Bezzrcadlovky mají obecně jednu obrovskou výhodu. Protože nemají zrcátko, tak mohou být velmi rychlé. A to platí o Samsungu NX1 samozřejmě také. Uváděných patnáct snímků za sekundu je při daném rozlišení u DSLR téměř nedostižných. Více o fotoaparátu Samsung NX1 v testu.

Video

Nastavuje se zvlášť typ a zvlášť výsledná frekvence přehrávání, která je na typu závislá. Tím lze video zpomalit, či zrychlit. Natáčí na celý snímač a následně přepočítává na daný rozměr. Proto úhel záběru odpovídá nastavené ohniskové vzdálenosti (nedělá výřez). Pokud při nahrávání videa stisknete spoušť, tak se nahrávání ukončí a exponuje se snímek. Při daném FW se při zapnutém AF průběžně ostřilo, nešlo ostřit jednorázově, resp. nešlo (zatím) autofokus zablokovat.

Nastavení rozlišení videa

V možnostech nastavení je i 4K: 4096×2160/24p (x1 – x20), 3840×2160/30p, 1920×1080/60p (navíc x0.5), 30p (navíc x0.25),24p, 1280×720/60p,30p, 640×480/60p,3­0p,MJPEG (zpomalení/zrychle­ní není možné). Kvalita – normální, vysoká, profi (dostupné „nad“ FullHD, s novým FW i pro FullHD). Rychlý/pomalý film – lze nastavit v závislosti na zvoleném režimu – x0.25 (4× zpomalené), x0.5, x1, x5, x10, x20 (20× zrychlené). Video v maximálním rozlišení nepřehraje jen tak něco. Ale to je na samostatný článek.

LCD - režim video

Zatmívání – volíte způsob ukončování/začínání videa.

Další volby: Zvuk, Větrný filtr – vypnuto/zapnuto. Inteligentní rozsah+ .

Při nahrávání jde nastavit kompenzaci expozice, přepínat režim ostření (auto/manual), auto ostření je průběžné ().

()Nutno podotknout, že v době psaní této recenze vyšel další FW ver. 1.20, který doplnil poměrně hodně funkcí. Například nastavení citlivosti mikrofonu a blokaci autofokusu během nahrávání videa i možnost přepínání z průběžného ostření do jednorázového.

Video výše je točeno do FullHD a je zpracováno YouTubem. Pro posouzení potenciálu Samsungu NX1 níže naleznete framegrab ze 4K záznamu v plném rozlišení (JPG uložený pomocí VLC):

(Některé) další funkce

Inteligentní filtr - režim úpravy snímků

GPS sice fotoaparát nemá, ale pokud jej spárujete s nějakým chytrým zařízením s GPS, pak souřadnice „převezme“ a uloží současně s fotografií.

LCD včetně vodováhy

Horizont, naklopení – fotoaparát má ukazatel vodorovné roviny v obou směrech – klasickou „pravolevou“ i „naklápěcí“. Dá se kalibrovat.

Konektivita – připojit se lze vedle HDMI a USB 3.0 i prostřed­nictvím BT i WiFi ke všemu, co vás napadne. Při prohlížení třeba k televizi, PC, tabletu, telefonu atp. Podporuje NFC.

DMF – Direct Manual Focus. V menu lze nastavit, zda lze ostřit manuálně i v režimu automatického ostření.

Nastavení interního bezdrátového ovládání (externího) blesku

Bezdrátové řízení blesku – ano, i to lze v menu zapnout.

Bracketing – jde nastavit klasický expoziční AE, pak WB (vyvážení bílé), PW (odstupňování Průvodce snímky – z jedné expozice uloží tři snímky – nazval bych to spíše barevný režim; tady se překlad opravdu nepovedl), DB (hloubka – rozuměj hloubka ostrosti, exponuje tři snímky s různým clonovým číslem; nelze v režimu S, byť by to šlo teoreticky řešit změnou ISO, kterou také DB v jiných režimech používá). POZOR – v Menu hledejte Nastavení jednotky, kde definujete parametry vybraného druhu bracketingu. Pro DB platí, že je-li aktuální f/2.0, následující je také f/2.0, protože menší clonové číslo není.

Volba dynamického rozsahu - všimněte si, jak daleko v menu je

Rozšíření dynamického rozsahu – jak softwarově, tak hardwarové HDR. Pozor – okamžitě po zvolení funkce a i ze snímků je zřejmé, že při HDR je úhel záběru menší (ořez kvůli překrytí). Bodově se přepočítává do maximálního rozlišení, protože to je totožné.

Panorama – dnes již standardní režim. Stisknete, držíte spoušť a otáčíte fotoaparátem. Uloží se snímek o kratší straně cca 1600px (při expozici na výšku), případně cca 1100 px při expozici na šířku. Snímá se buď do „celé otočky“ – 360° nebo do uvolnění spouště. Měl jsem jediný snímek, kde byla viditelná chyba.

Sekvenční focení – příklad

vzdálenost konstantní konstatntní
CAF ON ON
priorita ostření ON ON
fps teoretická 15 15
ostření bodové (střed) bodové (střed)
počet snímků do snížení fps 72 21
fps reálná 11 11,4
doba ukládání 2:25 min 1:30 min
velikost dat 860 MB 550 MB
formát dat jpg RAW

další nastavení: dynamický rozsah OFF

Pokud jsem fotoaparátem vzhledem ke scéně pohyboval (vpřed – vzad), byla řada fotografií neostrých, přestože byl zapnut režim priority ostření. Evidentně je zde prostor pro úpravu FW.

Pro jpg (nejvyšší kvalita) platí, že počet nafocených snímků do zaplnění bufferu kolísal od cca 45 do cca 70 v závislosti na scéně (a tedy velikosti jednoho snímku). Množství uložených dat bylo od 450 MB do 870 MB. Reálná fps kolísala od 11 fps do 13,5 fps. Na způsobu ostření (bodové, multi) výsledky viditelně nezávisí. Výše uvedené platí úměrně pro RAW s přihlédnutím k faktu datově větších snímků (až 46 MB).

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    03.02.2015 13:11

    Pokud autor uvádí jako výhodu bezzrcadlovek vysokovu kadenci snímků za sekundu, pak mně tady chybí testovací fotografie ze sportu nebo nějakého rychle se pohybujícího objektu.
    V článku jsem se nedočetl nic o tom, jak tento foťák zvládá ostření na rychle se pohybující objekty. Přitom jedině tady má smysl se podívat na to, kolik snímků za sekundu foťák udělá.
    Nemá smysl tvrdit, že vysoký počet snímků za sekundu je výhoda, pokud budu fotit statické scény ...

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    04.02.2015 17:33

    Konec druhé strany, cituji (část, v níž je citace je klíčová):
    "Pokud jsem fotoaparátem vzhledem ke scéně pohyboval (vpřed - vzad), byla řada fotografií neostrých, přestože byl zapnut režim priority ostření. Evidentně je zde prostor pro úpravu FW."

    Ano, nejsou to rychle pohybující se objekty, je to rychle pohybující se fotoaparát. Pohyb je však relativní a je tedy jedno, zda se hýbe objekt, nebo fotoaparát.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    04.02.2015 17:39

    A ještě to shrnuje čtvrtá věta závěru:
    "Až na výše zmíněné kontinuální focení bez zaostření v nastavení, kdy by to nastat nemělo..."

    Takže: fotoaparát v režimu 15 fps při nastaveném kontinuálním ostření s režimem priority zaostření často nezaostří. A když nezaostří, není podle mého názoru rozumné to dokladovat snímkem (při cca 70 snímcích na jednu "dávku" to nemá smysl - který z nich?).

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    05.02.2015 09:15

    OK, tohle jsem přehlédnul, čekal jsem podobné informace v kapitole o AF.
    Potom ale musím konstatovat, že věta z úvodu je úplně nesmyslná, protože tu vysokou kadenci snímků fotograf prakticky nemůže využít ...
    Je to jako namontovat motor z Ferrari do Trabanta. K čemu je takový motor v Trabantu, když se s takovým autem stejně nerozjedu na plný plyn?
    V takovém případě bych tu vysokou kadenci snímků vůbec neuváděl jako výhodu. Mně osobně nenapadá, k čemu by to fotograf využil, když foťák očividně nestíhá ostřit.
    Potom z mého pohledu (co se rychlosti snímání týká) mají výhodu zrcadlovky, které mají poloviční rychlost snímání, ale stíhají zaostřovat ...
    Nějak jsem opravdu nepobral tu "výhodu" rychlého snímání u bezzrcadlovek.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografujeme kometu Tsuchinshan
Fotografujeme kometu Tsuchinshan

Ko­metu Tsu­chin­shan At­las jsem fo­to­gra­fo­val ob­jek­tivy Sigma 35mm f/1.4 a Sony FE 85mm f/1.4 GM II. Na Šu­mavě bu­dete ur­čitě bo­jo­vat s ob­lač­ností, Mě­sí­cem v úplňku a sil­ným le­tec­kým pro­vo­zem. Fo­to­gra­fie v článku jsou ze 13.,17., 21. a 29. října 2024. Přeji lovu zdar.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram