Velcí fotografové: René Burri

René Burri, autor ikonického snímku Che Guevary kouřícího doutník. Na autorské výstavě švýcarského fotografa ve Vídni byly i snímky z komunistického Československa z roku 1955. Fotožurnalista, zakladatel koncepce fotografické sekvence pro vyjádření události. Výkonný „service provider“ světových médií s velkým fotografickým okem.

Před několika roky jsem navštívil ve Vídni autorskou výstavu Reného Burriho. Fotopoznámky z této inspirativní výstavy pak ležely nějakou dobu v mém archivu.

Výstava René Burri, Wien, 2010

René Burri je jedním z éry fotografů fotožurnalistů, kteří byli svědky a spolutvůrci éry ilustrovaných magazínů jako Life, Look nebo Stern před tím, než bylo toto médium přehlušeno rychlejší a hlučnější televizí, která dnes bojuje se všudypřítomným internetem. Vedle spolehlivého „service providera“ světových časopisů, který v druhé polovině 20. století nevynechá, existuje ještě druhý Burri. Dostává se pod kůži významným světovým osobnostem. Je estétem, přestože by se tak sám nikdy nenazval. Jeho kolegové z Magnum Photo, kterého je členem od roku 1959, Robert Capa a Werner Bishof zemřeli ve službě při práci na svých reportážích. Na Reného fotografiích však nikdy neuvidíte smrt a mrtvoly.

Konflikt Egypt- Israel na Suezu
Anvar Sadat na Suezu

V roce 1955 René Burri fotografoval i v tehdejším Československu. Z fotek na nás dýchá atmosféra tehdejší doby, kdy byla lidem upřena svoboda rozhodovat o sobě.

Stalinův pomník na Letné, 1955, Praha
U Národní banky na Příkopech, 1955, Praha
Škodovy závody (přejmenované v té době na Závody V.I.Lenina), 1955, Plzeň

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Poprvé na analog - Jižní Korea
Poprvé na analog - Jižní Korea

Vy­ba­vená point-and-shoot fo­to­a­pa­rá­tem typu Olym­pus Trip AF 50 (po ba­bičce), vy­rá­žím vstříc džun­gli ji­ho­ko­rej­ského vel­ko­města, Soulu. Ráz­ným kro­kem pro­se­ká­vám mra­zivý úno­rový vítr. Moje se­be­vě­domí je pře­kva­pivě vy­soko na ně­koho kdo do vče­rej­šího ve­čera ne­vě­děl jak správně vlo­žit ki­no­film do stroje. Pro­zření je na­štěstí jen pár go­o­gle kliků da­leko.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram