Zpracování tématu "Street foto"

Březnové téma našeho seriálu Okem profesionála mělo téma "Street foto". Jak se autoři fotografií s touto tématikou "poprali" a kdo zvítězil? Dočtete se v tomto článku Kamila Vargy, který snímky hodnotil.
Zároveň připomínáme, že téma na březen je "Snídaně"
Drazí fotografové.
Chtěl bych úvodem připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem
profesionála“ je „Snídaně“. Fotografie můžete
posílat do 31. března 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Street foto je poměrně oblíbená fotografická disciplína a známý termín pocházející z angličtiny, který se do češtiny obvykle nepřekládá. Když ano, tak výrazem pouliční fotografie. V avízu k tématu jsem se snažil termín a přístup dostatečně objasnit i s uvedením obvyklého českého překladu. Proto mě docela překvapilo, že téměř třetina z Vás zasílala fotografie, které svým přístupem do této skupiny rozhodně nepatří. Dokonce ani ilustrativní fotografie v avízu nepomohla.
Asi největší omyl představovaly tyto dvě fotografie:
![]() |
![]() |
Street foto patří do oblasti dokumentární fotografie. Zobrazuje lidi nearanžovaným způsobem ve veřejně dostupných prostorech, jako jsou ulice, parky, nákupní centra, shromáždění apod., vždy ale takzvaně přímým způsobem. Takže bez nějakých výrazných uprav v editorech. Použití filtrů, které z fotografie vytvářejí pseudo-malby nebo pseudo-grafiky, je v radikálním rozporu s tímto stylem.
Druhým častým omylem vyplývajícím asi z mechanického čtení terminu je zasílání fotografií prázdných ulic.
![]() |
![]() |
Tento typ fotografií patří ale pod termín městská veduta nebo městská krajina. Vypsané téma je jednoznačně limitováno na fotografie lidí. A to nejlépe v interakci s jinými lidmi nebo prostředím. Často tak bývá s ironickým nebo i humorným nádechem. Je jakýmsi zrcadlem společnosti, kultury ulice.
Další poměrně velká skupina jsou fotografie lidí z ulic, které mají ale pouze informativní charakter.
![]() |
![]() |
Povětšinou jim chybí hlavní prvek, jako těmto dvěma ukázkám. Hlavní prvek je ale pro každou fotografii klíčový, protože bez jeho přítomnosti se divákova pozornost nemá čeho zachytit a tento tedy svým pohledem fotografii obratem opouští.
Nyní ale přejděme k těm, které téma naplňují.
![]() |
![]() |
Fotografie vlevo ukazuje nepořádek na ulicích známy i u nás třeba z posilvestrovských oslav. Toto kriticky orientované téma ale není adekvátně fotograficky zpracováno. Záda lidí nemají tvář, takže nás nemohou oslovit třeba emotivně zajímavým výrazem. V tom případě nám zůstává jenom řeč těla. I s ní by se ale dalo této fotografii pomoci – třeba kdyby paní v černém (hlavní prvek) zrovna upouštěla nějaký ten odpad na zem.
Druhá fotografie je výrazně povedenější. Má tři plány: veselá trojice s křížem, dvojice s rakví a pán s pytlem na zádech. Právě ten dává fotografii kuriózní nádech. Člověk by tam očekával smuteční průvod. První trojice poněkud „přehrává“ na fotografa, ale i tak jejich veselost poněkud kontrastuje s rakví. Fotografie má trochu problém s ostrostí.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóru"Ukolem samostatne stojici "street fotografie" je - zejmena! - prekvapit."
Proč?
Když se porozhlédnu, na čem jsou založené typické fotky ze současných streetových webů, tak nejčastěji to bývá vtip (obvykle založený nečekané podobnosti a/nebo kontrastu). Tedy například takový, jaký vidíme zde na "Času oběda" nebo "Na cestě". Nebo že by to dělali všichni špatně? Můžeš uvést konkrétní případy, jak se to "má" dělat?
Prosím o opravu jména autora u třetí fotografie. Děkuji.
Stalo se.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1969254_10203007411164526_1776602818_n.jpg
Lida19: Tak přísný bych s obecným hodnocením nebyl. Je pravda, že uvedený snímek je povedený, neznamená to ovšem, že by snímky zaslané do této rubriky byly nutně všechny špatně. A mimochodem - chtěl bych vidět spíše těch Vašich sto lepších obrazů např. od piana na hlavním nádraží.. za deset minut patrně nedáte ani jeden, který by byl lepší. Možná v lepší technické kvalitě, možná jiný, ale pochybuji že by to byla lepší street foto.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.