Test digitální zrcadlovky Nikon D5100

Příznivci značky Nikon již delší čas očekávali nástupce přístrojů D300 a D700, ale jako první se překvapivě objevil nástupce Nikonu D5000, a to model D5100. Jde o velmi zajímavý model, který obsahuje stejný, nebo velmi podobný snímací čip, jako velmi úspěšný vyšší typ D7000 a dále byl také vylepšen otočný LCD monitor. Další podrobnosti se dočtete v následujícím článku.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

 Obrázek č. 1 - Oficiální firemní snímek aparátu Nikon D5100 Obrázek č. 2 - Pohled na horní část aparátu Nikon D5100

Na první pohled na novém Nikonu D5100 zaujme nové řešení otočného LCD monitoru, tak jak jej známe z některých konkurenčních fotoaparátů. Současné provedení s kloubem na levé straně je jistě praktičtější, než předchozí řešení s kloubem v dolní části. Však po tom také mnoho uživatelů volalo a Nikon tak vyslyšel přání svých fotografů. Je však škoda, že poměr stran tohoto monitoru je stále 4:3, přitom fotografie z digitálních zrcadlovek mají poměr stran 3:2. Změnu na 3:2 již několik konkurentů provedlo a je to jistě lepší, protože při prohlížení fotografií je tak plocha monitoru lépe využita. Nicméně je to spíše jen drobnější detail. Podstatnější je, že otočný LCD monitor se opravdu povedl. Oproti původnímu modelu se zvětšila úhlopříčka z 2,7“ na 3“ a hlavně se zvýšilo jeho rozlišení z 230.000 obra­zových bodů na 921.000. Obraz je tak velmi jemný a příjemný pro posuzování pořízených fotografií přímo v terénu. Také jeho polohovatelnost je opravdu vynikající, včetně možnosti sklapnout LCD směrem k fotoaparátu v okamžicích, kdy jej nepotřebujete, čímž jej chráníte proti poškrábání nebo rozbití.
Nový model však není jen o LCD monitoru. Samotné tělo je provedeno v tradiční černé barvě a je plastové (bajonet pro uchycení objektivu, botka pro externí blesk, stativový závit i očka pro popruh jsou ale samozřejmě kovové). Nicméně použitý plast je dnes již natolik kvalitní, že když vedle položíte například kovový Nikon D7000, tak v materiálu téměř nepoznáte rozdíl. Je tedy dostatečně robustní a na dotek rozhodně nebudete mít pocit, že držíte jen nějakou plastovou hračku. Rozměrově je pak D5100 o poznání menší a po této stránce se blíží spíše nejlevnějšímu modelu D3100. Takže uživatelé a hlavně uživatelky s menší dlaní budou jistě velmi spokojeni, kdežto urostlejší fotografové si asi budou brblat něco o prokleté miniaturizaci. Přesto se i větší rukou drží fotoaparát poměrně pohodlně a bezpečně.

Obrázek č. 3 - Levá strana aparátu Nikon D5100 Obrázek č. 4 - Pravá strana aparátu Nikon D5100
Obrázek č. 5 - Zadní stěna aparátu Nikon D5100

Také ovládací prvky jsou tradičně dobře řešené, logicky a vhodně ergonomicky rozmístěné i dostatečně popsané. Provedení ovládacích prvků se víceméně drží osvědčené firemní koncepce, i když pár změn tu najdeme. Například samostatné tlačítko pro spuštění videozáznamu, které je umístěné blízko spouště se mi docela líbilo a myslím, že je to praktičtější, než umístění na zadní stěně, jako třeba u modelu D7000. Pokud totiž budete pořizovat videozáznam ze stativu, je stisk vertikálním směrem výhodnější než horizontálním – hlavně s ohledem na možné nežádoucí roztřesení fotoaparátu. Nová je také páčka pro aktivaci režimu živého náhledu. Ta je nyní umístěna pod otočným voličem expozičních režimů a je tak pohotově a dobře dosažitelná palcem pravé ruky.

Obrázek č. 6 - Polohovatelnost LCD monitoru Obrázek č. 7 - Nově řešené tlačítko pro videozáznam a páčka pro živý náhled
Obrázek č. 8 - Pohled do hledáčku fotoaparátu Nikon D5100

Hledáček fotoaparátu je řešen jako zrcadlový, což je u fotoaparátů této kategorie obvyklé. Zobrazuje přibližně 95% fotografované scény a je přiměřeně velký a jasný. Matnice zobrazuje rozložení zaostřovacích bodů, ale neumožňuje zobrazení pomocné mřížky nebo varovných ikon, jako je tomu třeba u vyššího modelu D7000. Nemyslím ale, že by to bylo nějak zvlášť na škodu, protože obojí je v případě potřeby dostupné při využití režimu živého náhledu. Vestavěný displej pod matnicí je pak řešen obvyklými zelenými segmenty, které zobrazují všechny potřebné informace, včetně citlivosti ISO. Je to však nutno nastavit v uživatelských funkcích, zda v pravé části displeje bude zobrazen počet zbývajících snímků, které se vejdou na použitou paměťovou kartu nebo citlivost ISO. Osobně bych doporučil trvale nastavit právě druhou možnost, tedy zobrazení citlivosti ISO, protože počet zbývajících snímků už dnes není tak důležitou informací (vzhledem k současným obřím kapacitám a současně nízkým cenám paměťových karet).
Mechanické provedení a ovládání nového fotoaparátu Nikon D5100 bych tedy celkově hodnotil jako velmi dobré. Přes menší rozměry dobře padne i do větší ruky a i když je fotoaparát poměrně lehký, rozhodně nepůsobí laciným dojmem, naopak, na dotek působí docela robustně. Celkové řešení ovládání je intuitivní a ergonomicky vhodně rozmístěné ovládací prvky jen podtrhují celkově pozitivní pocit z tohoto přístroje. Při delším zkoumání by se sice nějaká ta drobná muška na kráse našla (třeba již zmíněný poměr stran LCD monitoru, nebo třeba absence aretace voliče expozičních režimů, u kterého se občas stane, že si s ním nevědomky pootočíte, například při vytahování z brašny) ale nějaká drobnost se najde vždycky a v tomto případě rozhodně nejde o nic zásadního.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    16.08.2011 19:07

    Vai..., ano, je to tak jak píšeš, ale viděl jsem fotky na A4..., 18-105 byl o chlup horší než seták...., mohl to být vadný kus??!!

  • Petr Beranek 1
    Petr Beranek 1
    31.08.2011 19:45

    Canon 18-135 je minimalne o dve tridy horsi nez Nikon 18-105 - vzdyt to Canoni sklo od 70mm nahoru neni vubec ostre. 18-105 je proti nemu ostra jako britva.

  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    19.09.2011 12:07

    Chtěl jsem se zaptat, jakou paměťovou kartu by bylo nejlepší koupit (nebo lépe řečeno dostačující). Myslím tím z hlediska zápisové rychlosti. Pokud by se občas natáčelo i video. Nevím jakou jakou zapisovací rychlost bych potřeboval.Děkuji za komentář

  • amir
    amir
    17.11.2011 17:01

    Souhlas s Petrem, možná ale ne o dvě třídy, ale o třídu je 18-105 mm výš. Srovnával jsem v obchodem D5100 s mou D90, a musím (trochu k mému smutku) říci, že tenhle menší bratříček je obrazově pokročilejší. Jiný čip je opravdu znát. Je bych teď chtěl poradit - kdo má zkušenosti s Nikkor 16-85 mm. Opravdu se vyplatí pořídít si ho místo 18-105 mm?

  • zast
    zast
    06.07.2012 22:54

    Dobrý den, měl bych dotaz - mám v plámu koupit D5100 v setu: 1) buď s oběktivem -18-105 AF-S DX VR
    a nebo
    2)18-55 AF-S DX VR + 55-200 AF-S VR

    Pro kterou variantu se mám rozhodnout.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram