Recenze Fujifilm FinePix X100s
Fujifilm připravil nástupce svého dobře známého modelu X100, který první přinesl přísný „retro“ design a hybridní opticko-elektronický hledáček. Model s označením „s“ zachovává všechno, co se líbilo na předchozím modelu, nabízí nový snímač a další vylepšení. Jaký je?
Společnost Fujifilm má ráda film. Má slavnou historii v oblasti filmové fotografie a slovo „film“ koneckonců stále zůstává i v jejím názvu. Výrobou filmů se též i nadále zabývá. Její digitální řada X tak má na co navazovat a její design dává na dobu analogových přístrojů a filmových emulzí zcela jasně vzpomenout. První model této řady způsobil poměrně velký rozruch, i přes některé drobné chyby. Jeho nástupce je mu podobný jako vejce vejci, ale je to přesto nový svébytný model.
Spadá do kategorie kompaktních fotoaparátů s pevným objektivem, nabízí jak optický, tak elektronický hledáček a velký APS-C snímač.
Právě poslední dvě charakteristiky ho odlišují od veškeré konkurence, která dnes na trhu je. FujiFilm vytvořil v obou případech vlastní inovativní technologii, v případě hledáčku přepínatelný opticko-elektronický typ, kde si uživatel volí mezi průhledovým hledáčkem s promítáním digitálních informací a interaktivní kompenzací paralaxy a hledáčkem plně elektronickým. V případě čipu pak Fujifilm přišel s technologií X-Trans CMOS, která sice spočívá v použití principu Bayerovy masky, jak je dnes běžné, ale s vlastním, méně pravidelným rozmístěním barevných RGB filtrů, navíc absentuje low-pass filtr.
I v případě tohoto snímače FujiFilm přímo přiznává inspiraci filmem. Rozmístění barevných masek v matici 6×6, namísto klasických 2×2, způsobuje menší pravidelnost v jejich rozmístění, což má podle Fuji potlačovat vznik digitálních artefaktů, především moaré. Právě náhodné rozmístění zrna v emulzi je jednou z hlavních charakteristik filmové fotografie a důvod, proč moaré a další artefakty filmovou fotografii netrápí.
Na filmovou terminologii narazíte i při nastavování fotoaparátu v menu. Zapomeňte na barevný režim „standard“ nebo „vivid“, tady se režimy jmenují podle filmů – Provia (standardní), Velvia (živé), Astia (mírně potlačené barvy a kontrast), PRO neg. Hi (vyšší kontrast) a PRO neg. Std (měkká gradace). Jen černobílý režim je zván standardně B&W (+ volitelná imitace žlutého, červeného nebo zeleného filtru) a sépiový Sépie. Saturaci si však člověk může ještě podle svého doupravit v rozmezí +2 až –2.
Celkově má fotoaparát na uživatele působit dojmem analogového dálkoměru, což výrobce kromě použitých materiálů (kov) a celkového designu ještě umocňuje takovými detaily, jako je umístění blesku do místa, kde by člověk čekal druhé okénko optického dálkoměru, či (uživatelsky volitelná) imitace dálkoměrného ostření pomocí elektronického rozdělení středu obrazu při použití režimu MF
Spíše z filmových dob je také známá technologie centrální závěrky v objektivu, kterou tento model také využívá. Co z toho plyne, si řekneme později.
S trochou nadsázky se dá říci, že „retro“ je v dnešní době i úplná absence stabilizace – ať už optické, či na senzoru.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruDobrá recenze (ač trochu pozdě).
Jen pár vlastních zkušeností s ním i jeho mladším (a nešikovnějším) předchůdcem X100. X100 jsem měl cca 1/2 roku, když se mi projevila nechvalně známá vada SAB (sticking apperture blade). Po reklamaci mi vrátili peníze - a i přes toto zklamání jsem viděl v tomto typu přístroje takový potenciál a charizma, že jsem váhal jen krátce a koupil jeho nástupce X100S. Rok s ním fotím a nemůžu na něm najít vadu. X100S je rychlejší ve všem, Fuji neustále vylepšuje firmware, což málokterý výrobce dělá. Ať jdu kamkoli, zrcadlovku beru už jen na to, na co X100S opravdu není určen.
Vypíchl bych hlavně 2 věci :
- narozdíl od autora můj poměr požití hledáčků OVF/EVF je 90% ku 10%. Tedy používám převážně fantastický optický hledáček (u všech EVF mi stále vadí neustálé rychlé změny světlosti, kontrastu, nereálných barev a zpoždění/blikání) - proto bych více vypíchl unikátní vlastnost, že tento přístroj nejen vypadá jako dálkoměr, ale de-facto se jako dálkoměr (samozřejmě na jiném principu) také chová. To znamená, že v průhledovém hledáčku máte při namčknutí spouště okamžitě informaci o zaostřené vzdálenosti, ba dokonce i hloubce ostrosti (konzervatině vypočtené). Což je hlavně pro reportážního fotografa rychlá a neocenitelná pomůcka pro kontrolu, zda se AF náhodou nechytil na pozadí místo na popředí apod.
- jako druhou skvělou vlastnost, kterou vyniká X100S nad moji Canon zrcadlovku je ten vestavěný blesk - u Canonu musím téměř vždy blesk korigovat zvláště zblízka fill-in proti světlému pozadí - u X100S ne - blesk nikdy nevybělí popředí - někdy se musím v exifu přesvědčit, zda to opravdu bylo s bleskem, jak skvěle nenápadný a přesný umí být, navíc - to neomezené synchro se také hodí právě pro fill-in za slunečního světla.
A mimochodem - na zrcadlovku Canon mi pomalu usedá prach, protože jsem flexibilitu ohnisek doplnil koupí X-E1 - pevná skla od Fuji jsou špičkové kvality za zlomek ceny ekvivalentů od Ca/Ni.
Dobrý den! Děkuji za recenzi! Chtěl bych poprosit autora článku i pisatele komentáře ze 17.3. - pana Miroslava Zítka o srovná X100s a X-E1 (s nejnovějším firmwarem) po stránce rychlosti přístroje a autofokusu. Fuji X-E1 mám a zajímá mě srovnání celkové svižnosti při např. použití na ulici. Děkuji za zkušenost.
Jirka84: Mohu posoudit zatím jen kombinaci X-E1 + Xf 35mm f/1.4 - o kterém se mluví jako o pomalejším z řady XF a skutečně X100S je subjektivně o dost rychlejší. Jinak s X-E1 ještě používám přes adaptér Kippon, který má vlastní clonový kroužek, všechny Canon EF objektivy - samozřejmě v manuálním režimu. Obecně řečeno - nechci aby vznikl z mé poznámky dojem, že mirrorless nahradí zrcadlovku ve všem - NEnahradí - především v rychlosti a ergonomii práce s dlouhými ohnisky.
Jinými slovy:
Když půjdu fotit sport, nebo wildlife s ohnisky 200-400mm tak si VŽDYCKY vezmu zrcadlovku. Téměř na všechno ostatní se nebojím vzít mirorrless a ušetřím přenášenou váhu.
Ale zase na druhou stranu - když člověk pozná dobře vlastnosti určitého foťáku a smíří se s nimi a zapomene třeba na kontinuální ostření, na které ještě bezzrcadlovky nejsou zralé, tak se dá udělat snímek i ze sportu. Viz. např.:http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=806163&gal=photo
který jsem fotil ještě X100 (která byla pomalejší, než X100S), ale použil jsem předostření na určitou vzdálenost i uzamčení expozice - a pak stačí jen trochu zručnosti na dobře synchronizovaný švenk a domačknutí spouště ve správném okamžiku, když se objekt nachází v zaostřené vzdálenosti. Ale to je jen nouzové řešení - s moderní zrcadlovkou je to snadnější.
Jirka84: Dobrý den,
Bohužel nemám a neměl jsem příležitost porovnat oba fotoaparáty vedle sebe... X100s je svižný, testoval jsem ještě jiný model s 35 F1.4 ale bohužel ne spolu. Přikláněl bych se však k názoru pana Zítka co se rychlosti týče.
Děkuji tímto za komentáře i doplňující informace pod článkem!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.