Kipon - focal reducer ze středoformátu na fullframe

Výrobce příslušenství Kipon představil optický adaptér, který umožní použití středoformátových objektivů na fullframe při zachování původního úhlu záběru. Obsahuje optiku, která zmenší vykreslený obraz objektivu na plochu odpovídající 36x24mm, čímž se zároveň zvýší jas snímku (světelnost stoupne cca o 1EV).

Focal reducery, vlastně obrácené telekonvertory, které místo toho, aby ohnisko objektivu efektivně prodlužovaly, ho zkracují, již nějakou dobu existují pro fullframe objektivy na APS-C snímače. První takový adaptér přestavila firma Metabones (Speedbooster). Od té doby je vyrábí několik výrobců a my jsme dokonce dva podobné adaptéry (od Mitakonu) otestovali a došli k závěru, že ty lepší z nich skutečně fungují po optické stránce poměrně dobře.

Již po uvedení prvních adaptérů tohoto typu se lidé na diskuzních fórech dohadovali, zda by to samé šlo udělat ze středního formátu na fullframe. Opticky jistě, ale konsenzus většinou zněl, že pro to není trh. Kipon si ale zřejmě myslí opak protože právě takový adaptér představil.

Pokud na něj nasadíte objektiv, dojde k rozšíření úhlu záběru zkrácením ohniska 0,7×. Světelnost se zvýší o 1EV. Pro představu, pokud nasadíte objektiv 80mm F2.8 (základní objektiv pro 6×6), dostanete 56mm F2.

To možná nezní příliš lákavě – středoformátové objektivy nejsou obvykle příliš světelné, maximálně F1.9 (z čehož bude na focal reduceru 1.33, při započtení ztráty světla průchodem skrz optiku pak nejspíš T1.4).

Celý úspěch se pak bude odvíjet od toho, zda bude Kipon schopen zachovat vysoké rozlišení vykresleného obrazu a charakter objektivu.

První verze bude Hasselblad – Sony E. Kipon ale slibuje i další bajonety.

Cena je uvedena na 415 dolarů, dostupnost v únoru.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram