Výstava Dima Zverev "Moskva a Moskvané"

Ode dneška až do 12. srpna můžete shlédnout v Praze výstavu předního ruského fotografa Dimy Zvereva: Moskva a Moskvané. Dimova tvorba je charakteristická citlivou kompozicí a dokonalou souhrou světla a stínů. Na vystavených fotografiích Dima zachycuje běžné obyvatele Moskvy na charakteristickém tamním pozadí architektury města, vše v klasické černobílé formě na 80ti velkoformátových snímcích.

Dima Zverev: Час-пик в метро (Špička v metru)

Dmitry (Dima) Zverev patří mezi nejvýznamější ruské fotografy současnosti. V Klášteře Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí v Praze můžete až do 12-tého srpna 2018 navštívit jeho výstavu Moskva a Moskvané. 

Výstavu pořádá Česká federace fotografického umění ve spolupráci s vydavatelstvím PhotoArt. Vernisáž uvedl ve středu 4-tého července profesionální fotograf Garik Avanesian.


Využili jsme toho, že autor byl na vernisáži přítomen osobně a položili mu pár otázek.

Dimo, máš tu nějakou fotografii, která je tvá nejoblíbenější?

„Všechny tady jsou mé oblíbené. Asi nejraději mám fotografie, které musím dopředu promyslet, provést určitý průzkum, najít ten správný nápad…čím mi dá fotografie víc práce, tím ji mám raději (smích).“ A přivedl nás k fotografii, na které je socha prvního kosmonauta Gagarina na pozadí kouřící továrny. Pořídil ji, když venku bylo mínus třicet stupňů a kouř z komínů vlastně není skutečný kouř, ale je to horká pára. za velikého mrazu. Také továrna za sochou je ve skutečnosti velmi daleko, takže je podezříván, že to musí být koláž. Ale povedlo se díky světlu, místu, kde stál a dlouhému ohnisku (zhruba 200mm) a nakonec vybral ze stovky pořízených snímků tento jeden. Víc takových nebylo.

Dima Zverev: Памятник Гагарину и трубы ТЭЦ-20 (Památník Gagarina a komíny TEC-20)

Dimo, když mluvíš o koláži, máme také podezření u jedné fotografie, kterou jsme viděli na tvém facebookovém profilu. Je skládaná z více snímků?

„Koláže nedělám. Zachycuji situaci takovou, jaká je. Hledám zajímavá místa, využívám především  světlo. Toto je odraz „manekýna“ ve výloze. Velkou roli tu hraje světlo.“ 

A my na velkoformátovém tisku najednou vidíme větší kresbu proti facebookovému zobrazení. 

Dima Zverev: Окна ГУМа (Výlohy GUMu)

Tento bělovlasý muž nás velmi zaujal. Je to aranžované?

„Neznám toho pána. Věděl jsem, že tento přechod je velmi dobré místo. Jen jsem nevěděl KDY? JAK? ODKUD?… Ale když tu strávíš hodiny, pak se jeden snímek povede.“

Dima Zverev: Переход в Выхино (Přechod ve Vychuno)

Hodně používáš vodu a časy na hraně udržitelnosti z ruky. Fotíš ze stativu?

Většinou fotím z ruky. Používám Olympus E-M1 Mark II, který má výbornou stabilizaci, proto ty trochu delší časy. Samozřejmě pro hodně dlouhé expozice stativ používám.

Dima Zverev: Жара в Москве. Купание в фонтанах на Манежной (Vedro v Moskvě. Koupání ve fontáně na Maněžnoj)

Dima Zverev: Смена караула у Вечного огня (Střídání stráží u věčného ohně)

Dima Zverev: Фонтаны парка Музеон (Fontány parku Muzeon)

Upravuješ své fotografie? Máš nějaký systém na vybírání té nejlepší?

Moje fotografie jsou takové, jak je vidím. Fotografie počítačově nepřetvářím. Výběr nejlepší se snažím neoddalovat, a tak někdy vybírám už u oběda. 

Dima Zverev: Под мостом на закате (Pod mostem…)

A závěrečná otázka. Jak jsi tu dlouho a jak na tebe Praha působí?

Jsem tu týden. Praha je proti Moskvě poklidná, taková pohodová. Jsem rád, že tu můžu mít výstavu v prostorách, kde vystavovali Salgado nebo McCurry.

Děkujeme za rozhovor.

http://www.dimazverev.ru/


     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram