Test Nikonu 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Je to spása i prokletí, velké množství různých objektivů na digitální zrcadlovky ale mnoho fotografů bere jako pozitivum. Na druhou stranu kompakty či ultrazoomy mají jeden objektiv, který má velký rozsah ohnisek, často rozumnou světelnost, a dokonce i dobré makro schopnosti. Až takto univerzální objektiv ve světě DSLR zkrátka neexistuje, přece jsou na scéně „skla“ aspoň s tím vysokým zoomem. Nikon 28-300mm f/3.5-5.6 je jedním z nich a fotografovi opravdu ulehčí život tím, že umožní vytouženou scénu oproti jiným objektivům více přiblížit.
Úvod
Určitě jste se octli v situaci, kdy jste měli nasazený setový objektiv a horní ohnisko zkrátka nestačilo. Možná jste po ohnisku 200 mm nebo i 300 mm opravdu prahli a koupili si nějaké „delší sklo“, například s rozsahem 70–200 mm nebo 70–300 mm. Potom jste ale stáli s nasazeným „dlouhým“ objektivem a rvali zoomovací kroužek, aby scénu oddálil, jenže ono to nešlo. Pokud se vám to opravdu přihodilo, možná je více než 10násobný zoom Nikonu 28–300mm právě pro vás.
V podstatě pokaždé, když fotograf vybírá objektiv, řeší tři věci. Poměr rozsahu ohnisek (tedy univerzálnosti) a optickou kvalitu spolu se světelností. Platí zde pár jednoduchých pravidel. Čím je rozsah ohnisek delší, tím bude mít objektiv horší optický výstup a tím bude mít nižší světelnost. Je tu ještě jeden parametr – cena. Existuje pár univerzálnějších objektivů s vysokým rozsahem jako Nikon 80–400 mm, ale řádně si připlatíte. Střední cestou jsou zde objektivy jako 24–70mm f/2.8 nebo 70–200mm f/2.8 s vyšší cenou a dobrým optickým výstupem. Poslední kategorií jsou „pevná skla“, tedy objektivy bez zoomu. Mají nejlepší optický výstup (pochopitelně pokud objevíte opravdu starý kousek, nemůže se rovnat kvalitě dnešních objektivů) a hlavně výbornou světelnost třeba i pod f/2 – to je světelnost nejsvětelnějšího zoomu na full frame zrcadlovky (konkrétně Sigmy 24–35 f/2).
Pro koho tedy jsou Nikon 28–300mm f/3.5–5.6 a jemu podobné objektivy určeny? To je velmi problematická otázka, jelikož se dají použít téměř na vše, ale nejsou na nic vhodné. Na krajinářskou fotografii a architekturu jim chybí širokoúhlejší ohnisko – ostatní objektivy začínají na 24 mm a to může být pro někoho naprosto zásadní. Pro portréty mají špatnou světelnost, taktéž pro reportáž nebo sport. Na všechny tyto fotografické žánry je ale můžete použít a to je jejich kouzlo. Třeba fotíte krajinku s objektivem s ohnisky 24–70 mm, kousek v lese se objeví srna a vy ji chcete zvěčnit, rychle saháte do brašny pro lepší objektiv, jenže ona mezitím uteče. S tímto ultrazoomem sice přijdete o optickou kvalitu a nebudete mít tak hezky rozostřené pozadí, ale fotku budete mít. Navíc odpadne klidně i několik kilogramů fotografické výbavy, nebudou se dostávat nečistoty na čip při výměně objektivů. Má to i své výhody.
Při vyjmenovávání plusů a minusů se ale fotograf zarazí. Proč by si někdo kupoval full frame foťák (nový stojí minimálně 40 000 Kč) a potom nevyužil všech jeho výhod a fotil s tímto objektivem? Objektivně na to neumím odpovědět, ale subjektivně ano. Při tomto objektivu jsem testoval i špičkový Nikon 24–70mm f/2.8. I já sám jsem očekával, že si oblíbím „dvacet-čtyři-sedmdesátku“, to se ale nestalo a na krku se mi častěji vyjímal právě ultrazoomový objektiv. Je to lehký, poměrně malý společník, který zvládne zachytit vše. Je to pohodlné a také příjemné. A to nelze posuzovat podle fotek, chromatické aberace, vinětace nebo ostrosti. To si musíte vyzkoušet na vlastní kůži, vzít tento objektiv do terénu. Já tu možnost měl, a proto jsem se zde na úvod opravdu rozpovídal. Nyní už však k samotnému objektivu.
Testováno na fotoaparátu:
- Nikon D610
Poznámka – všechny pořízené fotografie byly vyfoceny bez zapnutých korekcí (vinětace, zkreslení) ve foťáku. Ani v postprocessingu jsem tyto chyby neopravoval. Všechny fotky byly vyvolány z RAWu.
Design a ergonomie
Nikon zde zachovává podobu všech objektivů s přídomkem G a v podstatě i nejnovějších E. To znamená úzký pogumovaný ostřící kroužek kousek od těla fotoaparátu, poté nezbytné popisky a stupnici hrubě ukazující hloubku ostrosti a na vzdáleném konci objektivu široký pogumovaný zoomovací kroužek. Následuje ještě závit na filtry o velikosti 77 mm a přední čočka, která se při zoomování – nikoliv ostření – vysouvá a nikdy se neotáčí.
I přes extrémní rozsah má objektiv celkem malé rozměry – 83×114,5 mm – a hmotnost 800 gramů. To je ve všech ohledech více než konkurenční Tamron 28–300 f/3.5–6.3, ale v tomto případě je daní za menší rozměry a nižší hmotnost právě horší světelnost. Měl jsem možnost oba objektivy vidět vedle sebe a rozdíl je mezi nimi znatelný, ale ne zásadní.
Na těle objektivu se nacházejí ještě přepínače optické stabilizace (VR) a ostření. U VR nalezneme hned tři módy – Vypnuto, Activ a Normal. Více o nich v kapitole o optické stabilizaci. Ostření má dvě polohy M a M/A. Na M/A ostří automaticky, ale fotograf může vždy do ostření sáhnout a přeostřit. Na M ostří jen fotograf. Ještě se sluší dodat, že zoomovací kroužek nemá pevné zarážky na koncích a můžete se snažit přeostřovat, i když už jste na nekonečnu či nejkratší zaostřitelné vzdálenosti.
Parametry:
- Zařazení: univerzální zoom pro FX Nikon
- Rozsah ohnisek: 28–300 mm
- Světelnost: minimální f/3.5 – f/5.6, maximální f/22 – f/38
- Počet lamel clony: 9
- Minimální zaostřovací vzdálenost: 50 cm
- Maximální zvětšení: 0,32×
- Velikost filtrů: 77mm, neotáčí se při ostření
- Ochrana proti prachu: ano
- Ostření: Silent Wave Motor
- Optická stabilizace obrazu: ano, VR
- Rozměry, hmotnost: 114,5×83 mm, 800 gramů
Optická soustava
Konstrukce zahrnuje celkem 19 členů ve 14 skupinách. Součástí jsou i dva ED a tři asférické členy mající za úkol snížit zkreslení, chromatickou aberaci a další optické vady. Minimální zaostřovací vzdálenost činí 0,5 metru, což v kombinaci s nejdelším ohniskem dělá 0,32násobné zvětšení. To je obstojné, ale na makro objektivy to ani zdaleka nestačí.
![]() |
![]() |
Kruhovitá clona má devět čepelí a podle ohniska dosahuje minimálních hodnot f/3.5 až 5.6, ty nejvyšší se pohybují mezi f/22 až f/38. Kulatá clona potom zvládne solidní bokeh, ale jen na největší přiblížení, nejnižší clonu a nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Ale o tom více v samostatné kapitole.
Úhel záběru
Není tajemstvím, že v této oblasti bude objektiv vynikat. Pro full frame činí úhly záběru 75°- 8°10’, pro APS-C potom 53°- 5°20’.


- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.