Sony a7S II je druhou generací fullframe bezzrcadlovky zaměřené na video a fotografování ve špatných světelných podmínkách. Zůstává původní (výborný) 12MPx senzor a navíc dostal fotoaparát zejména vestavěnou stabilizaci a možnost ukládat 4K video rovnou na paměťovou kartu. Cena ale není nízká.

Testy

Níže se podíváme, jak si fotoaparát poradí s vysokými citlivostmi, jak vypadají fotky v JPG a jak v RAW, jestli se máme bát používat komprimovaný RAW nebo jak přístroj zvládá automatické vyvažování bílé barvy.

Snímky v RAWu jsou konverovány pomocí Capture One 9.1 s nastavením redukce šumu luminance: 0, color: 50. Doostřování dle chuti.

(Capture One momentálně plní funkci „firemního“ konvertoru pro společnost Sony. Tento profesionální software si licencovala od dánského výrobce Phase One. Majitelé Sony si ho tedy mohou stáhnout v ořezané formě „Express“ zdarma a upgrade na plnou verzi -pro Sony- je asi za 1500Kč. Stahujte zde)

ISO a šum

Zde je Sony Alpha a7S II na domácím hřišti. ISO jde hardwarově nastavit v rozmezí 100 – 102400, se softwarovým rozšířením až do 409600.

Vlevo jsou 100% výřezy v JPEG, vpravo výřezy stejných fotek zachycených do RAW. JPEG je odšumován na úrvni „normální“, RAW je luminance: 0, color: 50:

Osobně bych neměl problém s obrazovou kvalitou až někam k ISO 25600. Pokud chvete zůstat v pohodlné zóně, je hranice 12800 sázka na jistotu. Zajímavé je to dál – do 102400 je to nouzově použitelné, pak nastává razantní zhoršení dané tím, že ISO 204800 a 409600 jsou pouze citlivosti softwarové.

Nejlepší obrazová kvalita je při ISO 100. ISO 50 je opět softwarové – čímž se zhoršuje dynamický rozsah (všiměte si „bělejší“ bílé).

Shrnutí: I když je senzor stejný, jako v a7S Mark I, stále patří v množství šumu ke špičce. Na „rozumných“ citlivostech cca do 6400 není jeho náskok tak patrný, na vyšších se ale projeví.

RAW vs JPEG

JPEG engine a7S II je poměrně dobrý – umí adaptivní redukci šumu, doostřuje s citem. Zde je JPEG z fotoaparátu (100% výřez) s vypnutým odšumováním a lehkým doostřením a stejný výřez z RAW převedeného a doostřeného v C1:

Jako u každého přístroje dostanete z RAWu trochu víc detailů (díky silnějšímu doostření zde patrné) ale na 12MPx rozlišení není rozdíl tak patrný.

Komprese v RAW

Komprese v RAW byla dlouho jednou z bolístek fotoaparátů Sony – nyní je vše napraveno a komprese RAWů je volitelná. Podívejme se, zda ji stojí za to vypnout:

Vlevo je fotka vyvolaná z komprimovaného RAWu se zesvětlením – všimněte si ošklivých struktur na kontrastní hraně (100% výřez). Vpravo pak je stejně zpracovaná fotka z nekomprimovaného RAWu a z komprimovaného. Pokud hodláte silně zpracovávat kontrastní scény, kompresi si vypněte. Karty už jsou dneska velké a levné natolik, že šetřit megabajty za to nestojí.

Nekomprimovaný RAW je cca 2× datově větší.

Vyvážení bílé

Vyvážení bílé v automatickém režimu není úplně dokonalé, ale to u žádného fotoaparátu – při žárovkovém světle nechává mírný žlutý nádech, při fotografování zeleně až příliš potlačuje zelenou:

Dynamický rozsah

Dle nezávislého měření DxO Mark vychází dynamický rozsah na 13.3EV, což je zcela běžná hodnota pro moderní fullframe senzor (Canon 5DS – 12.4EV, Nikon D810 – 14.8EV, a7S II je tedy někde uprostřed)

V praxi jsem s DR fotoaparátu problém neměl. S náročnými světelnými podmínkami si poradí dobře, rezerva ve stínech je velká, ve světlech menší.

Video

Video je jednou z chloub a7S II.

K dispozici jsou rozlišení 4K (3840×2160) 30p/24p s bitrate 60–100Mbps, Full HD (1920×1080) 120p/60p/60i/­30p/24p s bitrate 50–100Mbps a HD (1280×720) 30p s bitrate 16Mbps.

Sony a7S II s videoobjekti­vem Sony FE PZ 28–135mm F4 G OSS

Dostupné formáty jsou MPEG-4, AVCHD a XAVC S.

Citlivost je při videu stejná, jako při fotografování: ISO 50 - 409600.

Signál ze senzoru není ani přepočítáván, ani nejsou vynechávány řádky – jde o plné čtení pixelů z plochy senzoru. Konkrétně cca o 8MPx širokoúhlý výřez.

Oproti minulé generaci přibyl již výše zmíněný režim Full HD 120p (hodí se pro zpomalené záběry) a nové video-profily S-Gamut3.Cine/S-Log3 a S-Gamut3/S-Log3.

Samozřejmě nechybí Focus Peaking (zdůraznění hran pro ruční zaostřování s volitelnou barvou i silou) či Zebra (zdůraznění přeexponovaných míst pomocí průběžných pruhů, citlivost je volitelná až do 100 IRE)

Stereomikrofony, konektor pro externí mikrofon, pro sluchátka a konektor micro-HDMI (4:2:2 8-bit 4K) jsou samozřejmostí.

Testování – citlivost

Níže najdete dvě Full HD videa točená při citlivosti ISO 100 až ISO 409600. První je za denního světla a druhé je v zatemněné místnosti (proto zpočátku nic neuvidíte – chyba není na vašem přijímači:-)

Rozlišení Full HD

Dvě ukázková videa ve Full HD rozlišení (na druhém ukázka moaré):

Rozlišení 4K

Dvě ukázková videa v rozlišení 4K (druhé video ukazuje kontinuální ostření při videu na clonu F1.8 s objektivem FE 55mm):

Framegraby

Pokud nemáte 4K monitor nebo vám videa výše nejdou přehrát či to nechcete zkoušet, níže jsou framegraby z obou videí (možný druhý rozklik do plného rozlišení):

Je bez debat, že kvalita videa z fotoaparátu je výborná a množství přidružených nastavení rovněž. Škoda chybějícího PDAF pro lepší kontinuální ostření a také škoda zmateného nastavení v hlavní nabídce, kdy jsou jednotlivé video-funkce rozstrkány mezi fotografická nastavení skrze celé menu.

(další strana – galerie a závěr)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram