Dírková komora snadno a rychle

Na FotoAparátu.cz se občas věnujeme speciálním fotografickým technikám. Nyní se již po několikáté setkáme s dírkovou komorou, dozvíte se jaký formát zvolit pro dírkový fotoaparát, jak si dírkový fotoaparát vyrobit včetně návodu k získání "správných" fotografií. Samozřejmostí jsou příklady fotek včetně komentáře. Najdete zde odkazy i na další články o dírkové komoře.
Vlastnosti, volba formátu

Dírková komora, snadno a rychle
Článků s popisem světa Pinhole – dírkové komory bylo popsáno celkem
dost, a to i zde na FotoAparátu. Když ovšem nadšený zájemce začne
uvažovat, že by to chtěl zkusit v praxi, narazí na různé obtíže.
Nejprve jak vyrobit jednoduše vlastní přístroj a jaký formát zvolit (tohle
označení je sice velice nadnesené, ale dále si ukážeme, že může být
docela výstižné), co pak s ním vyfotit, po úspěšné expozici pak
problém zpracování negativu. Tímto článečkem bych rád ukázal cestu
těm, kteří by to rádi zkusili, pokud možno bez větších investic a
nadměrné složitosti, protože co kdyby to k ničemu nebylo, že…

Čím je dírko-fotografie specifická
Rozhodně svou nezaměnitelnou perspektivou, vzhledem k tomu že téměř
nedochází k ohybu paprsků, přenos čar je lineární a navíc od celkem
malé vzdálenosti, odpovídající ohniskové vzdálenosti kamery, je vše
stejně ostré. Naopak dochází v případě plochého negativu k výrazné
vinětaci, tato je ovšem opět zcela rovnoměrná, což je dáno úbytkem
světla se vzdáleností mezi dírkou a negativem. Zachycený obraz samozřejmě
není tak ostrý a kontrastní, na jaký jste zvyklí u klasických objektivů,
na druhou stranu má nezaměnitelný půvab. Dlouhé expoziční časy
umožňují zachytit dynamicky pohyb, nebo postup denního světla (obzvlášť
u expozice na papír, kde může čas dosáhnout v místnosti i několik
hodin). To například umožňuje „vymazat“ lidi ze záběru nebo je změnit
v pouhé šmouhy. Naopak při troše snahy lze takto s trpělivým modelem
fotit i portréty. Rozhodně nelze fotit makro, reportáž či rychlé sporty.
Fotky mají zvláštní nádech nostalgie, což se dá vhodnou kompozicí a
motivem zúročit.
Tato větev fotografie je mnohem víc záležitostí srdeční, než jiné
způsoby zachycení obrazu, neboť pořízení fotky provází delší,
pomalejší a někdy i pracnější cesta, to je však vynahrazeno pocitem, že
i bez složité techniky lze udělat skvělé emotivní fotografie.

Z vlastních zkušeností mohu potvrdit, že toto je výchozím bodem konstrukce dírkové kamery. Od toho se pak odvíjí jak způsob práce, tak i zpracování. Možností, jak už to tak bývá, je povícero:
- Použít klasický fotoaparát, podmínkou je možnost sundání a nahrazení objektivu dírkou a možnost manuální expozice, je lhostejné, zda se jedná o analogovou či digitální kameru. Výhodou je snadné zpracování exponovaného materiálu v labu nebo na PC, snadná konstrukce – stačí do krytky bajonetu udělat otvor, na něj připevnit materiál s dírkou a je hotovo. Navíc je zajištěn transport filmu, závěrka, k měření expozice se fotoaparát rovněž hodí, pokud jí je ovšem vybaven. Nevýhodou je malý formát, který neumožňuje plné využití výhod dírkové komory, konstrukce daná výrobcem navíc omezuje úhel zobrazení – minimální ohnisková vzdálenost je pevně daná vzdálenosti krytky a filmu. Takto získané fotografie mohou být ovšem do jisté míry zklamáním, neboť k té pravé dírkové fotografii se pouze přibližují… Ne že by to nešlo, ale není to jaksi ono.
- Starší měchový přístroj, nejlépe 6×9 cm. Tento se dá povětšinou pořídit v bazaru za minimální cenu, optika nemusí být funkční, použijete z něj jen základ, objektiv s měchem odstraníte a nahradíte destičkou s dírkou. V tomto případě už ovšem nemáte k dispozici závěrku (je součástí objektivu), zůstává pohodlný transport filmu, navíc konstrukce umožňuje využít plně výhodu dírkové komory, a to volbou odpovídajícího krátkého ohniska. Výhoda zpracování v labu zůstává, pro barevný film je to v amatérských podmínkách v podstatě maximum. Rozměr negativu je lepší, pro pravého nadšence je to ovšem ještě pořád málo… Navíc úcta k těm krásným starým strojům někomu nedovolí je takto zdevastovat. Jistě lze vyrobit i komoru pro tento formát vlastními silami, ovšem nároky na dílenské vybavení jsou větší.
- Pravá dírková komora, postavena celá na koleně, umožňuje s výhodou použití velkého formátu negativu, což sice přináší komplikace při jeho výměně (i toto lze řešit, ovšem za cenu zvýšení nákladů), zpracování negativu je rovněž trochu komplikovanější, ale přesto v domácích podmínkách lehce realizovatelné. Formát doporučuji minimálně 10×15 cm, lépe 13×18, 18×24 je samozřejmě rovněž možné. Tento formát lze zpracovávat kontaktně (výsledná fotka 13×18 cm je sice relativně malá, ale postačující). Proč zrovna tyto formáty? V těchto rozměrech jsou na trhu jak ploché filmy (např. planfilmy Foma, velmi slušné) nebo fotopapíry, které jsou snadno dále zpracovatelné. Výhodou této konstrukce je naprostá volnost při volbě rozměru, ohniska i provedení, navíc výroba větší dírky i komory je nepoměrně snažší a méně náročná na přesnost. Odměnou za uvedené komplikace jsou fotky se spoustou detailů, polotónů a nezaměnitelným vzhledem.
![]() |
![]() |
Z obrázků je celkem jasně patrný rozdíl v úhlu záběru mezi
upravenou kinofilmovou SLR a „plnohodnotným“ formátem 13×18 cm. Navíc
platí přímá úměra – čím menší formát pro shodný úhel záběru,
tím menší průměr dírky. Dírka pod 0,2 mm se v amatérských
podmínkách realizuje již obtížně, kvalita kresby a ostrost je sice
u všech formátů zhruba stejná, proti tomu však stojí nutnost většího
zvětšení z kinofilmu oproti větším rozměrům negativu 6×9 či 13×18
cm.
Pokud máte vybráno, vztahy pro zvolený formát, ohniskovou vzdálenost a
rozměr dírky jsou popsány v článku na FotoAparátu.cz, odkaz zde. Optimální ohnisková vzdálenost je dána zhruba jako
jedna třetina úhlopříčky negativu, základní formáty pro ty, kteří
neradi počítají jsou v tabulce. Mimo kinofilmové SLR je úhel zobrazení
cca 120 stupňů, u SLR je problém v konstrukcí vynucené ohniskové
vzdálenosti, která zužuje úhel na 54 stupňů.
Formát negativu | Ohnisková vzdálenost [mm] | Průměr dírky [mm] | Přepočtená clona | Prodloužení času vůči f16 |
Kinofilm | 12 | 0,15 | f70 | 24× |
Kinofilm SLR* | 43 | 0,30 | f150 | 90× |
6×9 cm | 30 | 0,25 | f125 | 60× |
10×15 cm | 50 | 0,32 | f160 | 100× |
13×18 cm | 70 | 0,38 | f190 | 140× |
18×24 cm | 85 | 0,41 | f210 | 170× |
* tato vzdálenost je dána konstrukcí SLR a platí pro SLR Pentax, u jiných značek se může mírně lišit, což nemá téměř žádný vliv na velikost dírky
></div
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruTak jsem to konecne zmeril, mas pravdu, rozmer negativu je cca 12.7 x 17.7 (mereno normalnim pravitkem :)
diky. Me zase treba ke "botokrabicove" verzi prisla "stylovejsi" ta slepovana varianta - ale mas pravdu, ze ta tva je praktictejsi.
Dá se někde koupit černobílý pozitivní fotopapír? Moc mne láká dírkovka :) ale nejdřív bych si to chtěl jen jednoduše omakat. Ve fotokinu na mne koukali jak pošuka, ale tady se o něm píše. Tak jak to je?
Rad bych to zkusil, ale ceny za zakoupeni pinhole camery me trochu odrazuji. Nicmene mam Canon Digital Rebel a tak bych se rad zeptal, zda zakoupeni krytky s dikou (http://www.freestylephoto.biz/sc_prod.php?cat_id=2203&pid=5639) stoji za to nebo je to jen ztrata casu (a penez). Dik moc.
dokola: pozitivnim fotopapirem jsem myslel normalni papir pro vyrobu pozitivu, pokud jsem te popletl, omlouvam se. Pokud jej pouzijes misto filmu, da se celkem snadno ziskat pozitiv naskenovanim a prevodem na negativ nebo mokrou cestou kontaktne na dalsi papir. Jinak pozitivni papir existuje pro barevne dia (drive Ciba, dnes Ilfordchrome), ale ten jsem na mysli nemel.
map: Vyroba pinhole je opravud snadna (alespon pro pokusy), na digitalu to samozrejme bude fungovat taky, ale s ohledem na velikost cipu a vzdalenost cipu od krytky bude uhel zaberu jeste mensi nez na kinofilmu u klasicke zrcadlovky, vinetace pochopitelne taky, jenze i ostrost :) pro prvni pokusy to samozrejme mozne je - rozmer dirky je shodny jako pro kinofilmovou SLR, ale myslim, ze vysledny dojem z fotky bude zklamanim, prava dirkografie je fascinujici prave sirokym uhlem zaberu a rovnomernou vinetaci.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.