Test fotoaparátu FujiFilm X-T1
Bezzrcadlovky Fujifilm se již dostaly do podvědomí fotografické obce svým designem i výkonem. To první je retro, to druhé bývá naopak dokonale aktuální. Zatím oslovovaly hlavně milovníky „dálkoměrného“ designu, nyní se výrobce pustil do přístroje „á la zrcadlovka“. Podíváme se na něj blíže.
* Edit 11. 5. 2015: X-T1 dostal nový firmware (po roce na trhu) 4.00. Ke stažení bude koncem června. Silně vylepšuje zejména AF. Konkrétně: Nový systém AF s Zone a Wide / Tracking, Zlepšení přesnosti AF, AF Detekce oka, Auto Macro režim, zlepšení AF v režimu video a další spíše drobné změny. Odkaz na stažení
Řada bezzrcadlovek Fuji X-series přišla na trh rovnou tím nejvyšším přístrojem „napřed“. V roce 2012 to byl model X-Pro 1, zaměřený už dle názvu na vyšší segment mirrorles přístrojů. A skutečně, bral si to nejlepší z přístroje X100 a přidal novou technologii snímače (X-trans) a nový bajonet pro řadu výměnných objektivů. Vypadal, jak je pro Fuji v tomto segmentu typické, jako filmový dálkoměrný přístroj. „Retro“ je vůbec dnes moderní, a právě Fuji má na jeho oblibě mezi fotografy zajisté lví podíl. Dnes recenzovaný přístroj je ovšem trochu jiný. Sice je také „retro“, ale na rozdíl od ostatních přístrojů této řady si bere inspiraci pro svůj design ze světa SLR přístrojů. Ale ne těch moderních, buclatých, ale oněch hranatých, manuálních (podobně jako třeba Olympus OM-D E-M5 atd.)
Skutečně, když vezmeme přístroj do ruky, dýchne na nás nostalgie – kovové hranaté tělo „made in Japan“, množství analogových voličů, hranolová kaplička (ve který samozřejmě žádný hranol není, není tam však ani blesk, dodává se externí) atd.
Na všechno se ještě podíváme.
Nejprve ale:
Co přináší?
Opět zejména hlavní devízu přístrojů Fuji. Jak již víte z našich předchozích recenzí, je to odlišná technologie snímače, která je sice postavená na klasické Bayerově masce, ale dovádí tento koncept do nové podoby. Fuji ji nazývá X-trans a v podstatě spočívá v jiném rozmístění RGB barevných masek nad jednotlivými pixely. Klasické snímače ji mají v matici 2×2, kdy se barevné filtry opakují ve čtveřicích dokola RGBG, RGBG, RGBG atd.
Fuji udělala opakující se vzorce z pixelů 6×6, v jejichž rámci mohou být barevné masky rozmístěny „náhodněji“ (byť také pravidelně, ale ve složitější matici).
Výhoda? Zejména méně interpolačních artefaktů, díky čemuž může být bez rizika odstraněn AA filtr (u klasické Bayerovy matice se dnes už také někdy nepoužívá -typicky Nikon-, ale musíte se sžít s rizikem moaré či to řešit jako Pentax zapínatelným AA filtrem). Absence AA filtru pak obvykle znamená ostřejší fotografie.
Kromě toho přichází s X-T1 jako v podstatě s novým topmodelem i nové vlastnosti: utěsnění proti vodě a prachu, větší hledáček, lepší držení, Wi-fi a dálkové ovládání přes chytrá zařízení…
Přístroj má APS-C čip s rozlišením 16Mpx, citlivostí (v rozšířeném režimu) ISO 100 – 51200, snímací rychlost je až 8 fps, procesor EXR II, rozsah časů 1/4000 – 30s + B (synchro 1/180), OLED hledáček 100%, 0.77× zvětšení (FF ekvivalent!), rozlišení 2,360,000 „bodů“, výklopný 3“ TFT displej s 1040000 „body“ (ovšem nedotykový), hybridní autofocus nebo třeba FullHD video 60p ve formátu H.264.
Výdrž na baterii je podle CIPA 350 snímků, situaci ale vylepší battery grip.
Je tedy vidět, že se jedná docela o „dělo“, a to nejen na poměry bezzrcadlovek. Zdůraznit si zaslouží hlavně hledáček, který je větší než u většiny fullframe přístrojů, má dobré rozlišení a minimální zpoždění. Nebylo by to Fuji, kdyby nepřineslo i nějaký „špek“ navíc. Sice to není hybridní hledáček jako u X-Pro 1 nebo X100s, ale novoty přináší hned dvě. Umožňuje přepínat mezi zobrazením scény od kraje ke kraji s informacemi překrytými přes ní, nebo zobrazením scény v menším, ale ničím nerušeném rámečku a informacemi kolem dokola. Dále, při otáčení přístroje mezi vertikální a horizontální polohou se přetáčejí i informace tak, aby byly vždy správně čitelné. Smartphony to dělají už dlouho, tak bylo načase i pro skutečné fotoaparáty:-)
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruTen objektiv Fujinon XF 35/1.4 R má vskutku výjimečně ošklivý bokeh.
Bez uvolnění ukázkových snímků v RAW je každá recenze poloviční. Pásek miniaturních výřezů snažící se porovnat šum na různých citlivostech, který v každém testu ukazujete, je skoro k ničemu, z toho se nedá nic poznat. Pokud chci posoudit výstup z čipu, potřebuji originální RAWy na různé citlivosti (hodně mi řekne už jen ISO 200 a ISO 6400), které si otevřu ve svém raw editoru, doladím doostření a redukci šumu na optimální kompromis mezi detaily a šumem pak teprv jsem schopný něco o čipu soudit. Důležité jsou také podexponované a přeexponované RAWy, u kterých zjistím dynamický rozsah a charakter šumu ve stínech.
Mimochodem podpora rawů X-T1 byla už v Lightroom 5.3. V době, kdy jste uveřejnili recenzi, už máme verzi 5.4, takže tvrzení, že "RAW nebyl v době testování fotoaparátu konvertory ještě plně podporován" je poněkud neaktuální.
Dobrý den, dát k dispozici RAW soubor pro stažení není špatný nápad...
Se základním objektivem za 43 000 Kč je moc. Stejnou práci Vám udělá Nikon D5100 za čtvtinovou cenu. Takže stylový fotoaparát pro lidi pro které ty peníze nejsou problém.
Nutno podotknout, že základní objektiv je F2.8-4 (a dost slušný) a tělo je precizně vyrobené, kovové a utěsněné. Oproti staršímu Nikonu D5100 navíc bude lepší i senzor. Navíc jde o srovnání výběhového modelu s aktuálním... ale cena je vysoká, souhlasím, a určitě se platí i "za image". Ale zrovna u X-T1 nejen za ten.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.