Zoom vers. Pevné ohnisko

Byl bych lhář, kdybych předstíral, že nemám rád zoomové objektivy. Vyměňovat objektivy, zejména v terénu a to nedejbože ještě prší, nepatří zrovna k mým zálibám. Přesto objektivy s pevným ohniskem mají určitě výhody zejména z hlediska optické kvality. Jako vždy neexistuje jasné ano-ne a je to o alternativách.

Dát přednost objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností nebo objektivu s proměnnou ohniskovou vzdáleností – Zoomu?

V soutěži optická kvalita/cena jednoznačně vítězí objektivy s ohniskovou vzdáleností 50mm a světelností 1,8, který dnes dostanete do 5000 Kč.

Levné zoomové objektivy 28–80 mm se světelností 3,5–4,5 bývají jen o asi 1000 Kč dražší.

S koupí 50/1,8 získáte možnost fotografovat z ruky a získávat ostré fotky v místech, kde je méně světla. Jednoduchá konstrukce objektivu je výhodou při snímcích v protisvětle – čím více čoček, tím je obtížnější zamezit nežádoucím světelným reflexům. Pevná ohnisková vzdálenost vás přinutí dojít si k motivu a dát si práci s kompozicí. Bez obav můžete dělat ze svých kinofilmových snímků zvětšeniny např. 30×45 cm.

To všechno prostě s levným zoomem nemůžete. Pro začátečníka, který se chce naučit dobře fotografovat je zoom jako první objektiv nepříliš vhodný.

Největším nesmyslem je koupit si drahé tělo s levným zoomovým objektivem.

Pokud zrovna nesrovnáváme drahý zoom určený pro profíky (ceny jsou běžně nad 50000 Kč) s levným základním objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností, bývá optická kvalita zoomu nižší. Faktem však je, že zejména když cestujete, máte vždy batoh až příliš těžký, je málo času nebo se vzhledem k terénu ani k zajímavému objektu nemůžete přiblížit. Vzhledem k tomu, že políčko kinofilmu je jen 24×36 mm, výřez ze snímku v tomto malém formátu sníží kvalitu (zejména ostrost) většinou podstatně více než když zoomovým objektivem upravíte kompozici přímo na místě na celé políčko kinofilmu.

V případě, že uvažujete o velkých zvětšeninách nad 30×45 cm, nedoporučuji příliš universální zoomy jako 35 – 300 mm nebo 80 – 400 mm. Nejlepším kompromisem, který však udělá vítr v peněžence je asi něco jako Sigma nebo Tokina 28–70/2,8 nebo Sigma 70–200/2,8. Tyto objektivy jsou optimální v horách, kde je obvykle dosti světla a můžete tak fotografovat v rozsazích clonových čísel 5.6 až 11, kde uvedené objektivy mají nejlepší kresebnost a přenos kontrastu.

Přístroje na střední formát (např. 6×4,5 nebo 6×7 cm) jsou vzhledem k velikosti plochy filmu velmi výhodné pro dělání výřezů. Díky tomu a vzhledem k nižší optické kvalitě u tohoto typu přístrojů nejsou zoomové objektivy obvyklé.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    07.08.2001 16:58

    S obsahem článku se v podstatě ztotožňuji, je jen škoda, že zatím nejsou na těchto stránkách k dispozici testy různých objektivů, aby si každý mohl udělat nějakou konkrétní představu o kvalitách a cenách jednotlivých objektivů.

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    20.06.2003 11:31

    pozrite sa na www.photozone.de
    tam je vela testov všetkých možných objektívov a fotoaparátov

  • jozef varenyi
    jozef varenyi
    07.06.2004 11:30

    Som majiteľom fotografického prístroja Minolta Dynax 2xi.Rád by som sa venval fotografii volne žijúcich zvierat.Potrebujem poradiť ktorý objektív by bol pre mňa vhodný?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ZHODNOCENÍ, 11. DÍL, CO NEVYFOTOGRAFUJETE, TO NAMALUJETE ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO
ZHODNOCENÍ, 11. DÍL, CO NEVYFOTOGRAFUJETE, TO NAMALUJETE ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Při­ná­šíme zhod­no­cení té­matu zpra­co­va­ného na zá­kladě 11. dílu Školy barvy: CO NE­VY­FO­TO­GRA­FU­JETE, TO NA­MA­LU­JETE. Mistr Jan Po­hribný MQEP vy­bral a zhod­no­til v článku Vaše fo­to­gra­fie.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram