Test objektivu Sony FE 12–24 mm F2.8 GM

Full Frame bezzrcadlovky firmy Sony jsou na trhu od roku 2013. A postupně se zaplňují mezery v nabídce objektivů pro tento formát. Takovou mezeru zaplnil i objektv FE 12–24 mm F2.8 GM, světelný utěsněný širokáč s autofokusem, kterému do kilogramu chybí 15 dekagramů. Jaký je?

Objektivy FE, které jsou určeny pro bajonet E a fullframe těla, jsou potřeba od roku 2013, kdy firma Sony přišla na trh s fotoaparátem Sony Alpha3000. Od roku 2010 bajonet E používala v bezzrcadlovkách s čipem APS-C (řada NEX). Takže tu máme devátý rok, kdy objektivy Sony EF dobývají trh a zacelují mezery.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Objektiv Sony FE 12–24 mm F2.8 GM (SEL1224GM) je objektiv řady G Master, která je nevyšší řadou pro bajonet E. Test objektivu byl proveden na těle Sony Alpha7R IV.

Základní vlastnosti

Bajonet Sony E
Skupiny/členy 14/17
Zorný úhel (35 mm) 122° – 84°
Světelnost F2,8 – F22
Clona kruhová s devíti lamelami
Maximální poměr zvětšení 0,14
Stabilizace v těle fotoaparátu (ne v objektivu)
Rozměry 97,6 × 137 mm
Hmotnost 849 g
Konvertory nekompatibilní

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mechanické zpracování

Čekáte něco jiného, než dokonalost? Já ne. A že jsem hledal. Objektiv je odolný proti prachu a vlhkosti. Ovládání ostření i zoomu jde naprosto lehce, přesně, pocitově zcela bez výhrad.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Sluneční clona je integrovaná, krytka na ní drží skvěle.

Minimální vzdálenost pro zaostření je 28 cm. Na těle najdete dva ovládací prvky. Přepínač automatického ostření a manuálního ostření. Druhé tlačítko slouží primárně k aretaci zaostření. V menu nastavení fotoaparátu mu lze přiřadit i jiné funkce.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Na přední člen samozřejmě nejdou použít žádné filtry, ale to nevadí – máme k dispozici zadní držák standardních archových filtrů.

Kompletní funkce a vlastnosti najdete na stránkách výrobce Sony.

Ostření

Ostření je vždy o spolupráci těla a objektivu. Já mohu konstatovat, že objektiv Sony FE 12–24 mm F2.8 GM na těle Sony Alpha7R IV funguje výborně. To platí jak pro automatické ostření, tak pro manuální ostření. Manuální ostření je ovládané elektronicky otáčením ostřícího prstence, ale jeho odezva je okamžitá a je lineární, což mně naprosto vyhovuje.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Sférické zkreslení (distorze), chromatická vada (aberace)

Tady je zajímavé zkoumat nejen jpg vytvořený fotoaparátem, ale podívat se i na neupravený RAW, přesněji na jpg vytvořený z RAWu bez korekcí pro objektiv. Pro vytvoření jpg z RAWu jsem použil dva programy, je zajímavé výstupy porovnat i mezi sebou.

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4
12mm (112)
Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4
24mm ohnisko (124)

Originální jpg pro 12mm (112) a 24mm ohnisko (124).

Po konverzi
(212)
Po konverzi
(224)

Jpg vytvořený v programu RawTherapee, kde jsem zakázal korekce vztažené k objektivu (212), (224).

Po konverzi
(312)
Po konverzi
(324)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge s vypnutými korekcemi distorze a chromatické aberace (312), (324). Imaging Edge je originální SW pro úpravu RAWů firmy Sony.

Po konverzi
(412)
Po konverzi
(424)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge s vypnutou korekcí distorze a zapnutou korekcí chromatické aberace (412), (424).

Po konverzi
(512)
Po konverzi
(524)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge se zapnutou korekcí distorze a vypnutou korekcí chromatické aberace (512), (524).

Po konverzi
(612)
Po konverzi
(624)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge se zapnutými oběma korekcemi (612), (624).

Z předchozího je vidět, že originální jpg a jpg s vypnutými korekcemi distorze (3..) jsou v posuzovaných parametrech prakticky totožné. Jpg (2..) zabírá nepatrně větší plochu. Evidentně tedy ke korekcím dochází, ale nejsou nijak zásadní. Zajímavé je, že při zapnutí korekcí distorze (5..) a (6..) je výsledek odlišný od originálního jpg. To lze vysvětlit pouze tak, že originální Imaging Edge provádí korekce, které se liší od korekcí přímo ve fotoaparátu a provádí je i v případě, že je vypneme.

Distorze je u originálních jpg (112), (124) u obou ohnisek neznatelná, rozhodně neruší.

Následující snímky potvrzují předchozí tvrzení (zmenšené snímky).

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 250, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 250, Sony ILCE-7RM4

Chromatická vada je prakticky nulová, v jpg bez úprav této vady (312), (512) ji najdeme jen obtížně. V originálním jpg je totiž náznak aberace na úrovni maximálně dvou pixelů a to zcela v kraji snímku při rozlišení snímače 61 MPx. Faktem je, že při korekci této vady (4..) je aberace zcela nulová.

Kresba

Prohlédněte si série snímků (výřezy 300 × 200 px) při daných clonách a krajních ohniscích. Tady je nutné přihlédnout de zhoršení kresby vlivem citlivosti. Snímáno ze stativu, samospoušť, automatické ostření. Výřezy jsou vytvořené konverzí originálních snímků do formátu tiff, provedením potřebných výřezů, vložení popisků a sloučením. V posledním kroku je výsledek uložen do jpg v kvalitě 99% jpg. Vše pomocí Zoner Photo Studio X.

N?hled na sc?nu N?hled na sc?nu
v??ezy v??ezy
N?hled na sc?nu N?hled na sc?nu
v??ezy v??ezy

Kresba je pro kratší ohnisko v krajích výborná od F6,3 do F13. Při zaclonění od F3,5 dojde v porovnání s nižšími clonovými čísly k výraznému zlepšení. Od F16 se kresba mírně horší. Ke zhoršení kresby přispívá ISO a paradoxně vysoké rozlišení čipu. Je třeba si uvědomit, že na snímku je například drát bleskosvodu, jehož reálná tloušťka je maximálně jeden centimetr.

Pro delší ohnisko jsou výsledky ještě lepší. Horší kresba je pouze pro F20 a vyšší.

Pro perfektní snímky v celé ploše je dobré pro nejkratší ohnisko mírně clonit a vyhnout se nejvyšším clonovým číslům. Pro nejdelší ohnisko je dobré se vyhnout nejvyšším clonovým číslům. Výrazně větší vliv na kresbu může však mít použitá citlivost.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram