Jak fotí Fujifilm X30

…aneb přístroj ze staré školy.
Fujifilm X30 je reprezentant třídy klasických kompaktů. Tedy skupiny, na kterou tlačí „shora“ bezzrcadlovky a „zdola“ smartphony. Sám o sobě patří ale ke špičce v této třídě – aspoň na papíru. Konkurence je však tvrdá, bude 2/3“ 12Mpx X-Trans senzor, 28-112mm (eq.) F2-2.8 objektiv či kvalitní hledáček v kombinaci s „analogovým“ designem stačit? Dozvíte se v tomto článku!

Jak fotí?

Rovnou mohu odpovědět, že obstojně. Zrcadlovka to není, ale obrazová kvalita je dostatečná pro běžné použití i za horších světelných podmínek. Podíváme se nejprve na srovnání výkonu při všech citlivostech a pak na komentované ukázkové fotky:

Citlivosti je možné nastavit až do 3200 v RAW formátu a o dva expoziční kroky dál v JPEG. Jedná se tedy o softwarové zvýšení a podle toho také vypadá. Nicméně v RAWu si lze s fotkou pohrát natolik, že je možné prohlásit i ISO 3200 za nouzově použitelné třeba pro web, jinak bych se držel do 800 ISO. Zdá se, že i v RAWu již dochází k odstraňování šumu – alespoň barevného. To ale tolik nevadí, protože bychom to udělali tak jako tak při převodu.

Kvalita kresby

Kresba je dána kvalitou objektivu a také zpracováním obrazu. První je dobré, kresba je i v rozích obrazu kvalitní. Zpracování obrazu ale prozrazuje při vysokém přiblížení kompaktní fotoaparát určitou svou „přezpracoaností“. Nicméně úroveň detailů je dobrá.

Rozsah zoomu

Zoom nabízí klasické 4× přiblížení a rozsahem ohnisek pokrývá střední „širokáč“ až mírné (portrétní) „tele“.

Zkreslení objektivu

Na širokém ohnisku je zkreslení mírně soudkovité, na dlouhém ohnisku téměř žádné. JPEG zkreslení dobře koriguje.

Chromatické aberace

Jsou viditelné, ale zcela v normě. Vyskytují se zejména v rozích (zde 100% z pravého horního) na kontrastních hranách. (Vlevo JPEG, vpravo RAW)

Protisvětlo

V protisvětle se objektiv chová standardně, odlesky vznikají jen v extrémním světle.

Vyvážení bílé

Automatické vyvážení bílé se osvědčilo – testováno pod žárovkou.

Dynamický rozsah

Vlevo JPEG z fotoaparátu, vpravo RAW s kompenzací světel i stínů v ACR s maximální hodnotou 100. Ve stínech je vidět rezerva (ale i šum), přepálená světla už snadno nezachráníte.

(pokračování na další stránce)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    01.04.2015 12:24

    těch 112mm na konci nní zrovna moc, víc by se mi líbilo tak 150mm

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram