Test CANON PowerShot G6

Fotoaparát CANON PowerShot G6 pokračuje v úspěšné řadě kompaktních, digitálních, poloprofesionálních Canonů „Géček“. Technická specifikace a naše zkušenosti získané během redakčního testu naznačují, že ani G6 nebude rozhodně dělat Canonu ostudu.

Snímací funkce

Fotoaparát zapneme nastavením páčky na obrázek foťáku. Náhodnému stisku brání aretace. Nejpoužívanější funkce jsou vyvedeny na samostatná a sdružená tlačítka. Volič programů je nově umístěn svisle na zadní stěně a je přidáno multifunkční 360 st. zubaté kolečko s funkcí potvrzení nastavení. Je zachován křížový volič. Veškeré nastavování hodnot je logické a pro majitele některého z předchozích „géček“ jednoduché. Vzhledem k velikému množství parametrů a funkcí, jež lze nastavit, bude bravurní zvládnutí celého systému potřebovat trochu času a spolupráci s návodem. Odměnou za trochu studia je možnost zvládnout téměř všechny fotografické situace, které pevná optika G6 dovolí. Nechceme-li se zatěžovat nastavováním jednotlivých parametrů, zapneme G6 a na voliči programů zvolíme AUTO. Vše bude nekomplikovaně, průměrně vyfoceno. Na stejném voliči můžeme nastavit také tematické programy, jako jsou PORTRÉT, KRAJINA a NOČNÍ SCÉNA, které jsou optimalizovány pro danou situaci, programy speciální STITCH ASIST pro skládání panoramat a VIDEO pro snímání až 3 min. video-sekvencí a nakonec programy tzv.“tvůrčí“ PROGRAM, PRIORITA ZÁVĚRKY (1/2000 – 15 sec.po 1/3 EV), PRIORITA CLONY (2 – 8 po 1/3 EV) a MANUÁLNÍ NASTAVENÍ (rozsah jako u S a A) ve kterých se může fotograf vyřádit v nastavení všeho, co G6 nabízí, včetně ND filtru, manuálního ostření, bleskových režimů, atd… Na horní stěně jsou tři tlačítka aktivace funkcí zábleskových režimů, samospouště, dálkového ovládání, sériových snímků a způsobu měření. Dále je za spouští již zmíněné 360 st. zubaté kolečko s potvrzením, kterým jdou nastavit tyto funkce:
  1. ISO citlivost: Auto, 50, 100, 200, 400 ASA
  2. Barevná saturace: Živá, neutrální, slabá, B&W, sepia, nastavitelná (kontrast, ostrost a saturace nastavíme sami)
  3. Bracketing: AE Bracketing nebo AF Bracketing
  4. Kompenzace blesku: ± 2.0EV po 1/3 EV kompenzace expozice s bleskem
  5. Velikost obrazu: JPEG velký 3072×2304, JPEG medium1 2592×1944, JPEG medium2 2048×1536, JPEG medium3 1600×1200, JPEG malý 640×480, RAW 3072×2304
  6. Kvalita: Zvláště jemný, jemný, normální (jen pro JPEG)
Na zadní stěně jsou pak další zajímavá tlačítka. Dvě vlevo nahoře aktivují režim MAKRO a manuální ostření (ostříme zubatým kolečkem, je to příjemnější, ale stejně to není ono). Čtyři vpravo dole slouží k potvrzení nastavených hodnot (SET), k aktivaci pohyblivého bodu AF, ke vstupu do MENU na displeji, k ovládání displeje a k aktivaci funkcí nastavovaných zubatým kolečkem. Na křížový volič je na šipku „vzhůru“ vyvedeno nastavení korekce expozice po 1/3EV +/- 2EV a na šipku „dolů“ nastavení vyvážení bílé (auto, denní světlo, zataženo, žárovka, zářivka, zářivka H, blesk, 2 uživatelské režimy). Všechny nastavené hodnoty jsou zobrazeny na LCD displeji a na oranžově podsvětleném displeji. A to ještě nejsme v MENU.
Menu – Zde můžeme vytvářet další různá nastavení, které nám pomůžou k upřesnění tlačítky volených funkcí a k dokonalému vyladění snímků.
  1. Synchronizace blesku: na 1. lamelu (záblesk ihned po otevření závěrky), na 2. lamelu (záblesk těsně před uzavřením závěrky).
  2. Pomalá synchronizace:Zap/vyp
  3. Redukce červených očí: Zap/vyp
  4. Sériové snímání: Normální nebo vysoká rychlost
  5. Samospoušť: Doba zpoždění 2sec. nebo 10 sec
  6. Dálkově ovládaná závěrka: 0, 2sec. nebo 10 sec.
  7. Bodové AE měření: Bodové měření, centrální nebo v nastavené oblasti AF.
  8. ND filtr: Zap / vyp neutrální filtr.
  9. MF zvětšení: Zap / vyp 2X zvětšená centrální oblast při ručním ostření.
  10. AF režim: Kontinuální ostření nebo ostření při každém snímku.
  11. AF pomocné světlo: Zap / vyp.
  12. Digitální zvětšení: Zap / vyp.
  13. Okamžitý náhled: Prohlédnutí právě vyfoceného obrázku na LCD displeji po dobu 2 sec. nebo 10 sec. Možno jej ihned vymazat.
  14. Obrácený obraz: Zap / vyp.
  15. RAW+JPEG: K formátu RAW zaznamená ještě obrázek ve formátu JPEG.
  16. Intervalové snímání: Umožní zaznamenat sérii jednotlivých snímků v intervalech 1–60 min.
  17. Uložení nastavení: Přiřadí vytvořené nastavení k osobním nastavení C1, C2 na voliči programů.

Nejvíce mně potěšila možnost uložit svá nastavení v uživatelských režimech, jak jsem se již zmínil dříve nezastupitelná funkce ND filtru a opravdu široké možnosti nastavení ostření.
K ukládání snímků G6 používá CF karty I a II. Lze tedy používat i IBM mikrodrive disky. K 7,1 MB fotoaparátu je rozumné mít alespoň 512 MB kartu.
Při propojení přes USB s PC lze všechny funkce a mnohá nastavení ovládat přímo z klávesnice a vyfotografované obrázky ukládat přímo na HD.></div

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků je jednoduché. Páčkou vpravo vzadu na horní stěně G6 pohneme směrem k symbolu přehrávání a je to. Tl. DISPLEJ pak můžeme zobrazit snímek s histogramem a všemi daty o jeho pořízení. Snímek můžeme až 10× zvětšit páčkou ovládání zoomu, můžeme také zobrazit 9malých obrázků najednou k usnadnění jejich výběru, nebo ke snímku přihrát hlasovou poznámku (až 60 sec.). Mazání snímku je jednoduché – tl.KOŠ, výběr OK a tl.SET. Chceme-li mazat všechny snímky, je lépe vstoupit do MENU a provést tuto operaci pomocí Reset All, nebo příkazem Format CF. Snímky, které chceme zachovat lze označit a nevymažou se (tedy operací Reset All). Snímky, pořízené ve formátu RAW vypadají po maximálním zvětšení na LCD displeji hůře, nenechejme se tím zaskočit, ve skutečnosti jsou v pořádku (To se projevovalo i u předchozích „géček“, jde o kvalitu vytvořeného náhledu z RAWu). Jednoduché je přehrání obrázků na TV. Jen propojíme kabelem, zapneme a přepínáme dálkovým ovladačem. Také lze vytvořit Slide Show a nechat měnit vybrané obrázky automaticky. Překvapila mně kvalita 30-ti sec. videa v rozlišení 640×480 na TV. Na to jde koukat i když je při 10 snímcích/sec obrázek trochu trhaný. Ke stažení obrázků do PC slouží USB kabel a program ZoomBrowser EX, který ve spolupráci s RAW Image Convertorem zobrazuje a transformuje snímky ve formátu RAW a ve spolupráci s programem PhotoStitch usnadňuje spojení panoramat.
Menu – zde můžeme obrázky uzamknout, otočit (i když jsou orientovány správně automatikou), mazat, vytvářet SlideShow, tisknout a odesílat.

Ovládání funkcí fotoaparátu

Ovládání snímání a zpětného přehrání již bylo podrobně popsáno v předchozích odstavcích. Zde bych chtěl upozornit na sdružené zapínání a vypínání režimů, vyvedené na páčce na horní stěně. Zapnutí fotoaparátu se provede stlačením páčky směrem k symbolu fotoaparátu, nebo přehrávání. Zapnutí indikuje oranžová LED dioda mezi obrázky režimů. Přepínání mezi těmito režimy lze jednoduše provést stlačením páčky na druhou stranu. Vypnutí v jakékoliv situaci provedeme tl. OFF uprstřed této páčky. Dalším zajímavým poznatkem je u většiny funkcí ovládaných zubatým kolečkem možnost nastavení křížovým voličem a potvrzením tl.SET. V MENU je ještě možnost dalších nastavení, společných pro režim fotoaparátu i přehrávání:
  1. Zvuk – Zap / vyp. všechny zvuky kamery
  2. Hlasitost – nabídky parametrů hlasitosti
    1. Úvodní hudba – po zapnutí
    2. Hlasitost
    3. Hlasitost pípání ovládání
    4. Zvuk závěrky – výběr ze zvukových efektů
    5. Hlasitost přehrávání
  3. LCD jas – 2 stupně
  4. Úspora energie
    1. Automatické vypnutí – Zap / vyp. Napájení
    2. Vypnutí displeje
  5. Datum/ čas
  6. Formátovat – formát CF karty
  7. Nastavení číslování – ručně nastaví číslování s novou kartou.
  8. Automatické otočení snímku – Zap / vyp.
  9. Jednotky vzdálenosti -ostření v metrech nebo stopách
  10. Jazyk – jazyk menu (14 jazyků, čeština stále ne)
  11. Video systém – NTSC nebo PAL
Indikace zaostření a expozice jsou umístěny vpravo vedle hledáčku. Indikují též ukládání snímku na kartu. Správné zaostření je též indikováno barvou zaostřovacího rámečku, oranžová – nejde zaostřit, zelená – zaostřeno. Vše je doplněno zvukovým signálem. Tuto signalizaci doporučuji sledovat, vybírá-li si G6 zaostřovací pole sám, zjistíme na LCD monitoru kam vlastně zaostřil.></div

Výkony – provozní časy

Rychlosti operací jsou u G6 obecně vyšší, než u G5. Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí G6 udělá první snímek do 4 sec. Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,8 sec na W, za 1,05 sec na T, na MAKRO se čas prodlouží o necelých 0,5 sec. Zato s nastavenými hodnotami (s namáčklou spouští) není zpoždění ručně měřitelné. Při sérii snímků jsou zhotovovány 2 snímky v nejvyšším rozlišení za sec. v nastavení na vysokou rychlost, na normál je to jeden snímek za sec. Zhruba po devíti snímcích udělá G6 na 2 sec pauzu (patrně k vyprázdnění vyrovnávací paměti). Pro doplnění – zoom se přestaví z W do T za 2 sec. a prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu až 4 sec. Vynikající je téměř nulová hodnota prodlevy s namáčklou spouští. G6 reaguje okamžitě se stiskem spouště, lze tedy zachytit i dosti rychlý děj v tom správném okamžiku.

Kvalita obrazu

Obraz je zpracován osvědčeným procesorem DIGIC technologií iSAPS. Je ostrý, čistý, méně kontrastní, při 50 ASA bez šumu, s věrnými barvami. Barevnou aberaci jsem na snímcích téměř nenašel, viz ukázka. K hodnotám šumu. Jsou opravdu velmi malé. Ani při 400 ASA na mně nepůsobila hladina šumu příliš rušivě. Samozřejmě, záleží na motivu. U dívčího portrétu bych raději volil citlivost 50 ASA, ale pro reportáž s G6 je 400 ASA plně použitelná citlivost. Při fotografování v různých prostředích se mně zdálo podání kombinace objektivu s CCD čipem trochu měkčí. Vše jde upravit nastavením. Většina snímků vyšla dobře exponovaná. Problémy jsem měl s rozhýbáním snímku při delších časech, G6 chce opravdu stativ, a občas mně automatika vybrala k zaostření jinou oblast, než jsem původně zamýšlel, ale to jde eliminovat nastavením jiného režimu ostření a delší praxí s G6.

Příslušenství

Již v základním balení je fotoaparát bohatě vybaven: řemínek, krytku objektivu, dálkové ovládání + Li baterie CR2025, programové vybavení (ZoomBrowser EX / ImageBrowser, ArcSoft PhotoImpression / ArcSoft VideoImpression, PhotoStitch a ovladače Twain), Český návod k použití, Rozkreslený systém CANON G6, USB kabel, AV kabel, nabíječku CB-5L + Li-Ion baterii BP-511A a 32 MB CF kartu., ale spousta příslušenství jde ještě dokoupit.
K nasazení volitelného příslušenství je G6 vybaven bajonetovým úchytem kolem objektivu. Po sundání krytu bajonetu můžeme nasadit: Adaptér pro závit M58 LA-DC58D, Telekonvertor TC-DC58N (x1,75), Širokoúhlý konvertor WC-DC58N (x0,7), Makropředsádku 250D, Sluneční clonu LH-DC30 a další, které se v nabídce CANON objeví. Z dalšího volitelného příslušenství lze pořídit ke G6 další baterii, síťový napáječ a autonabíječku baterií se dvěma sloty. Dodávaný software pro zpracování snímků je dobře použitelný, ale pouze v angličtině. Speciální grafické editory lze koupit za slušnou cenu i v češtině.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram