Jak fotí Fujifilm X30

…aneb přístroj ze staré školy.
Fujifilm X30 je reprezentant třídy klasických kompaktů. Tedy skupiny, na kterou tlačí „shora“ bezzrcadlovky a „zdola“ smartphony. Sám o sobě patří ale ke špičce v této třídě – aspoň na papíru. Konkurence je však tvrdá, bude 2/3“ 12Mpx X-Trans senzor, 28-112mm (eq.) F2-2.8 objektiv či kvalitní hledáček v kombinaci s „analogovým“ designem stačit? Dozvíte se v tomto článku!

Fujifilm byl jedním z výrobců, kteří nastartovali současnou „retro“vlnu v designu fotoaparátů (počínaje modelem X100). K tomuto kompaktu s velkým APS-C senzorem a pevným objektivem přibyl po čase ještě „menší brácha“ v podobě podobně retro-designově pojatého modelu X10 s 2/3“ snímačem (crop factor = 4) a zoom objektivem.
Jeho je X30 vlastně zatím poslední inkarnací.

Jenže situace na trhu se trochu změnila. Bezzrcadlovky nabídnou větší senzory, ale třeba kompakty typu Sony RX100 III či Canon G1X II už také (Crop factor 2,7 respektive 2). Navíc stejný 2/3“ senzor + také světelný 4× objektiv (navíc širší) nabídne i model XQ1 z vlastní stáje, jen v balení velikosti krabičky od cigaret. Pravda, jeho objektiv je méně světelný na „dlouhém“ konci.
Takže pro koho je tu X30? Pro toho, kdo chce kromě světelného zoom objektivu a kompaktních rozměrů ještě další, více „profi“ funkce, ale stále nechce hřmotný fotoaparát.

Právě pro tyto uživatele jsou zde fotoaparáty jako výše zmíněný Canon a Sony či třeba Nikon P7800 (který má naopak menší senzor než X30).

Podobné přístroje umožňují manuální nastavení expozice, často i ruční ostření, mají hledáčky, mechanické ovladače, sáňky na blesk, RAW režim, kvalitní světelné objektivy, větší senzory a narozdíl od „mýdlových krabiček“ i solidní úchop. To vše při tvaru a rozměrech, které strčíte do kapsy u bundy. S modelem X30 tedy výrobce doufá oslovit právě tyto zákazníky a navázat na dobré jméno, které si u nich udělaly předchozí modely. Jediným problémem tak je o něco tužší konkurence, protože přibylo hned několik modelů s většími snímači, než může nabídnout Fujifilm. A větší snímač = (teoreticky) detailnější kresba a méně šumu, navíc i možnost lepších hrátek s hloubkou ostrosti.

Ale i X30 má své zbraně a my se podíváme na ně:

Specifikace:

Fujifilm FinePix X30
Typ přístroje: kompakt se zabudovaným zoomem
Senzor: 12Mpx 2/3“ X-Trans CMOS
Citlivost: 100–12800
AF: hybridní, pomocí hlavního senzoru
Kontinuální snímání: 12fps
Rozsah časů závěrky: 30–1/4000
Synchročas: 1/1000
Video: FullHD/60p, stereomikrofony
Formáty: JPEG, RAW (.RAF), H.264
Konektivita: Wi-Fi
Konektory: microUSB, microHDMI, 3,5mm jack
Médium: SD/SDHC/SDXC
Displej: 3“ výklopný, nedotykový, 960 000 „bodů“
Hledáček: EVF, 100%, 0,65×, 2 360 000 „bodů“
Blesk: vyskakovací, GN 7
Externí blesk: ano, sáňky
Baterie: NP-95, 1800mAh, 470 snímků (CIPA)
Rozměry: 119×72×60 mm
Váha: 423
Rozsah ohnisek 28–112mm (eq.)
Rozsah clony: F2/2.8 – F11
Optická konstrukce: 11 členů v 9 skupinách, obsahuje asférické a ED členy
Počet lamel clony: 7
Rozsah ostřících vzdáleností: 50cm/1cm (macro)- ∞
Filtrový závit: 52mm
Stabilizace: ano, optická

Přístroj disponuje několika zajímavostmi, prvním je X-Trans senzor, který díky specifickému uspořádání barevných filtrů netrpí v takové míře na interpolační artefakty či banding šumu a nepotřebuje low-pass filtr, takže dosahuje přirozeně ostrých fotografií. Dále je to centrální závěrka, která je tichá, nezpůsobuje vibrace a umožňuje synchronizovat blesk i s velmi krátkými časy. Dále potěší rychlý hybridní AF (kombinace detekce kontrastu a fázového posunu), velmi kvalitní elektronický hledáček s dioptrickou korekcí, vystouplý grip s protiskluzovou úpravou, rychlé sériové snímání, výklopný displej či sáňky na blesk. A samozřejmě precizní zpracování – skutečně je radost vzít přístroj do ruky.
Nepotěší pak na dnešní poměry menší senzor s nižším rozlišením, objektiv začínající „jen“ na eq. 28mm, absence dotykového displeje, či nemožnost použít ISO nad 3200 v RAW formátu (je pak pouze softwarové).

(pokračování na další stránce)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    01.04.2015 12:24

    těch 112mm na konci nní zrovna moc, víc by se mi líbilo tak 150mm

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram