Okem profesionála: Zpracování tématu "Řeč lidské ruky"

Dubnovým tématem seriálu okem profesionála bylo "Řeč lidské ruky". Jak jste se s tímto náročným tématem poprali vám řekne profesionální fotograf Milan Šusta. Koho tentokrát vybral za vítěze?

Zároveň připomínáme, že květnovým tématem seriálu Okem profesionála je "Šaty dělaj člověka"

Než přistoupíme k hodnocení dubnového tématu, chtěli bychom připomenout, že květnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Šaty dělaj člověka“. Fotografie můžete posílat do 31. května 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu

Vážení přátelé, fotografové.
Po shlédnutí vašich fotografií, které přišly na dané téma jsem poznal, že toto nebylo to pravé, co by vás nějak mimořádně oslovilo a projevilo se to i na množství příspěvků. Začnu proto tentokrát trochu jinak.
Fotografickým způsobem zpracovávat podobná témata vyžaduje kromě pouhého stisknutí spouště fotopřístroje dokonalou přípravu k realizaci fotografie, uvědomit si, co má být hlavním motivem snímku, sehnat si potřebné informace o tématu a nebát se inscenovat a stylizovat. Tady nejde jen o dobrou momentku, ale o promyšlenou a technicky i výtvarně dobře zvládnutou fotografii. Není také na škodu prohlédnou si, jak by takový úkol zpracovali známí a uznávaní „mistři“ fotografie a inspirovat se jejich dílem. Řeč lidské ruky patří k tak zvané neverbální komunikaci. Je to vrozená dovednost, kterou máme v sobě geneticky zakódovanou a je určena k vyjadřování pocitů a emocí. Každý člověk ji více či méně využívá. Gesta, pozice a doteky rukou vypovídají o citech a náladách člověka. Tím vším se výtvarní umělci a tedy i fotografové ve své tvorbě s úspěchem zabývali.

Dovolím si předložit několik ukázek klasiků fotografie.

Alfred Stieglitz Alfred Stieglitz Alfred Stieglitz
Alfred Stieglitz Alfred Stieglitz Stanisław Ignacy Witkiewicz

Na těchto fotografiích jsou ruce opravdu tím hlavním motivem a jejich pozice a gesta o něčem vypovídají.

Převážná většina vašich fotografií byly snímky zobrazující ruce při nějaké pracovní činnosti, často opravdu náhodné záběry. Těmi začnu.

Pavel Čapek Pavel Čapek

Dvě námětově velice podobné fotografie na kterých naše hlavní téma, tedy ruce vykazují nějakou pracovní činnost. Levý snímek je tonálně nevýrazný, na druhou stranu ale kompozičně dobře postavený. Nejdůležitější moment se odehrává ve zlatém řezu fotografie, ořez je zvolen tak, aby oko diváka směřovalo na hlavní motiv, na ruce. Na pravé fotografii je zdůraznění činnosti a tudíž i pozornosti kontrastem. Ostrá červená barva je dominantní k méně výrazným ostatním částem, ruce tím pádem vystupují do popředí. Spodní část fotografie chtěla více prostoru, ořez levé ruky je moc těsný.

Stanislav Hořínek

Velice nezvyklý, až atraktivní je námětově tento snímek zachycující opět ruce při pracovní činnosti. Tato fotografie je ovšem také technicky velice zdařilá. Nejdůležitější část snímku vystupuje z tmavého pozadí, přesné třetinové dělení obrazové plochy a umístění hlavních prvků do ohnisek zlatého řezu, to jsou spolu se světelným kontrastem veliká pozitiva.

Štěpán Novák Stanislav Hořínek

Fotografická dvojice, která je námětově více řečí o lidské ruce než řečí lidské ruky. Jde o zdobení, pro nás spíše exotické i když zajímavé. Fotografie na levé straně působí svojí barevností trochu zmatečně, někdy méně znamená opravdu více, snímek druhý je daleko působivější. Tmavá pokožka ruky nechává šperkům krásně vyniknout, dokonalá ostrost, pomyslná šikmá linie jak šperků, tak i prstů společně s poměrně klidným pozadím vytvářejí téměř katalogovou fotografii. Tím, že v horní části fotografie je pouze prázdná plocha působí spodní část velice „těžce“, větší ořez horní části by fotografii určitě ještě pomohl.

Dana Smržová Helena Horáčková

Opět fotografická dvojice kterou spojuje námět rukou téměř jako symbolu. Nejde tady již o gesto a nebo činnost, ale o symbolickou funkci ruky, odkaz a nebo memento. Monumentální ruka v otevřené krajině pravděpodobně nabádá k zastavení a zamyšlení se nad během světa. Technicky dobře zvládnutá fotografie s hlubším významem, na druhé fotografii již gesta a dokonale ztvárněné ruce jako lákavá nabídka pro kolemjdoucí. Fotografie barevně úsporná, jednoduchá a snad proto výrazná a upoutávající.

Na závěr jsem si nechal dvě fotografie které dané téma alespoň částečně vystihují a s lidskou rukou pracují.

Karen Vimmerová

Původně jsem uvažoval o této fotografii jako o snímku vítězném. Gesto levé ruky je celkem výmluvné, černobílé zpracování upoutává pozornost na fotografovanou dvojici. Postavy na snímku jsou ale vzhledem k tomu, že dominantní měly být ruce modelů, příliš veliké, samotné gesto trochu zaniká. Levá strana fotografie je oříznuta příliš, na straně pravé je mnoho volného místa.

Štěpán Novák

Tato fotografie je pro mne spíše příběhem. Ruce vypráví o člověku, o životě, o nutnosti nějak se uživit. I když má několik kompozičních nedostatků, ořez končetin v kloubech, rušivý černý prvek v levé horní části, přesto je to pro mne fotografie vítězná.

Milan Šusta

***

Vítězem dubnového kola se stal (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):
Štěpán Novák
Gratulujeme!


Připomínáme, že květnovým tématem je „Šaty dělaj človka
Fotografie můžete posílat do 31. května 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz, max. 2 fotografie, až 500kB, max. 800Px delší strana

(seznam minulých témat seriálu „Okem profesionála“ naleznete na další stránce)

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram