Fotoaparát systému m4/3 s duální stabilizací, výklopným a otočným LCD, natáčením videa v režimu 4K, možností ovládání pomocí chytrého telefonu a s technologií ostření DFD. To je Lumix DMC-G80 - nejnovější model řady G firmy Panasonic. Jaký je v praxi?

Přístroj Lumix G80 spadá mezi pokročilé bezzrcadlovky, tedy fotoaparáty s výměnnými objektivy, velkým senzorem, ale bez zrcátka (hledáček je elektronický). Testovaný model patří konkrétně do systému m4/3, který Panasonic sdílí spolu s Olympusem a dalšími výrobci.

Vlastnosti fotoaparátu Panasonic DMC-G80

Tělo svým tvarem i designem evokuje zrcadlovku.

Rozmístění hlavních ovládací prvků najdete na přiložených snímcích. Na hlavním otočném voliči najdete (standardní) režim inteligentní Automatika (iA), P, A, S, M a k nim další režimy:  Manuální nastavení videa, dva uživatelské režimy, scénické režimy a poslední poloha ovlivňuje barevnost snímků. Pod voličem je volič režimu ostření, to je skvělá věc, pokud exponujete třeba v noci. Celková ergonomie je slušná, dokonce ani nevadí funkční tlačítka – je jich málo a jsou na rozumných místech.

Fotoaparát umožňuje nastavit čas expozice od 1/16000 s až do 60s (podle režimu a podle použité závěrky) a režim bulb.

Asi nejzajímavější jsou režimy focení, tak lze totiž nazvat jednotlivá nastavení na otočném voliči na těle vlevo nahoře. Jednotlivé snímky, sekvenční focení, focení v režimu 4K… pak následuje velmi neobvyklý režim, který reálně „nafotí“ sekundové video s proostřením v celé scéně a z něj se pak uloží libovolný snímek (takže taková imitace plenoptického fotoaparátu), nebo složení snímků. Rozlišení je 4K. Předposlední pozice je standardní samospoušť. Poslední pozice je časosběrné video. Tenhle volič a jeho vlastnosti se mi hodně líbí!

Pro perfektní ostření slouží technologie DFD. Ta dokáže rozhodnout o směru posunu objektivu na základě charakteristiky rozostření obrazu. Je tedy rychlejší, než běžná detekce kontrastu, kterou často bezzrcadlovky používají. Rozsah detekce autofocusu již od –4 EV (do 18EV) je skvělý.

Sériové snímání v režimu 4K má tři druhy. Samospoušť pak tři – 10s, 2s, 10s a tři snímky.

K individuálním nastavením přispívá šest tlačítek s možností vlastní volby chování. Jsou označena Fn1 – Fn5, Fn11. Fn6-Fn10 jsou dostupná pouze na dotykovém displeji. Zbytek běžných nastavení najdeme ve standardním Q.MENU (rychlém menu - po stisku tlačítka Q.MENU). A vše je samozřejmě dostupné přes klasické hlavní menu, které je přiměřeně přehledné. Přiměřeně proto, že – podobně jako u jiných modelů – je položek již hodně. K jednotlivým položkám se zobrazuje nápověda, jejíž „rotace“ je na mě pomalá.

Já stále lpím na možnosti nastavit některé parametry rychle. Za jednu z takových voleb považuji redukci šumu. Tu najdeme ale až na šesté straně menu vedle takových položek jakou je například redukce vinětace. Podobné hledání však obejdete přiřazením vaší oblíbené funkce na jedno z Fn tlačítek (zde defaultně na Fn11).

A abychom se opravdu vždy dostali k té volbě, kterou vyžadujeme, je potřeba opět zdůraznit, že LCD je dotykové. Pravdou je, že krátké seznámení s ovládáním nestačí, ale po nějaké době si vše „sedne“.

Fyzické vlastnosti

Rozměry 128,4 × 89 × 7­4,3 mm (bez výčnělků), hmotnost bez objektivu cca 453g. S plným vybyvením 715 g (SD karta, baterie, tělo s objektivem H-FS12060). Přibližně 770 g s delším setovým objektivem (karta SD, baterie, tělo s objektivem H-FS14140).

Udávaná výdrž baterie - cca 330 snímků.

Čip

Velikost a charakteristika čipu předurčuje chování fotoaparátu. Zde je jím stabilizovaný Live MOS Sensor o rozměrech 17.3 × 13.0 mm (poměr stran 4:3) s efektivním počtem cca 16 Mpx (4592 × 3448 px). Při jiných poměrech stran jde o ořez z největšího rozměru. Ultrazvukový filtr se stará o odstranění nečistot z čipu. Čip je stabilizovaný v pěti směrech a dokáže pracovat v kom­binaci se stabilizací objektivu. Fotoaparát má tedy v některých případech duální stabilizaci, protože ke stabilizovanému čipu přispěje ještě stabilizace objektivu. Tohle musím pochválit – ono to navíc velmi dobře funguje.

LCD, EVF

Displej i hledáček, obojí je opět vynikající. Displej je výklopný a otočný, dotyko­vý. Tím se objevují další možnosti ovládání a způsobu nastavení. V zásadě platí, že co lze řešit nastavením tlačítky, lze řešit i dotykem na LCD (myšleno nastavení vlastností obrazu). Přesnost a citlivost je velmi dobrá, i když já osobně mám stále raději tlačítka a křížový volič. Fyzická velikost LCD jsou standardní 3", rozlišení cca 1 mil. bodů, což je o něco maličko lepší, než standardní VGA (ve skutečnosti totiž tři udávané barevné subpixely tvoří jeden obrazový pixel) . Poměr stran LCD je 3:2, takže při snímání 4:3 je kolem dost místa na záložky pro nastavení.

Hledáček je typu OLED a zobrazuje totéž co LCD (s výjimkou toho, co souvisí s dotykovostí LCD). Má výborné rozlišení 2,36 mil. bodů (1024×768px) a zvětšení 0,74 (ekv. 35mm filmu, což není mnoho). Hledáček má dioptrickou korekci v rozsahu – 4 až +4 dioptrie, což je hodně - to je zase skvělé.

Snímání ve 4K (funkce 4K Photo)

4K Photo je funkce, která jednoduše umožní vybírat si jednotlivá okénka z videozáznamu a ukládat je zpětně jako fotografie. Nastavuje se voličem režimu snímání (vlevo nahoře). Pořizuje a ukládá snímky po dobu maximálně 30 minut v rozlišení cca 8Mpx (4K). Data se ukládají nikoliv do jpg, ale rovnou do MP4. Pak si prostě daný snímek vyberete. Má to jednu podmínku – musíte mít karty UHS speed class 3.

Varianty

• Standardní – ukládá snímky po dobu stisku spouště (bez zvuku).
  • Burst S/S – ukládá snímky mezi dvěma stisky spouště (včetně zvuku). Prakticky jde o video ve 4K.