Zoom vers. Pevné ohnisko

Byl bych lhář, kdybych předstíral, že nemám rád zoomové objektivy. Vyměňovat objektivy, zejména v terénu a to nedejbože ještě prší, nepatří zrovna k mým zálibám. Přesto objektivy s pevným ohniskem mají určitě výhody zejména z hlediska optické kvality. Jako vždy neexistuje jasné ano-ne a je to o alternativách.
Dát přednost objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností nebo objektivu s proměnnou ohniskovou vzdáleností – Zoomu?
V soutěži optická kvalita/cena jednoznačně vítězí objektivy s ohniskovou vzdáleností 50mm a světelností 1,8, který dnes dostanete do 5000 Kč.
Levné zoomové objektivy 28–80 mm se světelností 3,5–4,5 bývají jen o asi 1000 Kč dražší.
S koupí 50/1,8 získáte možnost fotografovat z ruky a získávat ostré fotky v místech, kde je méně světla. Jednoduchá konstrukce objektivu je výhodou při snímcích v protisvětle – čím více čoček, tím je obtížnější zamezit nežádoucím světelným reflexům. Pevná ohnisková vzdálenost vás přinutí dojít si k motivu a dát si práci s kompozicí. Bez obav můžete dělat ze svých kinofilmových snímků zvětšeniny např. 30×45 cm.
To všechno prostě s levným zoomem nemůžete. Pro začátečníka, který se chce naučit dobře fotografovat je zoom jako první objektiv nepříliš vhodný.
Největším nesmyslem je koupit si drahé tělo s levným zoomovým objektivem.
Pokud zrovna nesrovnáváme drahý zoom určený pro profíky (ceny jsou běžně nad 50000 Kč) s levným základním objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností, bývá optická kvalita zoomu nižší. Faktem však je, že zejména když cestujete, máte vždy batoh až příliš těžký, je málo času nebo se vzhledem k terénu ani k zajímavému objektu nemůžete přiblížit. Vzhledem k tomu, že políčko kinofilmu je jen 24×36 mm, výřez ze snímku v tomto malém formátu sníží kvalitu (zejména ostrost) většinou podstatně více než když zoomovým objektivem upravíte kompozici přímo na místě na celé políčko kinofilmu.
V případě, že uvažujete o velkých zvětšeninách nad 30×45 cm, nedoporučuji příliš universální zoomy jako 35 – 300 mm nebo 80 – 400 mm. Nejlepším kompromisem, který však udělá vítr v peněžence je asi něco jako Sigma nebo Tokina 28–70/2,8 nebo Sigma 70–200/2,8. Tyto objektivy jsou optimální v horách, kde je obvykle dosti světla a můžete tak fotografovat v rozsazích clonových čísel 5.6 až 11, kde uvedené objektivy mají nejlepší kresebnost a přenos kontrastu.
Přístroje na střední formát (např. 6×4,5 nebo 6×7 cm) jsou vzhledem k velikosti plochy filmu velmi výhodné pro dělání výřezů. Díky tomu a vzhledem k nižší optické kvalitě u tohoto typu přístrojů nejsou zoomové objektivy obvyklé.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruS obsahem článku se v podstatě ztotožňuji, je jen škoda, že zatím nejsou na těchto stránkách k dispozici testy různých objektivů, aby si každý mohl udělat nějakou konkrétní představu o kvalitách a cenách jednotlivých objektivů.
pozrite sa na www.photozone.de
tam je vela testov všetkých možných objektívov a fotoaparátov
Som majiteľom fotografického prístroja Minolta Dynax 2xi.Rád by som sa venval fotografii volne žijúcich zvierat.Potrebujem poradiť ktorý objektív by bol pre mňa vhodný?
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.