šumem, která umožňuje fotografovat v režim Bulb (B), t.j. v režimu s plnou manuální kontrolou otevření závěrky. Stativ by měl být co nejtěžší. Musíte počítat s tím, že se může zvedat vítr. Filmová zrcadlovka může být výborným řešením v kombinaci s digitální zrcadlovkou, pomocí které stanovíte optimální expozici. Inverzní film nízké citlivosti bude mít při dlouhých expozicích kvalitnější obraz, t.j. méně šumu než i nejlepší “full frame“ přístroje. Nejvíce se osvědčují širokoúhlé a normální objektivy s ohniskovými vzdálenostmi 20 až 70mm (ekv. 35mm) s vysokou světelností. Díky minimálnímu množství světla jsme nuceni fotografovat při nízkých clonových číslech. Optická kvalita objektivů se obvykle významně zlepší při zvýšení clonového čísla o jeden až dva kroky. Clonová čísla nad f/5.6 pak většinou příliš prodlužují expoziční časy. Kabelová spoušť není při expozičních časech v řádech desítek minut kritická. Exponujte přes samospoušť.

Kompozice hvězdných drah

Z hlediska tvarů hvězdných drah jsou nejzajímavější kru­hy nebo oblouky. Kruhové hvězdné dráhy vznikají na severní obloze. Soustředné kruhy mají střed u Polárky v souhvězdí Malého vozu.

Hvězdné dráhy nad severní oblohou, Západní poušť, Egypt

Canon EOS 5D Mark II, Canon objektiv 24–70/f2.8 L, ISO 400, f 5,6 čas přibližně 40 min.
V průběhu expozice došlo k vybití baterie. Závěrka zůstala otevřena. Baterii ve fotoaparátu na stativu jsem vyměnil a kabelovou spouští uzavřel závěrku. Doba expozice do EXIF byla zaznamenána nesprávně, 78s neodpovídá tomu, co vidíme na snímku.

Pro jistotu připomenu obrázkem jak najít Polárku s pomocí souhvězdí Velkého vozu. Může vám to pomoci i když zabloudíte v divočině a nemáte kompas nebo GPS.

Obloukové dráhy vznikají při fotografování směrem k východu a západu.

Hvězdné dráhy nad východní oblohou, Západní poušť, Egypt

Canon EOS 5D Mark II, Canon objektiv 24–70/f2.8 L, ISO 400, f 5,6, čas 2297 sec

Na severní polokouli se dráhy směrem k jihu narovnávají do přímek, které nejsou tak atraktivní.

Hvězdné dráhy nad jižní oblohou, Západní poušť, Egypt

Canon EOS 5D Mark II, Canon objektiv 24–70/f2.8 L, ISO 400, f 5,6, čas 2130 sec.
Záře na jižní obloze pochází z oázy ve vzdálenosti přibližně 20 kilometrů, kde je elektrické osvětlení.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Zdenek ---
    Zdenek ---
    18.04.2011 13:42

    Jeste bych dodal neco dulezite co zde nepadlo.
    Je dobre jeste udelat tzv DarkFrame - snimek se stejnou expozici a pri stejne teplote a ten pak od puvodniho snimku odecist. Daji se tim odstranit hotpixely coz muze pomoc vyslednemu obrazu.
    Potom pokud je k dispozici rychla zrcadlovka a je spise kratsi ohnisko pak jsou nekdy lepsi vysledky pri skladani kratkych expozic napr 1 minutovych kdy po vyslednem secteni se pomerne dobre eliminuje sum snimace a da se vic tahat za krivky.
    Pokud je fotak pomalejsi tak je lepsi fotit do jpg a ty pak secist.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    26.04.2011 09:25

    To: Zdenek
    Dobrý tip. Fakt je, že některé pixely opravdu vypadají jako vada na sensoru. Myslím si, že přesto je ideální kombinací DSLR v kombinaci s klasickým fotoaparátem na inverzní film, který netrpí problémy se šumem. Dnes jsou klasické středoformátové přístroje doslova za hubičku a takový slide 6x4,5 je na světelném stole opravdu nádherný. I ty nejlepší DSLR prostě při takhle dlouhých časech šumí. Na druhou stranu je super, že si pomocí digitálu perfektně změříte reálné osvětlení.

  • Zdenek ---
    Zdenek ---
    26.04.2011 11:42

    Film je tady super ma ale i sva negativa ktera znam kdyz jsem fotil astro na film.
    Ne vsechny filmy jsou dobre protoze hlavne pri dlouhych expozicich muzou zabarvovat(v tomto pripade cena nemusi odpovidat kvalite a i kodak gold barvil mirne do cervena, v tomto byly nejlepsi prvni equicolory kdy delali jenom ISO 100, pak se taky zkazily)
    Dalsi podstatni problem byl ve fotolabu kde automaticka tvorba fotek selhavala a vysledna fotka byla moc svetla a bez kontrastu, takze si clovek musel priplacet a ne vzdy byli ochotni to udelat. Resenim pak je nechat si jenom udelat negativ a ten si pak doma naskenovat coz je pak dalsi alchymie jak to udelat a dostat z filmu maximum.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    26.04.2011 15:45

    Já dodnes fotografuji i na Fujichrome Provia ISO 100. Je to jemnozrnná emulze (mnohem jemnější zrno než všechny negativní filmy). Proces E6 má stabilní vyvolání. Negativní film jsem nikdy příliš nepoužíval díky problémům s minilaby. Jednou mne nalákal pan Karbusický v časopisu, kde psal o tom, jak jsou negativní filmy jemnozrnné. To je ve srovnání s diapozitivem samozřejmě nesmysl - stačí prohnat film skenerem se slušným rozlišením.

  • Zdenek ---
    Zdenek ---
    28.04.2011 06:30

    Ja s dia zadne zkusenosti nemam takze tam nevim. Co se ale tyce skenovani negativu tak ty se musi skenovat jako dia a pak si je upravit na pozitiv jinak se celkem ztraci kvalita a napr pri fotkach zatmeni slunce delalo skenovani jako negativ prepaly a ztracely se detaily, pokud se dalo skenovat jako dia tak bylo po problemu jen to stalo vic casu pri zpracovani.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram