Velká kniha stylů portrétní fotografie

Portrét, jako jedno z nejoblíbenějších témat už od dob daguerrotypie, si zasluhuje pozornost i od tvůrců fotografických publikací. A zasloužené pozornosti se portrétům také dostává. Do rukou se vám mohou dostat knihy úzce specializované i velmi obecné a výběr není jednoduchý, pokusím se ho trochu usnadnit a to tipem na publikaci, která mapuje portréty od klasických až po reportážní.

Zkušení profesionálové

Kniha vznikala v tandemu Peter Travers a James Cheadle – Peter, žurnalista s vášní pro fotografii a James, profesionální fotograf s dlouholetou praxí v oboru portrétní fotografie. V knize nenajdete fotografie pouze od těchto dvou autorů. Napočítal jsem na devět dalších fotografů, kteří zdobí tuto knihu svými fotografiemi, ačkoliv Jamesovi fotografie jsou v drtivé přesile, rozhodně mu to nemám za zlé. Přesvědčte se sami, že je opravdu na co se dívat.

V úvodu se dozvíte, jak je kniha rozdělena, i několik slov o obtížnosti fotografování portrétů. Naštěstí ne dostatek na to, abyste to vzdali a neotočili na další stranu, což by byla jistě škoda, protože právě tady začíná co do počtu stránek nejrozsáhlejší a nejzajímavější část knihy. Šedesát portrétů ve velikosti, v jaké to jen kniha dovoluje, šedesát osobních zkušeností získaných na základě dané fotografie. Stylů portrétů je o něco méně, protože leckde by bylo na škodu představit daný styl pouze na jedné fotografii. Stylů nalezneme v knize opravdu mnoho, dostatek na to aby každý nalezl ten svůj, který je nejbližší jeho cítění a vyzkoušel, potažmo s knihou “konzultoval“, kde dělá chybu. Styly jsou rozděleny a pojmenovány spíše jednoduše a obecněji. Nečekejte odborné dělení. Má slova jen potvrzují styly „Láska“ a „Rocková hvězda“, což jsou názvy, jež patrně v odbornějších učebnicích o fotografii nenajdete, ale zároveň výborně přiblíží možnosti a určení dané kategorie portrétů.

Fotografie ze dvou pohledů

Samotnou jednu dvoustranu si představíme na stylu portrétu nazvaném „Reklama“. Reklamní fotografie patří jistě k rozsáhlejšímu celku, a proto si vysloužila v knize hned dvě dvoustrany. Jedna nám ukazuje slečnu s automobilem, na druhé fotografii nám připíjí známý golfista ještě známější whisky. Fotografie je doplněna na protější straně dvěma odstavci, každý napsaný naprosto jinak, přitom se vzájemně výborně doplňují. Prvním odstavcem vám totiž fotograf sdělí krátkou zkušenost, která se k fotografii vztahuje, lze to nazvat i historkou, vztahující se k fotografii, podobnou formou jste si již možná vyslechli mnoho historek od známého ve fotoklubu nebo na některé z výstav. U mnou popisované reklamní fotografie se dozvíme o požadavcích klienta. Druhý odstavec je pravým opakem k tomu předchozímu. Fotograf změní pohled na pragmatický a sdělí vám, proč použil právě dvě záblesková světla, nebo z jakého důvodu byla ideální na tento snímek právě clona F5.6. Obě části popisu snímku se výborně doplňují a jedna bez druhé by byla osamocená. Informační stranu ke snímku doplňuje ještě exif a nákres, který nám lepé přiblíží technickou stránku daného snímku, zejména použití zábleskových světel, případně využití světla přirozeného. Poslední drobností nacházející se pod exifem je krátký tip nebo doporučení, které by samo o sobě nevystačilo na celý odstavec, ale obzvláště méně zkušeným fotografům může přinést spoustu užitku.

Následuje kapitola mnohem skromnější co do rozsahu, nicméně přetékající užitečnými informacemi o technické stránce fotografovaní, případně spolupráci s klientem nebo výběru místa. Autor se dotýká i svícení zábleskovými blesky, případně systémovými blesky. Tady mám drobnou výtku k autorovi, tato podkapitola by si zasloužila podstatně více pozornosti. Je to právě světlo, které může snímku dodat potřebnou atmosféru a v ateliéru to platí dvojnásob.

V kapitole věnující se výběru techniky se dozvíte, co portrétista pro svou práci nezbytně potřebuje, co by měl používat. Oceňuji způsob doporučení výběru vybavení. Je podloženo zkušeností a nezabývá se zbytečnými podružnostmi, nýbrž reálnou využitelností.

Digitální úpravy

Pokud chceme tuto publikaci považovat za opravdu komplexní a úplnou, neměla by chybět část věnovaná digitálním úpravám. Digitální úpravy od těch drobných úprav barevnosti a ořezu až po složité retuše, se stávají čím dál více nedílnou součástí fotografie, portrétní fotografii nevyjímaje. Kapitolu věnovanou úpravám nafocených portrétů zde opravdu najdeme. Nejedná se o kapitolu výrazně obsáhlou, ale z mého pohledu obsahuje většinu úprav, které začínající nebo i pokročilý portrétista používá, proto zde nevidím žádné mezery v úplnosti.

Zhodnocení

Knihu hodnotím velmi pozitivně, začínajícího fotografa vezme za ruku a provede ho všemi “zákoutími“ portrétní fotografie. Pokročilému fotografovi zase pomůže utřídit si vlastní styl fotografování portrétů, nebo oprášit již známé zkušenosti, případně doplnit o další drobné tipy. Knihu jsem si přečetl se zájmem, protože i mě v brzké době čeká zpracování několika portrétu. Byl jsem tedy v pozici čtenáře, kterému je právě tato kniha určena. U několika málo témat bych si rád přečetl o odstavec či dva více, ale nemohu říct, že by mi v knize něco scházelo, ba naopak kniha je velmi uceleným dílem a stojí za přečtení.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dana Fojtíková
    Dana Fojtíková
    17.03.2014 17:27

    Knihu jsem zběžně prolistovala na fotodni se Zonerem a usoudila jsem, že by v mé knihovně neměla chybět. Váš článek mě v tom jen utvrdil :)
    Děkuji

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram