Test Nikon D3200
Nový model zrcadlovky firmy Nikon D3200 se dostává na český trh. Jeho vlastnosti jistě zajímají každého, kdo uvažuje o koupi levnější zrcadlovky. V tradičním redakčním článku se podíváme blíže na jeho vlastnosti.
Mechanické provedení, ovládání
Nikon D3200 je nástupcem Nikonu D3100. Je malý – 125 × 96 × 74,5 mm, a lehký – cca 500 gramů (bez objektivu). Konstrukce je celoplastová. Působí však relativně robustním dojmem. Dobře padne do ruky především uživatelům s menšíma rukama. Zadní stranu z velké části zabírá 3" LCD displej s již v zásadě standardním rozlišením 921 tisíc bodů. V rámci testu jsem použil setový objektiv 18–55 mm.
Kompletní technické specifikace najdete na adrese Nikon.cz
Hlavní ovládací prvky vidíte na přiložených produkčních snímcích. Podstatné je, že rozmístění ovládacích prvků se je jakýmsi hybridem mezi D3100 a D5100.
Zcela zásadní změna v porovnání s D3100 je opětovná přítomnost IR senzorů pro možnost použití externí infračervené spouště. Čidlo je jak na přední, tak na zadní straně těla fotoaparátu.
Ovládání fotoaparátu je velmi intuitivní, méně zdatnému pomůže nápověda, která má vlastní pozici na hlavním voliči. Snad již není třeba konstatovat, že je dostupné i menu v češtině. Byť je to v amatérské třídě teprve dva roky (s příchodem modelu D3100). Třešinkou na dortu je možnost nechat natáčet menu podle polohy fotoaparátu (standardně zapnuto).
Hledáček je opět typu pentamirror (zrcadlový) a zobrazuje přibližně 95% fotografované scény. Disponuje dioptrickou korekcí v rozsahu –1,7 až +0,5 dioptrie. Ukazuje vše, nač jsou současní uživatelé zvyklí. LCD může hledáček zastoupit a dokonce jej i předčí díky větší míře informací a možností zapnout výše zmíněný režimu Průvodce. Hledáček je postupně vytlačován funkcí živého náhledu, který nechybí ani zde. V tomto režimu lze (v některých případech) jednodušeji manuálně ostřit. Rozhodně je živý náhled určený pro natáčení videa. V případě aktivace stálého ostření (položka v menu při režimu živého náhledu) ostří D3200 průběžně i při natáčení videa a nutno říci, že stíhá přeostřovat bez zásadních rušivých chyb.
Zajímavý je 11 bodový systém automatického zaostřování, který bezchybně pracuje i za velmi slabého osvětlení (má však pouze jeden křížový ostřící bod). Osobně třeba přisvětlení autofokusu (realizované skvěle klasickou žárovkou a tedy ne bleskem) prakticky nepoužívám, neboť v absolutní tmě nefotím a všude jinde si automatické ostření obvykle poradí velmi dobře. Konstatuji, že na jedné konkrétní domácí scéně za velmi špatných světelných podmínek ostří lépe (rychleji a přesněji), než má vlastní D7000 s objektivem 16–85.
Fotoaparát má v továrním nastavení některé zásadní funkce pro zpracování snímků zapnuté. Je to mj. funkce Active D-Lighting, která prokreslí stíny u kontrastních scén, či redukce šumu. V zásadě je dobré je nechat zapnuté, byť já osobně jsem je pro účely testu až na výjimky vypnul.
Videorežim
Videorežim se v zrcadlovkách objevil a je i zde. Podle mého názoru je to dobře. D3200 zaznamenává video ve formátu MOV s kompresí H.264/MPEG-4 s mono zvukem. Stereo je k dispozici s externím mikrofonem. Maximální rozlišení je Full HD 1920 × 1080/ 30p. V HD rozlišení (1280 × 720) je to až 50 snímků za sekundu (pro systém NTSC pak 60). Video je k dispozici (samozřejmě) pouze při režimu živého náhledu. Kvalita kontinuálního ostření je velmi slušná. Ukázku videa ve Full HD rozlišení najdete zde.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruA teď babo raď... D3100 nebo D3200? Osobně se mi obrazový výstup z D3200 nejeví tak dobrý, spíše neostrý i na nejnižších citlivostech (to nejspíš vlivem setového objektivu). Od ISO 800 se mi detaily zdají taky trošku slité dohromady.
Co jsem tak vypozoroval ze vzorků, rozlišení u D3200 už je ke škodě uživatele. Menší celková ostrost snímků a šum bych řekl stejný jako u D3100. Pro srovnání se podívejte na dpreview, mají moc pěkně zpracovanou porovnávací galerii:
http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare#baseDir=%2Freviews_data&cameraDataSubdir=boxshot&indexFileName=boxshotindex.xml&presetsFileName=boxshotpresets.xml&showDescriptions=false&headerTitle=Studio%20scene&headerSubTitle=Standard%20studio%20scene%20comparison&masterCamera=nikon_d3100&masterSample=dsc_0013.acr&slotsCount=4&slot0Camera=nikon_d3100&slot0Sample=dsc_0013.acr&slot0DisableCameraSelection=true&slot0DisableSampleSelection=true&slot0LinkWithMaster=true&slot1Camera=nikon_d3200&slot1Sample=dsc_0020.acr&x=-0.5186453462060644&y=-1.1393531268687802&extraCameraCount=0
Nechci být pixelopich, ale pokud se podíte na kontrastní scény viz věž kostela proti modrému nebi tak při 1600ASA i 6400ASA, ale i u 100ASA je vidět jakýsi kontura. Pokud by byla fialová, řeknete si aberace. Tohle je ale ale jakási stopa "zubů"
Přičítám to algoritmu zpracování v procesoru EXPEED3.
Souhlasím s M.Polanem, možnou neostrostí může být ale i ztráta detailu kvůli vysokému odšumování.
Celkově mě 24MPx na čipu nepřipadá jako výhra.
Osobně raději volím D5100. Tam problém není, navíc 3" displej a 921k je u D5100 také. 16MPx naprosto stačí. Je nutno si uvědomit, že to je pořád Low End kategorie.
... já tam místo zubů vidím hromosvod :-) Ten kontrast a ostrost ještě může být dotažena pokročilým nastavením, takže to bude chtít víc fotek na závěry. Mě se ale nejvíc nelíbí ten šum.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.