Zpracování tématu: "Poezie obyčejné ulice"

Prosincové téma oblíbeného seriálu "Okem profesionála" mělo název "Poezie obyčejné ulice". Tentokrát na náš redakční stůl snesla pěkná hromádka zajímavých fotografií. V článku najdete jejich zhodnocení od profesionálního fotografa Milana Šusty.
Vážení přátelé, fotografové. S potěšením mohu konstatovat, že zadané téma se u vás tentokrát setkalo s poměrně kladným ohlasem. Na náš redakční stůl přišla slušná hromádka vašich příspěvků.
Autorské zpracování tohoto tématu dovoluje velice variabilní přístupy. To se také na vašich fotografiích potvrdilo a mohl jsem zaslané příspěvky rozdělit do několika skupin.
Chtěl bych úvodem také připomenout, že lednovým tématem seriálu
„Okem profesionála“ je „Luminografie“. Fotografie můžete posílat do
31. ledna 2014, 24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Max 2 fotografie, max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili odměnu pro
autora vybrané fotografie – poukázku na fotoslužby v ceně 500 Kč.
Tentokrát ji za svou fotografii „Živé sochy“ získala
Adéla Vomastková.

A nyní již přejděme k hodnocení. Poezie obyčejné ulice inspirovala některé z vás k vytvoření snímků z kategorie nalezeného zátiší, někdy až zátiší surrealistického. Právě surrealismus, tedy hledání různých nadrealit v realitě určené, vytváří zvláštní druh poezie, která je fotografickým přístrojem dobře zachytitelná.
![]() |
Fotografie pracující s pocity a s atmosférou. Ve zcela reálném prostředí se objevuje artefakt, který tam za normálních okolností vůbec nepatří. Pro vyjádření pocitů, autorova myšlenkového pochodu, se stává novou realitou a novým prvkem k zamyšlení. Klidné barevné ladění snímku uklidňuje a zmírňuje provokativní autorův záměr.
S podobnými prvky pracuje i další fotografie.
![]() |
Poetičnost tohoto snímku je nejen ve volbě námětu, ale také v přísné monochromatičnosti. Velice jemná barevnost evokuje určité tajemno. Luxusní svatební šaty na nezvyklém pozadí „ošuntělé“ ulice, to je kontrast dvou pocitů na jedné fotografii. Podle mého názoru působí trochu rušivě hrana zdi vyrůstající z horní části hlavního motivu. Posunutí šatů mimo by fotografii určitě pomohlo.
A ještě třetí ukázka, i když již trochu jiná.
![]() |
Na čerstvě zasněžené ulici se objevují stopy, šlápoty. Opět snímek založený na pocitech, na tajemnu. Kdo a kam tudy šel. Jeden z často používaných základních stavebních prvků fotografie – princip rytmu – je zde plně aplikován. Fotografie bohužel obsahuje v horní části dosti rušivý prvek, tmavý kanalizační poklop. Tím se horní část zbavuje lehkosti, zbytečně upoutává oko diváka. Lidský mozek je zvyklý na to, že spodní část snímku by měla být tmavší, těžší, horní naopak lehká, světlá.
Do této skupiny bych ještě zařadil i aranžovanou a stylizovanou fotografii s názvem „Vernisáž“.
![]() |
Výtečné rozvržení celé plochy, umístění hlavních prvků v třetinovém dělení snímku, zajímavá symetrie a kontrasty mezi jednotlivými prvky a zároveň i pozadím. To jsou přednosti tohoto snímku. Fotografie je kompozičně čistá, bez rušivých prvků.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruA ještě k vítězné fotografii... stojící postava v pozadí se tam spíš připletla a více ruší než cokoliv jiného. Technická kvalita (postprocessing) je fakt zoufalá. Prakticky nijak mne to nezaujme. Jestli bych mohl volit fotografii já, tak mi jistě kdejaký motocyklista dá za pravdu, že tématické zadání krásně vystihuje snímek předposlední. Možná právě proto, že to není tak přímočaře to první, co každého napadne na dané téma (streetfoto), ale přitom je námět tak geniálně trefný. Technické zpracování je také zdařilé ve všech ohledech včetně postprocessingu, pro mne jasný vítěz.
Jsem jen prostý venkovan z města 300 000 obyvateli. Proto se má představa OBYČEJNÉ ulice může lišit od představy Newyorčana. Např. vítězná fotka mou představu OBYČEJNÉ ulice nesplňuje (úhlem záběru se mi líbí). Je na ní zřejmě James Street v centru Londýna. Viděli jste někdy někdo živou sochu na nějaké OBYČEJNÉ ulici? Já pouze na hlavních třídách a hlavních turistických trasách. Nebo ta fotka třetí odspoda na této stránce. Je na ní bazilika Sacre-Coeur. Zkuste říct nějakému Francouzi (kteří jsou proslulí silným patriotismem), že se jedná o obyčejnou ulici s obyčejnou kapličkou. Výsledek by mě docela zajímal (počet stehů nemusíte udávat přesně, stačí zaokrouhlit na desítky). A do třetice ta fotka, o níž píše Lida Lida. Vždyť je na ní Staroměstské náměstí. Pro mě je to snad ta nejméně OBYČEJNÁ ulice v celé republice. Jasně, že i neobyčejnou ulici lze vyfotit tak, aby vypadala obyčejně. Ale ne tehdy, když se na ní odehrává performance, která se na OBYČEJNÉ ulici NIKDY konat nebude. Pro mě je to podobně nepochopitelné, jako kdyby se tématu "Portrét OBYČEJNÉHO člověka" účastnily fotky Davida Camerona, Nicolase Sarkozyho a Miloše Zemana.
Viz Raul Zelený a ostatní přede mnou.
Vítězná fotka mi přijde jako naprosto nejmíň zajímavý tuctový turistický cvak, stejně jako vychvalovaná "Street show pro všechny".
Plus:
Nechápu výtku o chybějící retuši u této fotografie: http://www.fotoaparat.cz/image/41194.
Nepletu-li se, je to sníh. Pak prosím o přesnou specifikaci k retušivhodných vloček, nejlépe v mikrometrech.
Osobně se mi v rámci tématu a kladů, jež zdůraznil sám autor článku, nejvíc líbí fotka fotbalisty na sloupu (byť úpravu bych mohla jemnější) a pruhované slečny na schodech.
Ale je fakt, že ten fotbalista taky není zrovna moc z obyčejné ulice. :-))
Díky, že fotbalista a motocyklista zaujal, přinejmenším někoho. :) Schody před Sacre Coeur sice možná nejsou "obyčejná" ulice, ale dramatický a zajímavý moment ze života okolo nás, snad ano. Tak jsem pochopil zadání já.
Z ostatních podle mě velmi dobrá fotka bezdomovce (i když mi v ní trochu chybí nějaký příběh) a pruhovaná. Kdyby vítězná měla trochu lepší výřez, zpracování a postrádala toho kolemjdoucího mohla být vítězná i pro mě.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.