Knižní tip: Naučte se exponovat kreativně – Bryan Peterson

V dnešním Knižním tipu se podíváme na knihu autora Bryana Petersona "Naučte se exponovat kreativně" (v originále Understanding Exposure). Jde o knihu, kterou ocení zejména začínající fotografové, ale nejen oni. Nyní vyšla v novém, přepracovaném a doplněném vydání

Pokud je vám jméno Bryan Peterson povědomé, není to náhoda. Představili jsme zde již několik knih z pera tohoto autora. Například poslední námi představená – Naučte se vidět kreativně z mého pohledu stojí za zmínku. Dokonce „exponovat kreativně“ jste se už od Bryana Petersona naučit mohli, nyní se mi ale do rukou dostalo modernější a přepracované vydání, kde Bryan zareagoval na rychlý nástup digitálních fotoaparátů a některé části knihy tomuto trendu přizpůsobil. Základy se ovšem nemění, proto kniha pokračuje v nastolené linii.

Už z názvu je jasně patrné, že kniha je zaměřena velmi úzce. Drtivá většina knih, které jsem měl tu možnost si aspoň prolistovat a byly také takto specializované, měly jednu společnou vlastnost: byly určeny pro pokročilé fotografy, rozšiřující své znalosti specifickým směrem. U knihy Naučte se exponovat kreativně to vidím přesně naopak. Ne že by si zkušený fotograf nemohl rozšířit obzory, ale přijde vhod zejména začínajícím fotografům, případně fotografům, kteří se chtějí vymanit z používání automatických či scénických režimů a nevědí odkud začít. Zkušení fotografové cestu k ovládnutí expozice pravděpodobně už ušli, ale s touto knihou věřím v podstatně rychlejší postupy pro všechny nováčky.

Pojďme se podívat na knihu detailněji. Celá publikace je rozdělena do pěti kapitol, Definujeme expozici, Clona, Expoziční čas, Světlo a poslední kapitola Filtry, speciální techniky a blesk.

Hned ze začátku Bryan definuje pojmy, které nás budou provázet celou knihou. Bez pochopení toho, co znamená například expoziční čas, by další stránky pravděpodobně nepadly na úrodnou půdu. Věřím, že po první kapitole nebude problém pochopit, jak funguje celý expoziční trojúhelník. Autor se vyhnul přehnaně technickému přístupu; i to je důvod, proč pro začínajícího fotografa nebude kniha znamenat pouze zmatek a bude si moci ujasnit vztah mezi expozičním časem, clonou a hodnotou iso.

Už v první kapitole zjistíte, že kniha je velmi názorná a to z několika jasných důvodu: v každé kapitole bývá cvičení, které usnadní pochopení právě probíraného problému. Dám malý příklad hned z první části knihy, ve „Cvičení: Jak vidět kreativně správnou expozici“ autor přibližuje vztah mezi expozičním časem a rozmazáním pohybujícího se objektu za pomocí vlivu na focení vody v pohybu. Nechybí názorné fotografie s různými nastaveními.

Po pochopení základních vztahů můžeme pokračovat do další kapitoly, tentokrát půjde o clonu. Celá kniha nemá jasně definovanou linku a nejedná se o souvislý text, dalo by se říct, že pod nadpisem, který tematicky spadá do té části knihy, se na několika stranách dozvíte o dané problematice, v této konkrétní kapitole to může být například Clona a makrofotografie nebo Clona typu „Je mi to jedno“. Tento přístup mi sedí a umožňuje jít rovnou k jádru věci. Jak jsem zjistil už v ostatních autorových knihách, pro Bryana Petersona je typické velké množství fotografií, navíc ke každé fotografii bývá krátký příběh, proč fotografie vznikla a také něco málo z fotografického pohledu, tedy proč fotograf použil zrovna takové nastavení.

Po cloně logicky následuje expoziční čas, kapitola je poskládána podobně jako kapitola o cloně. Zkoušení fotografové mohou v této kapitole čekat stránky věnované využití dlouhé expozice a naopak krátké expozice, která zmrazí pohyb, a Bryan přesně toto očekávání plní. Přidal ovšem také zajímavé cvičení, při kterém si můžete s expozičním časem trochu pohrát a vyzkoušet jeho vliv v praxi.

Kapitola světlo tak trochu nezapadá do našeho expozičního trojúhelníku – žádný cíp trojúhelníku už nezbývá, přesto je samozřejmě nejdůležitější. Autor v této kapitole ukazuje měření expozice v případě různého světla. Neméně důležité je využití plasticity různých druhů světla. Po přečtení této kapitoly bude pro čtenáře daleko jednodušší si rozvrhnout, v jaké části dne by asi bylo dobré vyrazit fotit a jak danou denní dobu využít pro svůj fotografický záměr.

Poslední kapitola je takovým nástinem různých triků, které lze pro „hrátky“ s clonou a expozicí využít. Těmi triky myslím například různé filtry nebo HDR, ale tady nečekejte takové detaily, jak by se třeba zrovna pro HDR slušelo: pokud vás tato technika zaujme, jistě budete pokračovat další knihou.

Knihu mohu doporučit všem, kteří se chtějí ve fotografování zdokonalit a dokonale ovládnout chod fotoaparátu bez automatických režimů. Autor má ke čtenáři velmi přátelský přístup a vyhýbá se zbytečně technickému pohledu. Přesně tento přístup předurčuje knihu pro začínající fotografy.

   

Autor: Bryan Peterson

Celý název: Naučte se exponovat kreativně

Vydavatel: Zoner Press

Knihu můžete objednat zde
 

(Pokud máte předchozí vydání této knihy, nabízí Zoner Press slevu ve výši 30 % z běžné ceny knihy. V knize si nalistujte stranu 71 a první slovo z této stránky použijte jako Slevový kód v nákupním košíku na stránce v odkazu výše)

Naučte se exponovat kreativně – nové, přepracované | Bryan Peterson lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram