Test Nikon D3200

Nový model zrcadlovky firmy Nikon D3200 se dostává na český trh. Jeho vlastnosti jistě zajímají každého, kdo uvažuje o koupi levnější zrcadlovky. V tradičním redakčním článku se podíváme blíže na jeho vlastnosti.
Mechanické provedení, ovládání
Nikon D3200 je nástupcem Nikonu D3100. Je malý – 125 × 96 × 74,5 mm, a lehký – cca 500 gramů (bez objektivu). Konstrukce je celoplastová. Působí však relativně robustním dojmem. Dobře padne do ruky především uživatelům s menšíma rukama. Zadní stranu z velké části zabírá 3" LCD displej s již v zásadě standardním rozlišením 921 tisíc bodů. V rámci testu jsem použil setový objektiv 18–55 mm.
![]() |
![]() |
Kompletní technické specifikace najdete na adrese Nikon.cz
![]() |
![]() |
Hlavní ovládací prvky vidíte na přiložených produkčních snímcích. Podstatné je, že rozmístění ovládacích prvků se je jakýmsi hybridem mezi D3100 a D5100.
Zcela zásadní změna v porovnání s D3100 je opětovná přítomnost IR senzorů pro možnost použití externí infračervené spouště. Čidlo je jak na přední, tak na zadní straně těla fotoaparátu.
![]() |
![]() |
Ovládání fotoaparátu je velmi intuitivní, méně zdatnému pomůže nápověda, která má vlastní pozici na hlavním voliči. Snad již není třeba konstatovat, že je dostupné i menu v češtině. Byť je to v amatérské třídě teprve dva roky (s příchodem modelu D3100). Třešinkou na dortu je možnost nechat natáčet menu podle polohy fotoaparátu (standardně zapnuto).
Hledáček je opět typu pentamirror (zrcadlový) a zobrazuje přibližně 95% fotografované scény. Disponuje dioptrickou korekcí v rozsahu –1,7 až +0,5 dioptrie. Ukazuje vše, nač jsou současní uživatelé zvyklí. LCD může hledáček zastoupit a dokonce jej i předčí díky větší míře informací a možností zapnout výše zmíněný režimu Průvodce. Hledáček je postupně vytlačován funkcí živého náhledu, který nechybí ani zde. V tomto režimu lze (v některých případech) jednodušeji manuálně ostřit. Rozhodně je živý náhled určený pro natáčení videa. V případě aktivace stálého ostření (položka v menu při režimu živého náhledu) ostří D3200 průběžně i při natáčení videa a nutno říci, že stíhá přeostřovat bez zásadních rušivých chyb.
Zajímavý je 11 bodový systém automatického zaostřování, který bezchybně pracuje i za velmi slabého osvětlení (má však pouze jeden křížový ostřící bod). Osobně třeba přisvětlení autofokusu (realizované skvěle klasickou žárovkou a tedy ne bleskem) prakticky nepoužívám, neboť v absolutní tmě nefotím a všude jinde si automatické ostření obvykle poradí velmi dobře. Konstatuji, že na jedné konkrétní domácí scéně za velmi špatných světelných podmínek ostří lépe (rychleji a přesněji), než má vlastní D7000 s objektivem 16–85.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fotoaparát má v továrním nastavení některé zásadní funkce pro zpracování snímků zapnuté. Je to mj. funkce Active D-Lighting, která prokreslí stíny u kontrastních scén, či redukce šumu. V zásadě je dobré je nechat zapnuté, byť já osobně jsem je pro účely testu až na výjimky vypnul.
Videorežim
Videorežim se v zrcadlovkách objevil a je i zde. Podle mého názoru je to dobře. D3200 zaznamenává video ve formátu MOV s kompresí H.264/MPEG-4 s mono zvukem. Stereo je k dispozici s externím mikrofonem. Maximální rozlišení je Full HD 1920 × 1080/ 30p. V HD rozlišení (1280 × 720) je to až 50 snímků za sekundu (pro systém NTSC pak 60). Video je k dispozici (samozřejmě) pouze při režimu živého náhledu. Kvalita kontinuálního ostření je velmi slušná. Ukázku videa ve Full HD rozlišení najdete zde.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruA teď babo raď... D3100 nebo D3200? Osobně se mi obrazový výstup z D3200 nejeví tak dobrý, spíše neostrý i na nejnižších citlivostech (to nejspíš vlivem setového objektivu). Od ISO 800 se mi detaily zdají taky trošku slité dohromady.
Co jsem tak vypozoroval ze vzorků, rozlišení u D3200 už je ke škodě uživatele. Menší celková ostrost snímků a šum bych řekl stejný jako u D3100. Pro srovnání se podívejte na dpreview, mají moc pěkně zpracovanou porovnávací galerii:
http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare#baseDir=%2Freviews_data&cameraDataSubdir=boxshot&indexFileName=boxshotindex.xml&presetsFileName=boxshotpresets.xml&showDescriptions=false&headerTitle=Studio%20scene&headerSubTitle=Standard%20studio%20scene%20comparison&masterCamera=nikon_d3100&masterSample=dsc_0013.acr&slotsCount=4&slot0Camera=nikon_d3100&slot0Sample=dsc_0013.acr&slot0DisableCameraSelection=true&slot0DisableSampleSelection=true&slot0LinkWithMaster=true&slot1Camera=nikon_d3200&slot1Sample=dsc_0020.acr&x=-0.5186453462060644&y=-1.1393531268687802&extraCameraCount=0
Nechci být pixelopich, ale pokud se podíte na kontrastní scény viz věž kostela proti modrému nebi tak při 1600ASA i 6400ASA, ale i u 100ASA je vidět jakýsi kontura. Pokud by byla fialová, řeknete si aberace. Tohle je ale ale jakási stopa "zubů"
Přičítám to algoritmu zpracování v procesoru EXPEED3.
Souhlasím s M.Polanem, možnou neostrostí může být ale i ztráta detailu kvůli vysokému odšumování.
Celkově mě 24MPx na čipu nepřipadá jako výhra.
Osobně raději volím D5100. Tam problém není, navíc 3" displej a 921k je u D5100 také. 16MPx naprosto stačí. Je nutno si uvědomit, že to je pořád Low End kategorie.
... já tam místo zubů vidím hromosvod :-) Ten kontrast a ostrost ještě může být dotažena pokročilým nastavením, takže to bude chtít víc fotek na závěry. Mě se ale nejvíc nelíbí ten šum.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.