Bezzrcadlovku Canon EOS R6 jsem testoval s objektivy Canon RF 24-70mm f/2,8 L, Canon RF 28-70mm f/2,0 a s objektivy pro zrcadlovky Canon EF 24-70mm f/2,8 L II a Sigma 14mm f/1,8. Canon EOS R6 je „rychlík“, výborně ostří i tam, kde je málo světla. Vyzkoušel jsem inteligentní režim ostření na obličej. Nasadil jsem ho i za dalekohled typu refraktor APM 980mm f/7 a vyzkoušel na mlhovině M42 v Orionu. Více v testu.

Mezi bezzrcadlov­kami Canon je patrný technologický skok. Model Canon EOS R hodně vychází z toho, co nabídly starší zrcadlovky jako Canon EOS 5D Mark IIICanon EOS 5D Mark IV včetně obrazové kvality. Canon EOS Rp je „více odlehčený“, aby mohl být ten nejlevnější. Canon EOS Ra je vlastně Canon EOS R přizpůsobený pro astrofotografii, což ho staví do určité unikátní role. Tyto modely nemají sensory uložené na stabilizátoru a sensory starší konstrukce. Pak však nastává technologický zlom.

Model Canon EOS R5 je nyní vlajkovou lodí bezzrcadlo­vek Canon a jasně překonal to, co nabídly nejlepší zrcadlovky řady 5D jak po stránce výkonu, tak i obrazové kvality, kde Canon trochu zaostával (podrobná recenze Canon EOS R5 zde). Canon EOS R6 je trochu zjednodušeně jeho kolega s menším rozlišením. Více než poloviční rozlišení obrazového sensoru Canon EOS R6 ve srovnání s R5 má mnoho důsledku, které jsou pro někoho nevýhodou a pro jiné fotografy výhodou.

Srovnání parametrů Canon EOS R6 a Canon EOS R5 ukazuje následující tabulka:

Nejdůležitějším rozdílem mezi Canon EOS R6 a Canon EOS R5 je rozlišení sensoru 20,1Mpix vs. 45Mpix u R5. U videa je to rozlišení Canon EOS R6 4K vs. 8K u Canon EOS R5.

Velké množství pixelů žádají kvůli velkoformátovému tisku profesionální fotografové pracující ve studiu i v terénu: reklama, portrét a móda, krajina, zvířata, makrofotografie. Naopak pro reportáž a tam, kde nepotřebujete metrové tisky vám postačí určitě i 20Mpix. I řada cestovatelů fotografů patří do této kategorie. Neplní se tak rychle paměťové karty, nepotřebujete tak výkonný počítač apod..

Jsou i další výhody v tabulce značeno zeleně. Protože je pixel u Canon EOS R6 větší, má fotoaparát lepší dynamickou pružnost, což se vždy hodí. Sportovní fotografové zase mohou s R6 snímat déle dlouhé sekvence.

Velký je i rozdíl v ceně.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce a ovládání

Tělo Canon EOS R6 je vyrobeno jako standard této třídy z magnéziové slitiny. Zatěsnění proti prachu a vlhkosti je shodné s R5. Rozdíl ve váze obou těl je jen 50g. Canon EOS R6 váží 598g ve srovnání s 650gCanon EOS R5.

Ovládání je Canon EOS R6 a Canon EOS R5 je hodně podobné. V přehlednosti a logice ovládání považuji Canon za jedničku na trhu. Ten kdo fotografuje/val zrca­dlovkami Canon 5D od I do IV, bude se bude samozřejmě cítit jako doma. Platí to však pro všechny, kteří již fotografovali zrcadlovkou, třeba i na film. Canon vylepšil mechanismus joysticku na zadní straně pro změnu polohy ostřícího bodu. Body navíc vůči dražší R5 uděluji Canon EOS R6 za klasický otočný přepínač režimů, na který jsme všichni zvyklí.

Canon EOS R5


Canon EOS R6

Dotykový přepínač ISO z modelu Canon EOS R se již naštěstí neobjevil. Tlačítko M Fn mezi spouští a předním kruhovém ovladačem se postupně stalo standardem v rychlém nastavení klíčových funkcí, kde ISO je první v řadě – již od modelu zrcadlovek Canon 5DS. Canon tradičně jen minimálně mění ovládání, které je logické a ověřené praxí.

Ve srovnání s bezzrcadlovkami SonyNikonemCanon R5/R6 nejlepší display. Je plně otočný a výklopný i do strany. Můžete fotografovat v jakékoliv poloze u země i nad hlavou (makro, reportáž přes lidi před vámi apod..). Pokud například nasadíte svoji bezzrcadlovku na dalekohled a fotografujete v zenitu, pochopíte, co je takto plně výklopný display za výhodu. Fotoaparát zde máte 30cm od země s display natočeným k zemi. U některých přístrojů díky omezené výklopnosti můžete kontrolovat např. přesnost zaostření jen velmi obtížně. Rovněž kvalita zobrazení a viditelnost za silného jasu je velmi dobrá.

Display lze zcela vyklopit a otáčet 360 stupňů

Menu je logické, shodné se zrcadlovkami Canon třídy 5D i modelem Canon EOS R5.

Video a časosběry

Video jsem blíže netestoval. Považuji za důležité mít v dnešní době možnost natáčet ve 4K, což fotoaparát splňuje. Pro cestovatele jsou důležité časosběry v rozlišení 4K (život ve městech, mraky v krajinách apod.). Na to je rozlišení sensoru Canon EOS R6 dostatečné. Zároveň se vám při pořizování časosběrů do formátu RAW v plném rozlišení, nebudou tak rychle plnit paměťové karty. Při natáčení videa ve 4K se samozřejmě nemusejí řešit problémy s chlazením elektroniky jako při dlouhodobém natáčení v 8K, což je oblíbené téma na diskusních fórech.

Autofokus

Pro specialisty na wildlife a reportáž je rychlost a přesnost automatického ostření zásadní. Naučit se používat kontinuální ostření s měněním ostřících bodů vyžaduje praxi. V poslední době však tzv. inteligentní algoritmy začínají vítězit. Ostření s identifikací obličeje a zaostření na oko je nyní technologie, na kterou se již můžete začít spoléhat. Canon EOS R6 jsem vzal do noční Prahy a zapnul jednoduše ostření s prioritou obličeje. Je to hned první volba.

Na bezzrcadlovce byl nový objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS, kde stabilizátor na objektivu umí spolupracovat s pěti-osou stabilizací sensoru. Fotografoval jsem od pasu, aniž bych dal fotoaparát k oku. Záběr jsem odhadoval.

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS, ohnisková vzdálenost 24mm, f/3.5, 1/500s, ISO 3200

Sensory autofokusu pokrývají i kraje obrazu. Inteligentní režim správně zaostřil i obličej s covidovou rouškou.. 


Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS, ohnisková vzdálenost 24mm, f/3.5, 1/160s, ISO 3200

Inteligentní režim nezmátla ani cigareta v puse místo roušky


Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS, ohnisková vzdálenost 24mm, f/3.5, 1/250s, ISO 3200

„Laická“ fotografie: středovka, padající linie, kytice z hlavy a rouška na bradě. „Covid po Česku“ v lednu 2021. Díky bílému pozadí to zde měl chytrý režim Canon EOS R6 jednoduché.

Režim ostření na obličej funguje a spolu s pokrytím sensoru až do krajů je to zásadní výhoda pro reportážní fotografování. Pokud potřebujete navíc ještě zachytit a rozfázovat rychlou akci jako ve sportu, Canon EOS R6 je ideální. Není totiž tolik zatížen přenosem ohromného množství dat, jako Canon EOS R5, kde cítíte zpomalování a rychleji zaplníte buffer.

Stabilizace obrazu

Fotografická expedice na Madeiru v únoru byla zaměřena na fotografování krajiny. Vzal jsem dva objektivy. Od objektivu, Canon RF 28–70mm f/2,0 IS, který jsem testoval, jsem očekával špičkovou kresbu. Tento objektiv je optimalizovaný tak, aby jeho stabilizátor maximálně spolupracoval se stabilizátorem sensoru. 28mm je však někdy málo široký úhel, když potřebujete více zdůraznit prostor. Proto jsem vzal ještě jako druhý objektiv Sigma 14mm f/1,8. Bohužel jsem zjistil, že se Sigmou pěti-osá stabilizace sensoru na Canon EOS R6 nespolupracuje vůbec. Záhy pochopíte, proč si Canon dovoluje tak výrazně odlišovat ceny svých nových RF objektivů vůči objektivům jiných značek.

Najednou jste schopni udržet z ruky i dlouhé časy kolem až do asi 0,5s. Tady opět pozor na rozlišení. Test dělám z pohledu uživatele. U Canon EOS R6 nebude roztřesení tolik vidět jako u sensoru s vysokým rozlišením. Rozdílu ve stabilizaci si však ihned všimnete, jakmile nasadíte Sigmu, i když se jednalo o extrémně širokoúhlý objektiv 14mm. To mne dost překvapilo.

Kaskáda Risco, Madeira

Canon EOS R6, objektiv Canon 28–70mm f/2,0, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/16, čas 1/10s, ISO 100

Tady pršelo jak z nebe, tak i z vodopádu. Přední čočka byla okamžitě mokrá. Přestože jsem nesl těžký stativ, tady jeho použití nepřicházelo v úvahu. To jsou případy, kde se hodí dobrá stabilizace. Odkryjete krytku objektivu na nejkratší možnou dobu a exponujete. Pozn. Snímky v testu nejsou samozřejmě nijak upravované


Výřez

Canon EOS R6 jsem testoval i s objektivem Ca­non RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, kde jsem fotografoval vodu na Vydře ještě s delšími časy. To najdete v testu zde.

Obrazová kvalita

Obrazovou kvalitu Canon EOS R6 jsem porovnal proti svému Canonu EOS 5DSR, který má snímač s rozlišením 50,4MPix. U 5DSR je důležité vyhnout se podexpozici, při které se projeví vnitřní šum sensoru. Pro mne je to však dobrá reference, která umožnuje sledovat, jak Canon vyvíjí technologii svých nových sensorů.

Radnice v Kašperských Horách, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, clona f/8, čas 1/30s, ISO 6400


Canon EOS R6, snímek zesvětlený o +5EV v Raw konvertoru Photoshopu CC


Radnice v Kašperských Horách, Canon EOS 5DSR, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L II USM, clona f/8, čas 1/30s, ISO 6400


Canon EOS 5DSR, snímek zesvětlený o +5EV v Raw konvertoru Photoshopu CC

Srovnání Canon EOS R6 a Canon EOS 5DSR s default nastavením RAW konvertoru na potlačení barevného šumu 25

Srovnání Canon EOS R6 a Canon EOS 5DSR bez automatického potlačení barevného šumu v RAW konvertoru Photoshopu

Z porovnání snímků je vidět, že Canon na novém sensoru Canon EOS R6 výrazně potlačil vnitřní šum – pruhování (angl. banding) a ampglow (český výraz neznám) v rozích. Na detailu hodin je vidět, že výrazně pokleslo i celkové množství šumu při vysokých hodnotách ISO 6400.

Defaultní nastavení Pho­toshopu s potlačením barevného šumu na hodnotu 25 funguje výborně. U Canonu EOS 5DSR je to samozřejmě vidět mnohem lépe, neboť je zde mnohem větší množství tepelného šumu.

Fontána v Kašperských Horách, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, clona f/11, čas 10s, ISO 100, nejsvětlejší místa stažena, nejtmavší zesvětlena ve Photoshopu CC


Fontána v Kašperských Horách, Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM, clona f/11, čas 10s, ISO 100, nejsvětlejší místa stažena, nejtmavší zesvětlena ve Photoshopu CC


Výřez – fringing, Canon EOS R6, ISO 100


Výřez – fringing, Canon EOS 5DSR, ISO 100

Oba fotoaparáty jsem porovnal při ISO 100, kde lze očekávat nejvyšší kvalitu – nejmenší šum a největší dynamickou pružnost sensoru. Z uživatelského hlediska má Canon EOS R6 dynamickou pružnost lepší, ale neprojevuje se to nijak výrazně. Pro statické snímky je pak jasnou výhodou větší rozlišení Canon EOS 5DSR.

Canon EOS R6 jsem vyzkoušel i jako fotoaparát pro klasickou astrofotografii. Tělo bezzrcadlov­ky jsem nasadil za refraktor APM 980mm f/7 a vyfotografoval známou mlhovinu M42 v Orionu.

Mlhovina M42 z Kašperských Hor, Canon EOS R6, dalekohled APM 980mm f/7, 15s, ISO 12800

Díky velmi nízkému šumu při vysokých hodnotách ISO pak stačilo jen 5 snímků pro výsledný snímek v kvalitě, kde jinak potřebujete nasbírat mnohem více světla.

Mlhovina v Orionu M42, Canon EOS R6 při ISO 12800 s úpravou ve Photoshopu z 5-ti snímků

Na základě tohoto testu na Šumavě jsem si vzal Canon EOS R6 i na fotografickou expedici Foto­Institutu na Madeiru, i když jsem hodně zatížený na vysoké rozlišení sensoru. Jisté je, že rozlišení je vždy možné dohnat pořízením a složením panoramatu.

Madeira, dvouřadé panorama ze stativu

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2,0, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/2, čas 10s, ISO 5000


Madeira, dvouřadé panorama fotografované za deště při stříkající vodě

Canon EOS R6, objektiv Sigma 14mm f/1,8, clona f/5,6, čas 1/100s, ISO 800


Madeira, praktická ukázka dynamické pružnosti z jednoho snímku do formátu RAW

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2,0, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/16, čas 1/400s, ISO 100

Závěr

Canon EOS R6 je výborný fotoaparát pro sportovní fotografii a reportáž. Menší rozlišení sensoru se může hodit i cestovatelům. Canon zlepšil obrazovou kvalitu proti starším modelům Full Frame – nízký šum při vysokých hodnotách ISO a velký pixel je výhodný pro astrofotografii a všude tam, kde je málo světla.

Plusy

  • Rychlý autofokus včetně režimu ostření na obličej
  • Stabilizace obrazu s objektivy Canon RF je vynikající
  • Sekvenční snímání 20fps nezpomaluje
  • Výklopný a plně otočný display
  • Intuitivní ovládání bez čtení manuálu

Minusy

  • Rozlišení 20Mpix

Ceny můžete sledovat zde:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Děkujeme společnosti Canon CZ za zapůjčení fototechniky pro test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • marek.sykora
    marek.sykora
    10.05.2021 16:13

    tak je to furt dokola... necim musi vyrobce zaujmout... ze zacatku navysovali pocet MPx, pak nova skla, aby ten rozdil byl vubec videt a ted zase MPx snizuji, aby zvysili citlivost... ja mel 30D, 5D mk ii, 7D a ted 6D mk ii... a nejvetsi rozdil tedy pozoruji v pohodli pouzivani tela... hlavni skok byl prechod analog -> digital kvuli zpetne vazbe... ale kazde telo delalo pekne fotky, kdyz se spravne pouzivalo... u EOS R vidim dalsi skok a to spolehlivost AF, detekce oci a naprosta kontrola nad tim, co vyfotite... jen ted nejsem ochoten dat 70 klacku za R6 a dalsich 30 klacku za svetelny 24-105 zoom

    takze odpoved, proc ne? to 5DSR stalo podobne jako ted R6, koupi si to nejspis ten samy clovek, bude tedy srovnavat tyto dva... anebo 5D4 a R5

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    01.06.2021 23:06

    To: Marek Sykora
    R6 co jsem měl půjčený je přístroj, který půjčuje Canon na testy a projde hodně rukama. O odolnosti nemohu mnoho říci. Na Šumavě v mrazu bylo focení v pohodě, Madeira zase není reference. Problémy nebyly. Dlouhodobá data nemám. Canon 5DSR jsem už měl dvakrát v servisu kvůli průniku vlhkosti. Moc ho nešetřím a už jsem vyměnil závěrku. Nejsem dobrá reference na citlivé zacházení s foťákem..

    5DSR už má sedm let za sebou a pak nastane chvíle, kdy oprava nebude dávat smysl. V téhle situaci bude dříve nebo později řada lidí, co dosud fotí na špičkové zrcadlovky jakými jsou 5DSR nebo 5D Mark IV. Tohle rozhodování je drahé, s tím souhlasím.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    01.06.2021 23:24

    To: tencosiudělilban
    Rozdíl mezi R6 a R5 je přes 50 tisíc. R6 stojí stejně jako zbrusu nový 5DSR. Rozhodování je , zda člověk potřebuje více autofokus nebo rozlišení.

  • E.B.E
    E.B.E
    02.06.2021 22:30
    Reaguje na marek.sykora 10.05.2021 16:13:

    "tak je to furt dokola... necim musi vyrobce zaujmout... ze zacatku..." - zobrazit celý komentář

    ( I pro Andreje ) ...ano. Z pohledu ceny a potencionální cílové skupiny, proč ne, ale oba jste nepochopili (špatně četli), že mluvím o srovnání obrazu. A srovnávat o několik generací starší čip, navíc s tehdy mimořádně velkým rozlišením (tedy principiálně horší za nízkých světelných podmínek), je nesmysl. I když výsledek nakonec pro nový výrobek tak výhodně nedopadl. Ostatně: Mám dojem, že všechny nové věci jsou zaměřeny víc na snadnost používání, než na zlepšení základních a prvořadých vlastností výrobku . Ať už jsou to fotoaparáty, počítače, telefony nebo auta. Minule jsem docela kroutil hlavou po stáhnutí fotek v plném rozlišení u článků o vlajkové lodi Sony , když jsem zjistil, že můj deset let starej čip produkuje prakticky to samý za horších podmínek a toza desetinu ceny. Ano. Chybí mu pár vychytávek, wifi, nemá tak přesný autofokus, ani stopadesát ostřících bodů, ale nijak mě to neomezuje. Zvlášt s mými manuálními sklíčky. A tak prostě nevidím moc důvodů z hlediska výsledné fotografie něco měnit. A není to ani o tom, že bych nechtěl, že bych tolik šetřil. Nějak nevidím smysl. A takhle se nás na to možná dívá víc

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    09.06.2021 13:42

    Když srovnáte Canon EOS R6 a Canon EOS R5, což je srovnání dvou nových sensorů, to co uvidíte je rozlišení. Už ten rozdíl v dynamické pružnosti, který Canon udává a je logický je na snímku noční radnice v Kašperkách těžko rozlišitelný. Hlavní rozdíl proti starším sensorům Canonu je odstranění pravidelnosti ve vnitřním šumu - proto jsem udělal na to ty ukázky. To je hodně důležité. Každopádně souhlasím, že v současné době ke skokovým zlepšení v kvalitě obrazu již nedochází. Proto jsou starší zrcadlovky pořád vynikající řešení, pokud nepotřebujete autofokus a stabilizaci jako třeba profíci fotografující pro agentury. Testy dělám uživatelské a proto jako uživatel Canon EOS 5DSR ho používám jako referenci pro srovnání. Asi by jako reference byl vhodnější sensor Sony A7R IV 61 Mpix s BSI technologií, která má výhodu z hlediska plochy světlocitlivých pixelů proti Dual pixel.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram