Fotografie Týdne z naší FotoGalerie za 4. kvartál 2015
Již tradičně se vracíme k Fotografiím týdne za uplynulé čtvrtletí - tedy poslední kvartál roku 2015. Všem, jejichž fotografie se staly Fotem týdne na naší Galerii, gratulujeme! Zeptali jsme se autorů, zda nám ke svým fotografiím chtějí říci pár slov. Galerii fotek a informace ze zákulisí jednotlivých snímků najdete v článku.
Čtvrtý kvartál roku 2015, měsíce říjen, listopad a prosinec, zaznamenal díky přechodu na nový web postupný nárůst fotografií v naší Galerii. Jako tradičně, každý týden byla vybrána vámi, čtenáři webu FotoAparát.cz, jedna, aby se stala Fotografií týdne. Autorům těchto fotografií gratulujeme!
Fotografie týdne je vybírána v sekci Galerie, znát ji ale můžete také ze stránek FotoInstitut.cz nebo našeho Facebooku.
V článku najdete souhrnný přehled všech fotografií týdne za IV. kvartál 2015. Autory jsme také požádali, aby nám ke své fotografii napsali pár slov – jak vznikla, jaká technika byla použita, příběh za fotografií. Odpovědi, za které jim tímto děkujeme, si zde můžete přečíst.
Fotografie Týdne IV/2015 chronologicky:
O fotografii: Fotografia mravca a vošky vznikla úplne náhodou. V to ráno som plánoval fotiť posledné vážky sezóny. Po dvoch hodinách márneho hľadania vážok som to chcel zabaliť a ísť domov. Cestou k autu ma zaujali mravce, ktoré strážili svoje vošky a pri každom mojom príblížení mi dali vystrčeným zadočkom najavo, že som nevítaný hosť.
Technika: 180mm ohnisko som vymenil za starý, manuálny, 50mm objektív Minolta a sadu medzikrúžkov. Na blesk nasadil difuzér a pokúšal som sa zachytiť mravce v akcii. Najnáročnejšie bolo, udržať mravce v hĺbke ostrosti. Pri fotení s manuálnym objektívom s pevne nastavenou clonou + medzikrúžky, je to výzva. :-) Asi z 200 fotografií bolo použiteľných 6–7. Fotografie boli upravované minimálne v Adobe Lightroom: mierny orez, kontrast, doostrenie.
O fotografii: Keďže mám Vysoké Tatry pod nosom, navštevujem ich veľmi často. Panoramatický pohľad je z Furkotského štítu. Výrazná rôznorodá oblačnost dávala tušiť, že keď Slnko zapadne, nastanú červánky. Očakávanie ma nesklamalo. Aj keď som si bol vedomý, že nadol pôjdem v absolútnej tme, stálo to za to. V tomto prípade som sa rozhodol pre široký panoramatický pohľad do oboch dolín, Mlynickej vľavo a Furkotskej vpravo. Atmosféra bola viac ako úžasná…
Technika: Pentax K-7 + Sigma 17–70mm F2.8–4 DC Macro OS HSM. Panoráma je zložená zo 17-tich vertikálnych záberov. Spracovanie: RAW editor, Adobe Photoshop
Autor: pokročilý ornitolog TomT
O fotografii: Bylo to na podzim 2015 při výlovu rybníka. Výlov je samozřejmě fotograficky dost ohrané téma, takže jsem se nesnažil o standardní reportáž. Mým cílem bylo udělat alespoň jednu fotografii, která bude originální a zajímavá, i za cenu, že rezignuju na všechny „sázky na jistotu“. Nejvíc se mi líbilo, jak rybáři třídili ryby a podle druhu a velikosti je házeli do kádí. Bylo kolem toho hodně ruchu a cákající vody – a hlavně ty ryby ve vzduchu.
Asi není překvapivé, že jsem byl mokrý jako myš. Zlaté pravidlo od Roberta Capy zní – nejsou-li tvoje fotografie dost dobré, nebyl jsi dost blízko. Se širokáčem jsem potřeboval jít dost blízko a pak jsem ještě musel přesvědčit ohleduplné rybáře, že právě to házení a cákání fotografuji, takže v tom mají klidně pokračovat, i když stojím hned vedle kádě.
Technika: Hlavní charakter jsem chtěl snímkům dát použitím externího blesku při synchronizaci s dlouhým časem závěrky. To je efektní, ale při živé fotografii trochu nejistá metoda. Pravým mistrem portrétů tímto způsobem je Američan Bruce Gilden (kterého tady na FotoAparát.cz perfektně napodobuje uživatel smeghead). Mně nešlo primárně o portréty, ale techniku jsem měl podobnou: ohnisko 28 mm, manuálně zaostřeno na 1,5 metru, clona 22. Čas, ISO a intenzita záblesku se lišily snímek od snímku dle situace. Hlavní, co jsem si musel hlídat, byl správný poměr mezi přirozeným a bleskovým světlem. Většinu svých věcí fotografuji FF zrcadlovkou od Nikonu, ale pro tento styl práce s bleskem se mi osvědčil Nikon Coolpix A, což je malinký nenápadný přístroj s APS-C snímačem, oproti FF snímači poskytuje větší hloubku ostrosti, což se tady hodí. I když tak nevypadá, je to vlastně profi přístroj, takže všechny potřebné parametry snadno nastavuji manuálně.
Musel jsem v editoru trochu upravit expozici, protože během rozednívání (přirozené světlo) a při stále se měnící vzdálenosti fotografovaných objektů (doplňkové světlo blesku), jsem ji netrefil úplně dobře. Takže v Lightroomu jsem snímek celkově zesvětlil a ještě projasnil stíny. Z nabízených předvoleb na převod do černobílé jsem si vybral tuším „zelený filtr“ a ještě jsem si trochu pohrál s tonalitou.
O fotografii: Fotografie vznikla letos na podzim na Vysočině těsně před západem slunce za obzor. Čáp byl docela zvyklý na lidskou přítomnost, což fotografování ulehčilo.
Technika: NIKON D7100 + NIKKOR 300/2,8
O fotografii: S přicházející zimou jsem se rozhodl postavit pevný kryt. Původně se záměrem fotografovat dravce na újedi. Vzhledem k mírnému počasí mi na ni však nic nelétalo. Krmítko opodál bylo ale plné vrabců. Přesunul jsem tedy svou pozornost ke zmíněným pěvcům. Říkal jsem si, že když vrabce, tak to musí být způsobem, který bude něčím jiný, originální. Nejprve jsem zkoušel letovky, celkem se i dařilo, ale pak přišel tento vyvedený záběr startujícího polňáka a já měl splněno.
Technika: Fotografie byla pořízena koncem listopadu z pevného krytu. Používám techniku od Nikonu, v tomto případě tělo D7100 a objektiv nikkor 500 F/4G ED VR. Upravuji ve Photoshopu CS 6 a zmenšuji v Zoneru. S ohledem na světelné podmínky jsem lehce srovnal úrovně a křivky a mírně potlačil šum.
Název: Tak už jsem s tím tady..
O fotografii: Asi nebude překvapením, že jde o fotku z Helgolandu. Večer jsem střídavě fotil ze stativu s teleobjektivem + TC 1,4 tereje na hnízdní skále a z ruky pak letovky bez TC. Pak mě napadlo zkusit ty letovky fotit s makroobjektivem. Výhodou bylo, že objektiv s TC zůstával na stativu, přehazování bylo tedy rychlejší, makroobjektiv měl lepší světelnost a tereje jsem v hledáčku našel rychleji. A kupodivu se mi ty letovky z touto sestavou dařily lépe než s teleobjektivem.
Při následném ranním focení jsem už rovnou nasadil makro, využil jeho světelnost 2,8 (kterou jsem u teleobjektivu neměl) a cíleně jsem zkoušel letovky při východu slunce právě na rozhraní světla a stínu hnízdní skály. Světelné podmínky (časy) se výrazně měnily podle toho, jak vysoko či daleko od skály terej letěl…o trochu výš bylo už hodně světla, o trochu níž byl ještě stín… a při tomto focení vznikla i tato fotka.
Technika: Nikon D7100 + Tamron 90mm f 2,8. Foceno do RAWu, upraveno v Zoneru.
O fotografii: Údolí Nubra leží poblíž hranice s Pákistánem v Himálajské části Indie v Ladakhu. Vede sem jediná cesta, na které musíte překonat nejvyšší motorové sedlo na světě Khardung La (5359m), často uzavřené z důvodu sněžení nebo lavin. Pohled na zasněžené sedmitisícové vrcholy Karakoramu, přímo ze sedla velblouda, odlišuje tuto poušť od ostatních. Protože je obklopena vysokými horami, nevychází ani nezapadá slunce na horizontu, ale „za horami“. Fotografie je pořízena, když slunce začalo zapadat za hory. Světlo mizelo rychleji, než se po písku dalo běžet. „Rychle“ jsem zamířila na nejbližší vysokou dunu, kde se celý prostor doširoka otevřel. Foukal silný vítr, díky tomu je vidět písek ve stínu duny i obzor je zamlžený. Zaujal mě úhlopříčný stín, který tato duna, i když jen na chvilku, vytvořila.
Technika: Canon EOS 6D, ohnisko 35mm (24–70 F2,8 II), clona F9, čas 1/160s, ISO 250.