SLR Magic - objektivy ANAMORPHOT-CINE 35, 50 a 70mm pro video

Společnost SLR Magic, která vyrábí dostupné, alternativní objektivy pro foto i video, představila tři nová "skla" zaměřená výhradně na profesionální video. Jsou to anamorfické objektivy s ohnisky 35, 50 a 70mm.

Nové objektivy se jmenují SLR-Magic ANAMORPHOT-CINE 35mm T2.4ANAMORPHOT-CINE 50mm T2.8 a ANAMORPHOT-CINE 70mm T4 (více o světelnosti T zde).

Jde o tzv. anamorfické objektivy, které se využívají zejména pro filmovou produkci – právě v nich je tajemství „filmového vzhledu“, který obdivujeme v kině.

Jejich princip spočívá v tom, že deformují obraz – protahují ho na výšku (přesnějí ho stranově zhustí), takže na políčko filmu promítnou ve skutečnosti širokoúhlejší obraz, než je poměr stran políčka – jen je pak potřeba ho pro promítání opět „roztáhnout“ (z políčka half frame na 35mm filmu, které po odečtení pruhu pro zvukovou stopu má poměr stran 1.37:1, dokážou vygenerovat výsledný obraz např. ve standardním formátu 2.4:1 (či 2.35:1 jako v tomto případě), aniž by došlo k ořezu a tím ztrátě kvality a vlastně i plýtvání materiálu). Roztažení může být buď pomocí dalšího objektivu při projekci, nebo softwarově při zpracování záznamu.

Ukázka – použití masky políčka a klasického objektivu vlevo, anamorfický záznam vpravo, zdroj: Wikimedia commons:

U digitálu je tato potřeba nižší (senzory kamer i běžných fotoaparátů jsou nativně širokoúhlejší než 1.37:1), ale pro získání skutečně širokoúhlého obrazu je to stále využívaná cesta. Jsou s ní totiž spojeny i některé charakteristiky filmů z velkofilmové produkce – typické „lens-flare“ odlesky, vzhled bokehu…

Typický anamorfický „lens-flare“. zdroj: Wikimedia commons

Problém? Dedikované objektivy jsou velmi drahé. Proto se používají předsádky, ale to „není ono“ pro kvalitu obrazu.

SLR Magic má pověst výrobce dostupných řešení, takže bychom se mohli dočkat konečně dostupných anamorfických objektivů – to by ovšem musela být zveřejněna cena, a na tu si ještě počkáme…

Z techgnických informací je ještě zajímavé, na čem všem objektivy použijeme – mají výměnné bajonety (z titanu kvůli odolnosti), takže výchozí je Arri PL, přes adaptér pak Canon EF, Nikon F, Sony E a m4/3.

Faktor „zmáčknutí“ obrazu je standardní 1.33× (obraz je tedy o 33% širokoúhlejší).

Závit pro příslušenství je u všech objektivů stejný – 82mm.

Objektivy vykreslí celé políčko fullframe, kromě 35mm verze, která je počítána pro Super 35mm.

Rozměry jsou shodné – 13,5cm délka, 10cm průměr, díky tomu mají všechny tři objektivy stejný rozestup ozubů na ostřícím a clonovém prstenci.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ZHODNOCENÍ, 11. DÍL, CO NEVYFOTOGRAFUJETE, TO NAMALUJETE ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO
ZHODNOCENÍ, 11. DÍL, CO NEVYFOTOGRAFUJETE, TO NAMALUJETE ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Při­ná­šíme zhod­no­cení té­matu zpra­co­va­ného na zá­kladě 11. dílu Školy barvy: CO NE­VY­FO­TO­GRA­FU­JETE, TO NA­MA­LU­JETE. Mistr Jan Po­hribný MQEP vy­bral a zhod­no­til v článku Vaše fo­to­gra­fie.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram