Sony se s novým kompaktním fotoaparátem RX100 VI odhodlalo k radikálnímu kroku, poprvé přidalo širokorozsahový zoom v rozsahu 24-200 mm namísto dosavadního 24-70 mm. Ano, je to hodně znát.

Úvod

Řada RX100 se už od svého prvního zástupce z roku 2012 zaměřuje na vysokou obrazovou kvalitu v kapesním balení s maximem možných funkcí a nastavení. Tato řada je už celkem početná a na první pohled by se mohlo zdát, že není kam jít a jak inovovat – prostě kapesní profikompakt s palcovým čipem, 20 MPx a 4K videem, který rychle ostří a nabídne každou fotoblbůstku, na kterou si jen vzpomenete, od slow-motion po kreativní filtry.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 400, 1/200 s, F4.5, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, JPEG
Snímek z RX100 VI na ekvivalent 200mm 

Jestli ale měly kapesní profikompakty Sony RX100 nějaký znatelný limit, byl to krátký rozsah zoomu: (přepočteně) 24–70 mm. To je sice rozsah klasických základních objektivů zrcadlovek, ale tam je můžete sundat, což se děje poměrně často.

Kdybych si však mohl vymyslet svůj vlastní objektiv na svou zrcadlovku, nejspíš bych chtěl něco jako stabilizovaný 24–200mm F2.8–4.5. To by bylo panečku sklo… takové bych moc často nesundával.

No a jaká náhoda! Přesně takové sklo v Sony namontovali na nový RX100 VI. Jasně, není to ve skutečnosti 24–200 mm, ale ekvivalent pro jednopalcový snímač, tedy stabilizovaný objektiv 9–72 mm. Nelze tedy čekat stejné hrátky s hloubkou ostrosti, jako na fullframe, ale to snad nikdo od fotoaparátu, velkého jako krabička cigaret, nečeká.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nevýhoda tohoto přístupu je jasná – přesněji nejasná :-) Horší světelnost F2.8–4.5 namísto F1.8–2.8 u starších modelů.

Z toho plyne handicap této verze v horším světle oproti sesterskému modelu RX100 VA, který je obdobně výkonný, ale zachovává původní objektiv 24–70mm (model VA je shodný s předchozí verzí V s výjimkou nového procesoru, recenzi pětky najdete zde).

V případě modelu VI to platí podobně – umí vše, co předchozí pětka, senzor, ovládání, video… všechno sedí až na několik věcí: nový procesor (umožňuje zejména mít hlubší buffer), vylepšený mechanismus vyskakovacího hledáčku, dotykový displej, který lze vyklopit i dolů, Bluetooth a samozřejmě tedy nový objektiv s širším rozsahem.

Změn je tedy více, ale jedná se – až na objektiv – spíše o drobnosti. Dotykový displej se hodí, hledáček, který nyní vyskočí na stisknutí jednoho tlačítka (oproti nutnosti vysouvat očnici ručně u modelu V) je velmi příjemný podobně jako více výklopný displej, hlubší buffer (až 233 snímků oproti max. 150) oceníte u sekvenčního snímání, další možnosti nastavení volby AF bodu či měření také nejsou k zahození, ale ten hlavní rozdíl a parametr výběru bude prostě rozsah zoomu.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 1250, 1/200 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, JPEG
200mm ohnisko využijete třeba pro portréty s komprimovanou perspektivou 

Přepočtených 24–200 mm je, pro představu, sečtený rozsah dvou asi nejoblíbenějších fullframe objektivů (24–70mm a 70–200mm, tedy těch dvou na obrázku):

První dojem

První dojem u libovolného modelu řady RX100 je v podstatě stejný: je to neskutečně malé a přitom to působí solidně.

Vyskočení hledáčku je u šestky jednoduchý proces zmáčknutí tlačítka. Blesk lze vyklopit podobně snadno. Jde s ním po přidržení prstem „bouncovat“ o strop.


Objektiv působí po plném vysunutí na malém těle mohutně, ale ve skutečnosti je celý přístroj velmi kompaktní i s vysunutým objektivem. Je až s podivem, jak se vše vešlo do takto malého balení. Zdá se, že v přístroji nezůstal ani kousek nevyužitého místa nazbyt.

Drobná opomenutí?

Přístroje řady RX100 se soustředí na maximum funkcí v minimálním balení. Je obdivuhodné, co vše se skutečně vešlo, ale nelze nezmínit několik věcí, které dnes testovaný přístroj nemá.

Tou první je absence patky pro blesk – tu měl model RX100 II, jinak ji tato řada pravidelně opomíjí. Ne, že by to moc vadilo, RX 100 není přístroj, který bych chtěl pravidelně používat s externím bleskem, ale někdo třeba ano.


Sony RX100 Mark II s patkou pro blesk 

Druhým nedostatkem je chybějící závit pro filtry; v podstatě pro něj platí to samé. RX100 je kapesní zápisník s maximem funkcí, ale ne přístroj pro plánované focení s větším množstvím příslušenství. Na to si vezmu větší fotoaparát.

Co by ale fotoaparát snímající 24 sn./s a schopný natáčet 4K video mít měl, je podpora rychlejších  UHS-II karet. RX100 VI je nepodporuje, a tudíž si můžete při ukládání snímků na kartu občas počkat.

Jinak je těžké vymyslet, co by ještě přístroj mohl mít a nemá. Grip? Více ovladačů? Pak už by byl větší a přišel by tak o svůj hlavní trhák – rozměry. Větší čip? Delší zoom? Opět – to již při daných rozměrech a specifikacích dost dobře nejde.


Jak vypadá RX100 s gripem? Napoví remake od Hasselbladu s názvem Stellar. Asi si grip odpustím… 

Co se všechno do fotoaparátu vešlo nejlépe shrne tabulka specifikací:

Specifikace:

Model Sony CyberShot RX100 VI
Typ Pokročilý kompakt se zoomem
Senzor 1“ 20MPx Stacked BSI CMOS
Procesor Bionz X
Citlivost ISO 125–12800 (80–25600 softwarově)
Video Až 4K 30p / 100 Mbps, XAVC S, MP4
Blesk Ano, dosah 5,9 m při autoISO
Hledáček Ano, elektronický, 0.59×, 2 359 296 bodů
Displej LCD, výklopný, dotykový, 1 228 800 bodů
Objektiv ekvivalent 24–200mm, světelnost F2.8–4.5
Sériové snímání Až 24 sn./s
Buffer 233 snímků
Rozsah časů 30s-1/2000s (elektronicky až 1/32000s)
Synchronizace s bleskem Do 1/2000s
Baterie NP-BX1 (240 snímků)
Rozměry 102 × 58 × 43 mm
Váha 301 g

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram