Test objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM

Objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM je v tomto rozsahu opticky nejlepší zoom na trhu pro fotoaparáty Canon. Uživatelský test jsem udělal jako srovnávací proti jeho starší verzi Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM, jehož cena byla prakticky poloviční. Oba objektivy byly testovány na těle Canon EOS 5D Mark III.

Objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM nahradil v loňském roce vynikající a velice oblíbený profesionální zoom 24–70mm f/2,8 L USM. Oba objektivy byly primárně vyvinuty pro tzv. full frame zrcadlovky s velkým senzorem jako Canon EOS 5D Mark II, III, Canon EOS 6D a podobně. U zrcadlovek se snímači APS-C musíte ohniskovou vzdálenost vynásobit faktorem 1,6× (Canon EOS 7D, Canon EOS 60D nebo 650D atd.).

Objektiv 24–70mm se světelností odpovídající f 2,8 je asi nejvíce využívaný objektiv, který nosím v batohu na cesty. Nahrazuje standardní pevná ohniska 24, 28, 35, 50mm. Ve skutečnosti mi vždy vadilo, že 24mm pro krajinu a reportáž není dostatečně širokoúhlé. Zde jsem si v minulosti zvykl na 20mm. Pro portréty a nebo když potřebujete na cestách rychle přitáhnout nečekaný motiv v dálce (např. padající lavina v horách, momentky apod.), není zase 70mm dostatečné. Za ideální bych považoval ohnisko kolem 100mm, ale bohužel v požadované kvalitě něco takového zatím nikdo nevyrobil. Proto objektiv 24–70mm f/2,8 L USM vítězil od roku 2002 u mnoha fotografů-cestovatelů. U fotografů svateb byl považován za jakýsi standard.

Důvodů bylo několik:

  • Kvalita optiky v kombinaci s vynikající světelnost odpovídající f 2,8
  • Rychlý autofokus
  • Robustní konstrukce
  • Velmi dobrá ovladatelnost

V porovnání optické kvality s pevnými ohnisky (pozn. nutno srovnávat s objektivy ve stejné době, nyní začíná Canon dělat i u nich nové verze) vycházel objektiv Canon jen nepatrně hůř. Kvalita digitálních těl fotoaparátů od roku 2002, kdy byl 24–70mm f/2,8 L USM uveden na trh, udělala obrovský skok. Dnes s pomocí moderní zrcadlovky a kvalitního monitoru fotograf ve 100% náhledu může kvalitu objektivu perfektně posoudit i jako laik. To je důvod, proč výrobci vyvíjejí a uvádějí na trh vylepšené verze osvědčených objektivů.

Profesionální značkové objektivy považuji obecně za dobrou investici na rozdíl od těl fotoaparátů (i zde se to naštěstí trochu zpomalilo). Proto se v bazarech dnes zánovní 24–70mm f/2,8 L USM prodává za přibližně stejnou cenu jako kdysi nový (cca 30000 Kč). Nový 24–70mm f/2,8 L II USM stojí skoro dvojnásobek cca 54000 Kč. Výrobce říká, že v ceně je inflace za deset let a nechce jít dolů s kvalitou což bohužel vidíme u některých jiných značek. S novým objektivem, který jsem měl vypůjčen na test, jsem fotografoval dva týdny. Musím přiznat, že jsem se do něj zamiloval a jen nerad jsem ho vracel. Přestože starší bratr určitě nepatří do starého železa, rozdíly jsou znatelné a nový objektiv se Canonu jednoznačně povedl.

Konstrukce a technické parametry

Oba objektivy si můžete porovnat na následujících obrázcích.

Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo) Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo)
Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo) Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo)

Stará verze objektivu je nejen objemnější, ale i těžší (950g vs. 805g), což je při nošení znát. Objektiv působí dostatečně robustně i když je v něm více dílů z plastu. Na betonovou podlahu, kam mi jednou upadl při akci jeho starší bratříček, jsem ho však nepouštěl…

Zoomování je hladké a nejsou patrné žádné vůle. Canon navíc opatřil objektiv zámkem, který brání samovolnému vyjíždění. Je to užitečná věc hlavně na cestách, kde při transportu technika hodně trpí.

Zámek a ovládací prstence

Zoomovací prstenec je o trochu širší. Vzdálenosti mezi jednotlivými ohniskovými vzdálenostmi jsou dostatečné. Manuální doostřování je možné provádět i v režimu automatického ostření. Ostřící kruh je dostatečně široký (stejné jako u staré verze). Oba ovládací kruhy jsou vyrobeny z tvrdé gumy, která působí velmi příjemně. Celkově se objektiv se ovládá ještě o trochu příjemněji než stará verze.

Oba objektivy jsou utěsněny proti prachu a stříkající vodě. U starší verze 24–70mm f/2,8 L USM jsem udělal špatnou zkušenost. Při čištění čelní čočky se dostal čistící roztok od Hamy do objektivu a zničil ultrazvukový motorek.

těsnění na bajonetu objektivu

Optická konstrukce byla u verze II změněna: 18 optických členů vs. 16 u starší verze. Canon zvětšil průměr přední čočky ze 77mm na 82mm. Díky tomu budete bohužel potřebovat filtry většího rozměru. Bohužel na rozdíl od starší verze je čelní díl se závitem plastový. Proto buďte opatrní při šroubování filtrů, abyste nestrhli závit.

Přestože oba objektivy udávají rozsah ohniskových vzdáleností 24–70mm, zorné úhly, které jsou pro fotografa podstatné, nejsou stejné. Nová verze je tzv. široko-úhlejší. Zorný úhel 84° až 34° vs. 74° až 29°.

Objektiv nemá optickou stabilizaci, přestože jsem ji u nové verze trochu očekával. Škoda. Hlavně při natáčení videa by to hodně pomohlo.

Minimální vzdálenost zaostření zůstala stejná 38cm po celém rozsahu ohnisek. Není to samozřejmě dostatečné na makrofotografii, ale v nouzi na cestách, kde není k dispozici makroobjektiv, vás to pomůže vytáhnout z nejhoršího.

Dobré je, že Canon změnil clonu v objektivu z 8 u starší verze na 9 lamelovou u nového objektivu. Při fotografování se Sluncem v záběru při vysokých clonových číslech obraz vypadá přirozeněji (viz dále v testu).

Maximální clonové číslo je f 22. Nedoporučuji však příliš používat, pokud nemusíte z důvodu nějakého kreativního záměru (prodloužení expoziční doby), neboť u obou objektivů se projevuje zřetelné zhoršení kresby z důvodu difrakce.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    07.01.2013 12:20

    To: Máří
    Dává to smysl. 6D a 5D Mark III je asi podobná story.

  • Máří
    Máří
    08.01.2013 20:03

    Andreji, omlouvám se, ale mně to ten smysl nedává. Vždyť ceny u těl 5D se vyvíjí odlišně ve srovnání s tímto objektivem. Pokud si vzpomínám, tak 5D (I.) se na trhu objevilo v roce 2005 za cenu cca 100000 Kč. U 5D II (2008) byla ta cena přibližně poloviční. 5D III (2012) má na sobě cenovku cca 80000 Kč, tedy vyšší než u 5D II, ovšem tělo se víc přiblížilo k 1D řadě nejen zásluhou stejného AF systému jako u posledního modelu nejvyšší řady (1Dx). Poslední FF model 6D, který bych osobně zařadil mezi 5D II a 5D III, stojí pod 50000 Kč. Konkrétní ceny mi přijdou odpovídající tomu, co daný model nabízí. Ovšem navýšení ceny objektivu o víc jak 70% ve srovnání s jeho předchůdcem mi už tak adekvátní nepřijde a nejspíš se nad tím pozastavilo víc lidí. Vždyť stále se jedná o objektiv o stejných parametrech jako předchůdce, byť s designovými změnami (pro někoho pozitivními, pro jiné už méně), ale jediné podstatné odlišnosti jsou pouze v kvalitě optiky, kterou si ovšem v dnešní době vyžadují nové modely digitálních fotoaparátů. Pokud si člověk nový model zrcadlovky s FF snímačem pořídí a chce na ní mít záklaďák nedegradující vlastnosti tohoto těla, nezbývá nic jiného, než si za necelých 60 tisíc Canon EF 24-70mm f/2,8 II pořídit. Méně světelné objektivy jako někdo, kdo nejen pro efekt rád fotí s otevřenou clonou, předem vylučuji. Na druhou stranu, současná otázka týkající se cenové politiky společnosti Canon je pro mě spíš filozofickou záležitostí, byť sám techniku této značky vlastním a to řádově ve statisících.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    09.01.2013 10:48

    Máří, já to vidím, tak, že se jedná o strategii zvyšování prodeje a ovládání trhu. Prostě ve stejné skupině fotoaparátů jako třeba FF kategorie nebo objektiv 24-70mm se přidá další výrobek. Prostě široká nabídka - každý si vybere. Někdo chce opticky kvalitní zoom, ale světelnost není klíčová. O tu jde v profi třídě a tihle lidé ji prostě zaplatí, a´t stojí, co stojí. Stejná story je podle mne i u 5D Mark III vs. 6D. Pro profíka, co chce univerzál: kvalita obrazu a zároveň focení rychlejších věcí, prostě zase za autofokus zaplatí a WIFI/GPS pokud potřebuje zaplatí ještě navíc. 6D s jedním SD slotem je pro cenově mnohem citlivější skupinu. Ti chtějí jakoby vše, za co nejméně, ale ve skutečnosti jsou schopni dělat kompromisy. Samozřejmě tahle hra se projeví i v cenách.

  • Máří
    Máří
    09.01.2013 19:38

    Andreji, tohle vysvětlení je rozumné. Určitě rozumnější a pochopitelnější, než to ostatní, co se ke mně dostalo a z různých důvodů nedávalo smysl.

  • Jan Strakoš
    Jan Strakoš
    27.01.2013 23:08

    Oba objektivy jsem měl možnost porovnat. Kresbou se nikterak neliší, záleží kus od kusu. Není v ničem inovativní a zákazníka přímo uráží cena. Jestli to takhle canon povede dál, ztratí hodně zákazníků. Článek mi připadá jak z redaktorské šablony s použitím kláves ctrl+c a ctrl+v s hromadným nahrazením názvů za Canon I a Canon II. Trošku upřímné kritiky by neuškodilo, ale kdo pak zaplatí inzerci?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram