Test Hewlett-Packard PS 945

Digitální fotoaparát HP 945 je přístroj s 5 Mpix CCD čidlem za velmi zajímavou cenu cca 17 000 Kč. V testu najdete praktické ukázky použití technologie digitálního blesku HP Retinex, o které jsme nedávno psali (viz článek zde). Přístroj je vybaven širokopásmovým zoomovým objektivem a rozhodně patří k silným konkurentům ve své třídě.

Úvod

Oficiální snímek aparátu

Žhavou novinkou na trhu pětimegových kompaktních digitálních fotoaparátů je model HP 945 výrobce Hewlett-Packard, známého spíše ze světa výpočetní techniky. Do svého testu jsem si jej vybral proto, že jeho cena bude pro hodně uživatelů opravdu velmi příjemná a tak mne zajímalo, co za ni tento aparát nabízí. A věru, je toho opravdu dost – mimo jiné je tento aparát jako vůbec první na světě vybaven technologií takzvaného digitálního blesku – RETINEX. Více technických informací naleznete v databázích fototechniky (odkaz zde).

První dojmy, provedení těla, ovládání

Vzhledem k ceně jistě nepřekvapí, že tělo HP 945 je celoplastové. Přesto je však dostatečně velké, robustní, těžké a ergonomicky vhodně řešené. Dobře se tak bude držet i uživatelům s větší rukou a relativně větší váha je pak zase výhodou při snímání delšími časy, kdy konkurenční superlehké a velmi malé přístroje jsou spíše v nevýhodě. Větší rozměr těla je pak dán objektivem s velkým rozsahem zoomu a solidní světelností. Značnou část plochy těla zabírá také velký LCD displej na zadní stěně. Jeho úhlopříčka je 5cm s rozlišením 557×234 bodů (130338 pixelů) a je opatřen antireflexními vrstvami. Jeho nadprůměrná velikost tak značně usnadňuje komponování a prohlížení snímků. Rozlišení a barevné podání tohoto monitoru pak považuji za bezchybné. Je doplněné velmi příjemnou funkcí detekce polohy aparátu, kdy při prohlížení jsou automaticky detekovány snímky pořízené na výšku a natočeny do správné polohy. Jeho velikost také usnadňuje orientaci v menu, neboť při najetí na příslušnou funkci se v dolní části zobrazí i její stručné vysvětlení.

Trošku nezvykle avšak prakticky je umístěn okulár elektronického hledáčku, který je umístěn při pohledu zezadu zcela vlevo nahoře a trošku vyčnívá ze samotného těla aparátu. Je opatřen kulatou gumovou očnicí, kterou lze také otáčet a nastavovat tak optickou korekci důležitou pro uživatele nosící brýle. Na displeji v hledáčku je pak zobrazeno 100% plochy snímané scény a díky digitálnímu zobrazení odpadají problémy s paralaxou a zasahováním objektivu do zorného pole, což jsou obvyklé problémy hledáčkových aparátů. Jsou v něm také zobrazeny všechny technické údaje, které jinak zobrazuje hlavní LCD monitor. Lahůdkou je pak automatické přepínání mezi zobrazováním scény v hledáčku a na hlavním monitoru. Aparát “pozná“, zda je vaše oko přiloženo k hledáčku a přepne zobrazení do něj. V okamžiku, kdy oko oddálíte od hledáčku, se obraz opět automaticky přepne na zobrazování na hlavním panelu, čímž se značně šetří baterie. V případě potřeby je možno tuto funkci i vypnout.

Zadní strana aparátu s ukázkou menu

Všechny ovládací prvky aparátu jsou pak velmi přehledně umístěné a jejich ovládání je velmi snadné a intuitivní. Tlačítka jsou dostatečně velká a se znatelným dorazem, takže jejich stisk je zcela zřejmý i jen hmatem bez kontroly zapnutí příslušné funkce na displeji. Jejich počet je pak redukován pouze na nezbytně nutný počet a i použité ikonky jsou snadno srozumitelné a pochopitelné. Základní ovládání tak rychle pochopí i laik bez použití manuálu. Trošku neobvyklé je pouze umístění hlavního vypínače v pravém dolním rohu, ale i tam je snadno dosažitelný palcem pravé ruky. Spoušť je klasicky umístěna na horní straně těla, je dostatečně velká a velmi dobře a rozeznatelně jsou provedeny i dorazy namáčknutí spouště a samotné expozice. Kolem spouště je otočný volič režimů snímání, který je tak také snadno dostupný.

Vestavěný blesk je velmi vhodně umístěn dostatečně daleko od středu objektivu a mimo jeho optickou osu, což samo o sobě značně redukuje nežádoucí jev červených očí. Blesk je však vždy nutno manuálně vysunout – automatickou aktivaci aparát neumožňuje, pouze upozorní na vhodnost použití. Absenci této funkce však nelze pokládat ani za klad ani zápor – někomu může funkce chybět, ale uživatele upřednostňující použití stativu a přirozeného osvětlení scény zase může automatická aktivace obtěžovat.

Na spodní straně aparátu také nalezneme standardní kovový stativový závit, který je velmi vhodně umístěný kolmo k optické ose objektivu. To umožňuje bez problémů komponovat a snímat panoramata se stativem.

Objektiv

Nejdůležitější částí každého (nejen digitálního) aparátu je jeho objektiv. V tomto případě je použit takzvaný megazoom s mimořádně velkým, osminásobným rozsahem ohniskové vzdálenosti 7,6 až 61mm, což odpovídá ekvivalentu ohniskových vzdáleností přepočítaných na kinofilm v rozsahu cca 37 až 300mm. Tento rozsah je pak ještě dále prodloužen sedminásobným digitálním zoomem, což jak známo je pouze softwarová úprava obrazu. Mnoho výrobců tuto funkci značně přeceňuje, zatímco většina fotografů ji považuje za víceméně nepodstatnou. U HP 945 je rozsah optického zoomu dostatečný, takže digitální zoom není většinou zapotřebí.

Naopak by se hodilo rozšířit rozsah u krátkých ohniskových vzdáleností. Ekvivalent 37mm, který HP 945 nabízí, je standard obvyklý u digitálních aparátů a je jen velmi málo přístrojů, které nabízí výrazně širší úhel záběru. Žádný z nich pak rozhodně nedisponuje osminásobným zoomem jako HP 945. Přesto však není nutno házet flintu do žita. Tělo pod objektivem HP 945 je opatřeno závitem a tak se dá předpokládat, že výrobce k němu časem dodá i nějaké předsádky, které úhel záběru rozšíří a také redukce umožňující použití klasických fotografických filtrů.

Vzhledem k velkému rozsahu disponuje objektiv HP 945 i velmi slušnou světelností 2,8 až 3, čímž uživatelům značně usnadní fotografování za zhoršených světelných podmínek, pořizování nočních snímků bez blesku a podobně. Vysoká světelnost je výhodná také k využití velmi krátkých časů závěrky při fotografování rychle se pohybujících objektů, například sportovců, zvířat, automobilů a podobně. Ukázku kvality kresby objektivu můžete posoudit na následujících dvou snímcích, přičemž bylo použito nejširší ohnisko záběru a následně detailní výřez v originálním nejvyšším možném rozlišení.

Zkušební snímek s použitím nejširšího ohniska objektivu Několikanásobný výřez tohoto snímku z pravého dolního rohu v plném rozlišení

Optika objektivu je samozřejmě opatřena antireflexními MC vrstvami, ale přesto se ve výsledném obraze mohou občas vyskytnout poměrně silné odlesky a to především při fotografování se sluncem v záběru a nebo při jiném silně kontrastním bodovém zdroji světla. Výskyt reflexů však není nijak tragický. Velmi záleží na poloze a intenzitě světelného zdroje v obraze. Někdy stačí jen malinko změnit kompozici a reflexy téměř zmizí. Nejlépe je tento efekt vidět na nočních snímcích.

První ukázkový noční snímek obsahuje poměrně velký a rušivý reflex, který je daný velmi silným světelným zdrojem a jeho nevhodným umístěním v obraze.
Druhý ukázkový noční snímek je pořízen za stejných podmínek, ale zdroj protisvětla je již slabší a jeho umístění je jiné, a tak na výsledné fotografii jsou už patrné jen velmi slabé odrazy, které nejsou rušivé :

Ukázka nočního snímku se silnějším reflexem Ukázka nočního snímku jiné kompozice s výrazně slabším reflexem

Z obou snímků je pak také zřejmé, že noční snímky jsou technicky velmi kvalitní a to přesto, že aparát není vybaven funkcí redukce šumu.

Snímací čip a jeho nastavení

Další velmi důležitou částí digitálního aparátu je jeho snímací čip. V aparátu HP 945 je použit CCD čip s rozlišením 5,08 MP což odpovídá obrazu 2608×1952 pixelů a poměru stran 4:3. Samotný čip má pak úhlopříčku 9,04mm. Výsledné snímky lze nasnímat pouze ve dvou různých rozlišeních (2608×1952 nebo 1296×976) a třech komprimacích formátu JPEG.

Citlivost čipu je možno nastavit v rozmezí citlivosti ISO 100, 200 a 400 případně do režimu AUTO, kdy aparát nastavuje citlivost dle potřeby automaticky a to i v mezihodnotách. V závislosti na nastavení citlivosti čipu se pak mění i dosah záblesku vestavěného blesku. Při ISO 100 je to cca 2,3m, při ISO 200 cca 3,2 a při ISO 400 je to již cca 4,5m.

Krom citlivosti je také možné základní nastavení saturace barev. Snímat lze buď barevně nebo černobíle případně i rovnou v sépiovém odstínu. Dále je pak možno nastavit buď standardní přirozené barvy nebo barvy saturované (jasnější, živější) a nebo desaturované (méně výrazné).

Samozřejmostí je také nastavení vyvážení bílé barvy, kdy je možno vybírat z 5-ti základních přednastavených možností: automatické nastavení, slunečné počasí, objekty ve stínu, zářivkové osvětlení a žárovkové osvětlení. Velmi důležitou funkcí je také možnost manuálního nastavení bílé. To je nejen velmi důležité při mimořádných světelných podmínkách pro nastavení správného barevného podání, ale pomocí této funkce lze také dosahovat různých světelných efektů a používat tzv. digitální filtry.

Dále je možno ještě nastavit ostrost snímků a jejich kontrast. U každého ze dvou nastavení jsou na výběr 3 možnosti : standardní snímání a buď zvýšená či snížená ostrost či kontrast.

Nová technologie RETINEX

Samostatnou kapitolou je pak zcela speciální funkce HP 945, kterou je takzvaný digitální blesk RETINEX založený na technologii HP Adaptive Lighting. Její princip zde nebudu podrobně popisovat, jelikož je jí věnován samostatný článek. Nejedná se samozřejmě o blesk jako takový, ale o funkci, která se částečně podobá použití vyjasňovacího záblesku a současně se také trošku podobá použití šedého přechodového filtru. Všichni jistě znají nepříjemnou situaci, kdy je fotografovaný objekt v silném kontrastu proti pozadí nebo kdy je rozsah jasů scény tak značný, že je mimo rozsah expoziční pružnosti čipu. Tento jev se dá zmírnit dosvětlením stínů klasickým bleskem nebo v případě příliš jasné oblohy oproti tmavé krajině se zase dá redukovat šedým přechodovým filtrem. Obě metody ale nejsou rozhodně dokonalé a lze je použít jen v některých specifických situacích.

Zjednodušeně řečeno technologie RETINEX má tu obrovskou výhodu, že “pozná“ která část snímku je již příliš tmavá a která zase příliš přesvětlená a lokálně upraví jas tak, aby byl výsledný obraz pokud možno co nejvyrovnanější. Intenzitu tohoto efektu lze nastavit ve dvou stupních. Podle mého testování funguje systém velmi slušně a spolehlivě. Výrobce sice varuje, že při opravdu extrémním rozsahu jasů může při volbě intenzivnějšího vyrovnání dojít ke vzniku šumu v redukovaných oblastech, ale v mém praktickém testu se tak ani jednou nestalo – i když to může být způsobeno i tím, že jsem během testu nestačil najít dostatečně kontrastní motiv.

Pro praktickou ukázku jsem si vybral velmi oblíbený motiv z brněnských ulic, který se však za normálních okolností poměrně obtížně fotografuje právě kvůli velkému kontrastu tmavých budov a světlé oblohy. Pro názornost jsem nafotil sérii 3 snímků se zcela stejnou kompozicí i nastavením, pouze s rozdílem v použití digitálního blesku RETINEX. Pro ještě větší názornost jsem zvolil i počasí a denní dobu, které jsou na fotografování tohoto místa nejméně vhodné. Na prvním z nich je normální snímek, běžně vyfotografovaný s předvolbou clony někde cca uprostřed škály a bez jakýchkoli úprav nastavení:

Testovací snímek RETINEX 01



Na snímku je zcela zřejmých několik technických vad (pomineme-li kompozici, která u testovacího snímku není podstatná – navíc je snímek pro názornost zcela bez úprav). Obloha je úplně bílá a bez kresby. Oproti tomu jsou budovy velmi tmavé a nevýrazné, se stíny až dočerna. Celkově tedy budí dojem klasické nepříliš povedené a nevýrazné fotografie, která by se dala vylepšit snad již jen za lepšího počasí a případnou úpravou snímku v PC.

Testovací snímek RETINEX 02



Na druhém záběru je zapnuta funkce digitálního blesku na 1. stupeň a je již patrné podstatné zlepšení vyvážení celé scény. Tmavé části scény jsou prosvětleny a budovy tak nejsou již úplně tmavé a vypadají přirozeněji. Naopak na obloze, která byla na prvním snímku příliš světlá, se na druhém již objevila zřetelná kresba mraků. Větší počet rozlišených detailů je znát i na větším objemu dat, datově je druhý snímek cca o 10% větší než první.

Testovací snímek RETINEX 03




Na posledním záběru je již použit druhý stupeň digitálního blesku a je opět patrný nárůst datové velikosti snímku, což znamená více vykreslených detailů. Celý snímek je pěkně prokreslený, světla nejsou přepálená a ani stíny nejsou úplně tmavé a bez kresby. A perlička na závěr – všechny tři snímky jsou exponovány při stejných hodnotách clony i času !

Pro větší názornost přikládám ještě jednu podobnou sérii snímků s ještě komplikovanější scénou a složitějším rozložením jasů. I zde je efekt patrný na první pohled a výsledek je zcela uspokojivý.

Testovací snímek RETINEX 04 Testovací snímek RETINEX 05
Testovací snímek RETINEX 06

Autofokus a měření expozice

Testovaný aparát umožňuje bohužel pouze jednobodový autofokus se senzorem umístěným ve středu obrazového pole. To je trošku zklamáním, neboť pětimegový aparát tohoto kalibru by měl být osazen vícebodovým autofokusem. Pouhý jediný senzor uprostřed tak uživatele podvědomě svádí ke středové kompozici snímku, která však většinou bývá fotografii na škodu. Na lepší a velmi oblíbenou třetinovou kompozici by pak bohatě stačil alespoň tříbodový autofokus.

Velmi dobře je pak vyřešeno přisvětlení pro zaostřování za velmi nepříznivých světelných podmínek. Jako pomocný paprsek je použita červená LED dioda s poměrně velkým dosahem a hlavně menší spotřebou než u SLR obvyklejší žárovka. Červené světlo diody pak také méně ruší při fotografování.

Měření expozice je u tohoto modelu řešeno třemi nezávislými systémy měření – implicitně je překvapivě nastaveno měření se zvýhodněným středem. Další možností je pak měření plošné z celé plochy snímku a nebo velmi důležité měření bodové. To však bohužel měří jen uprostřed snímku a není doplněno tlačítkem expoziční paměti. Naměřená hodnota však po namáčknutí spouště zůstává uložena a zablokována současně s autofokusem po celou dobu, po kterou je držena namáčknutá spoušť.

Blesk

Vestavěný blesk jsem již částečně zmínil v předcházejících kapitolách, a tak nyní jen dodám, že jej lze nastavit v několika režimech. Pokud je blesk zasunutý, tak aparát považuje jeho použití za nežádoucí a nastavuje hodnoty expozice pro snímání bez použití blesku, ale pokud je to třeba, tak při namáčknutí spouště blikáním ikonky blesku upozorňuje na vhodnost jeho použití. Pokud je blesk vysunutý, tak lze nastavit použití blesku za všech okolností nebo automatický záblesk, přičemž automatický záblesk se kombinuje s možností redukce jevu červených očí (předbleskem) nebo nastavení synchronizace blesku s delšími expozičními časy, případně obě funkce současně.

Redukce červených očí pomocí předblesku je sice poměrně účinná, ale do jisté míry nevděčná funkce. Fotografované osoby může předblesk rušit či obtěžovat, ale hlavně po předblesku hodně lidí instinktivně na okamžik zavře oči a tak při samotném hlavním záblesku je má již zavřené, což je pak takto samozřejmě zaznamenáno na výsledném snímku.

Výhodnou funkcí je pak synchronizace s delšími časy, kdy je možno postavit fotoaparát na stativ a zkombinovat i několikavte­řinovou expozici se zábleskem. Výsledkem je pak bleskem nasvícený hlavní motiv a pozadí exponované podle přirozeného osvětlení.

Další funkce a praktické použití

Aparát samozřejmě disponuje i dalšími funkcemi, které však již zmíním jen bodově, protože jsou vesměs u aparátů této kategorie obvyklé :

Korekce expozice – je možno nastavit korekci expozice v rozsahu ±3 EV v krocích po 0,3 EV. Bohužel tato poměrně často používaná funkce není vyvedena na samostatné tlačítko a je ji nutno vždy vyvolat z menu. Také zcela chybí samostatná korekce expozice záblesku a stupňovaná expozice s přednastavenou korekcí. Režimy snímání – snímat je možno v plně automatickém režimu, režimu předvolby času, předvolby clony a v kreativních programech portrét, krajina a sport. Také je tu samozřejmě možnost natáčení videosekvence. Samospoušť – samospoušť je pevně nastavená na 10 vteřin a buď na jeden nebo dva po sobě jdoucí snímky s odstupem cca 2 vteřin. Sériové snímání – fotografovat je možno po jednotlivých snímcích nebo v sérii snímků. Manuální ostření – tato funkce není klasickým manuálním ostřením, ostří se pomocí tlačítek a optika se posunuje elektronicky. Záznam videosekvence – možno až 60s ozvučeného záznamu. Záznam zvuku – k nasnímaným snímkům lze připojit namluvené poznámky.

Součást dodávky a cena

Detail bateriové komory HP 945

Aparát je napájen 4 tužkovými články, které jsou již součástí dodávky. Konkrétně jsou to NiMH články s kapacitou 1800 mAh jednoho kusu, což zaručuje velmi solidní výdrž a vysvětluje příjemně velkou a dobře padnoucí úchopovou pravou část aparátu. Tyto články je možno napájet přímo v aparátu dvěma způsoby. Buď přímým připojením nabíječky (v ceně) do aparátu a nebo zasunutím celého aparátu do takzvané dokovací stanice (aparát je možno koupit ve dvou variantách, buď i s ní nebo bez, případně ji lze i dokoupit po čase zvlášť). Daní za silné akumulátory je jejich poměrně dlouhé nabíjení – z plného vybití do plného nabití trvá tento cyklus řádově několik hodin.

Dokovací stanice HP 945

Tato dokovací stanice se dá přímo propojit (všechny kabely jsou také v ceně) současně s nabíječkou, počítačem, tiskárnou a televizorem. Na spodní straně se jen odstraní krytka a celý aparát se vloží přímo do této stanice. Tím se automaticky zahájí nabíjení baterií a je možno ihned začít stahovat fotky do PC nebo rovnou zahájit jejich tisk či rozesílání e-mailem (možno i bez PC) a nebo si prohlížet snímky na televizní obrazovce. Docela mne překvapilo, že i dokovací stanice je zespodu opatřena kovovým standardním stativovým závitem.

Detail krytu pro zasunutí SD karty do aparátu

Jako paměťové médium používá HP 945 pouze SD (secure digital) karty, které jsou podstatně sice menší a rychlejší než jinak nejobvyklejší verze CF (compact flash), ale bohužel jsou zatím stále podstatněji dražší. V ceně aparátu je již zahrnuta 32MB karta, která postačí na cca 11 snímků v plném rozlišení, takže pro běžnou fotografickou práci bych doporučil dokoupení cca 128MB karty. Ukládat je možno pouze v komprimovaném formátu JPEG ve dvou stupních komprimace.

Dalšími součástmi dodávky jsou samozřejmě všechny potřebné kabely, krytky, pěkný široký popruh na aparát, krytka objektivu spojená provázkem s tělem, nabíječka je dokonce vybavena redukcemi pro různé síťové zásuvky. Dále v balení nalezneme základní software pro stahování, úpravu a tisk fotografií.

Závěr a cena

Závěrem lze říci, že nový HP 945 sice není našlapán funkcemi, ale je levným a přitom velmi kvalitním aparátem dobře padnoucím do ruky s kvalitní optikou, jedinečnou funkcí digitálního blesku RETINEX, jednoduchým ovládáním a velmi dobrou výbavou příslušenstvím. Přibližná cena pro koncového zákazníka i s DPH je cca 17.000,–Kč a nebo cca 19.000,–Kč včetně dokovací stanice a to je na pětimegový aparát s takovou výbavou opravdu velmi slušná cena. Je vidět, že Hewlett-Packard myslí svoji účast na poli digitálních fotoaparátů opravdu vážně a na trh přichází s velmi silným hráčem.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • radon
    radon
    15.10.2003 17:26

    Dobrý den,
    předešlému modelu byla vytýkána rychlost, jak je to u téhle novinky ?
    Myslím tím rychlost s namáčknutím i bez. A jak rychle přezoomuje z jednoho dorazu na druhý ?
    Jak vypadá subjektivně kvalita toho hledáčku - jaké má rozlišení ?

    Radon

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    15.10.2003 17:42

    Jejda, to je hned několik dotazů, tak to vezmu postupně:

    1. Rychlost jsem neměřil - asi ani nemám prostředky, jak to přesně změřit. Obecně bych ale podle svých zkušeností řekl, že aparát je na tom cca mírně nadprůměrně. Náběh z vypnutého stavu spíše mírně pomalejší, snímek bez namáčknutí spíše mírně rychlejší a s namáčknutím je reakce prakticky okamžitá.
    2. Elektronický hledáček má výhodu, že je v něm vidět 100% plocha obrazu a není potřeba počítat s paralaxou. Na druhou stranu je obraz opravdu jen orientační a má malé rozlišení - tak akorát na posouzení kompozice. Na posouzení expozice a barevnosti je pak ale nevhodný a je nutno použít hlavní LCD monitor. Celkově lze vlastnosti hledáčku posoudit jako standardní, hlavního LCD monitoru pak jako nadstandardní - kromě kvality obrazu je to hlavně velikost.

  • Zbyněk Houdek
    Zbyněk Houdek
    20.02.2005 19:33

    fotoaparát vlastním cca 10 dnů od invexu v roce 2003, vyfotil jsem cca 10 000 fotek a jsem spokojen jak s přístrojem tak i s kvalitou fotek, bohužel má pomalejší ostření

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram