Komentář: Technologie pixel-shiftu

Je budoucnost v „pixel-shiftu“? Každý senzor má na určité úrovni technologického vývoje jen omezené množství pixelů, které na něj můžeme „beztrestně“ vměstnat. V poslední době to výrobci začali obcházet – díky výpočetnímu výkonu je možné fotky "lepit" dohromady. Začal s tím Hasselblad, přidal se Olympus a nyní Pentax… jak to funguje?

Jak jsme vás informovali v našem Blogu, představil Pentax (Ricoh) nový model K-3 II.

Co přináší, se dočtete podrobněji v naší zprávě, ale dnes bych chtěl „vypíchnout“ novou funkci Pixel-Shift-Resolution. Proč?

Podobně jsme si nedávno napsali o podobné funkci u modelu Olympus OMD E-M5 II (přečtěte si více zde). Ten má sice 16Mpx 4/3 senzor, ale dokáže z něj pomocí až osminásobné expozice dostat 40Mpx snímky (64Mpx v RAWu). Výsledek vidíte níže:

(E-M5 II, 40mm, ISO 200, F4.5, 0,8s)

Zmizí moaré, zlepší se barevné podání, ale zvyšuje se riziko rozmazání. Další fotky uvidíte v recenzi, která se na vás chystá:-)

Jak funguje pixel-shift (zdroj: Hasselblad)

Pentax (či přesněji Ricoh) nyní přispěchal s podobnou funkcí. Expozice udělá jen čtyři a to o celý pixel. Jaký je v tom rozdíl? Moaré zmizí také, barevné podání se zlepší, stoupne ostrost. Co se nenavýší, je rozlišení – pohyb je o celý pixel. Výsledné rozlišení tak zůstává 24Mpx. Výhoda je pak zase kratší doba celé vícenásobné expozice a tím o něco menší riziko rozmazání. Ukázka:

(Oficiální sample ze stránek Ricohu: 55mm objektiv, ISO100, F8, 1/200s)
(Bez a s pixel-shiftem. Oficiální samply ze stránek Ricohu)

A to je vlastně ten hlavní rozdíl.

Můžeme se na něco podobného v budoucnu těšit i od dalších výrobců? Zde si dovolím maličko věštit budoucnost – Canon a Nikon se pravděpodobně nepřidají, protože nepoužívají posun senzoru a tato technologie by pro ně byla vývoj navíc. Vzhledem k používání 36 a 50Mpx senzorů velikosti filmového políčka to ani nemají tolik zapotřebí. Naopak dlouhou tradici pohyblivých senzorů má Sony, které navíc vyrábí senzory pro Pentax i Olympus. A je také partnerskou firmou Hasselbladu, který s touto technologií přišel jako první (byť ve světě středoformátu). Takže se nechme překvapit – ale mám tušení, že by zde mohla být cesta i pro Sony.

Pokud budeme chtít věštit budoucnost i dále, můžeme se odrazit od vyjádření představitelů Olympusu a Pentaxu (Ricohu), které se objevilo v několika rozhovorech, zveřejněných v poslední době na internetu.
Ricoh momentálně chystá svůj první fullframe a vyjádřil se v tom smyslu, že bude mít něco navíc, co jiné fullframy nemají. Ve světle nově představené K-3II lze očekávat, že to bude právě pixel-shift, poprvé ve světě plnoformátových digitálů. Představitelé Olympusu zase pustili do světa informaci, že pracují na zrychlení celého pixel-shift procesu tak, aby jej bylo možné používat i z ruky, tedy v řádu alespoň desetin sekundy na celý pohyb senzoru.

Je to tedy do budoucna cesta? Určitě jedna z cest ano. Lze pomocí ní obejít limity rozlišení dané momentální technickou úrovní výroby senzorů a vyhnout se také jedné z největších technologických zátěží digitální fotografie – obrazových artefaktů daných interpolací obrazu. Pokud ji v budoucnu bude moci vměstnat do procesu trvajícího řádově setiny vteřiny (což by technologický pokrok teoreticky mohl umožnit), bylo by možné tuto technologii používat i pro živou fotografii – momentálně je vhodná maximálně pro krajinu, architekturu, produkt, dokumentaci či umělecké zátiší – zkrátka všude tam, kde se nic příliš nehýbe.

Takto to vypadá u Hasselbladu (zdroj: Hasselblad 200c Multi-Shot press release)
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram