Test fulframe bezzrcadlovky Nikon Z9

Bezzrcadlovka Nikon Z9 je skvělý fulframe bez kompromisů. Alespoň tak se jeví vlajková loď Nikonu. Podívejte se na ni v testu společně s námi.

Parametry Nikon Z9

Základní parametry fotoaparátu Nikon Z9 najdete v tabulce níže.

Snímač CMOS 35,9 × 23,9 mm, redukce vibrací v pěti osác
Efektivní počet pixelů přibližně 45,7 megapixelů, 8 256 × 5 504 bodů
Bajonet bajonet Nikon Z
Citlivost ISO ISO 64 až ISO 25 600, resp. ISO 32(Lo1) až ISO 102 400 (Hi2); v režimu video od ISO 64 (manuálně od ISO 32) až do ISO 102 400
Automatické zaostřování hybridní automatické zaostřování s fázovou detekcí/detekcí kontrastu a pomocným světlem AF; 493 zaostřovacích polí; pracovní rozsah –6,5 až +19 EV (–8,5 až +19 EV v režimu zobrazení hvězd)
Rychlost závěrky 30 s až 1/32 000 s, v režimu M až 15 minut, Bulb, Time, X200, X250
LCD výklopný dotykový displej (viz snímky dále); TFT LCD s úhlopříčkou 8 cm (3,2"); přibližně 2 100 000 bodů
Hledáček (LVF) 1,27cm / 0,5˝ elektronický hledáček OLED s cca 3 690 000 pixely (Quad VGA), vyvážením barev a automatickým a manuálním (18 úrovní) nastavením jasu; zvětšení 0,8×, dioptrická korekce -4 D až +3 D
Kontinuální snímání až 120 snímku za sekundu (při rozlišení 4128 × 2752); v plném rozlišení až 30 fps
Typy souborů JPEG, RAW (14 bit, bezeztrátový, ztrátový), MP4, MOV, NEV
Video 7 680 × 4 320 (8K UHD): 30p (progresivní)/25p/24p, 3 840 × 2 160 (4K UHD): 120p/100p/60p­/50p/30p/25p/24p, 1 920 × 1 080: 120p/100p/60p­/50p/30p/25p/24p, (video RAW) 8 256 × 4 644: 60p/50p/30p/2­5p/24p, 5 392 × 3 032: 60p/50p/30p/2­5p/24p, 4 128 × 2 322: 120p/100p/60p­/50p/30p/25p/24p
Konektivita USB C, HDMI A, bluetooth, WiFi, konektor pro vstup a výstup zvuku jack 3,5 mm, konektor dálkového ovládání, RJ-45
Záznamová média 2× CFexpress (typ B) nebo XQD
Výdrž baterie cca 740 snímků
Rozměry těla; hmotnost 149 × 149,5 × 90,5 mm; 1340 g včetně baterie a paměťové karty
Ostatní GPS

Ergonomie těla

Tělo fotoaparátu Nikon Z9 je veliké není třeba hledat jakékoliv kompromisy. Všechno je na svém místě a díky integrovanému gripu dokonce v jakékoliv poloze, protože se základní ovládací prvky duplikují (například oba rollery, spoušť, joystick). Moc jsem ocenil možnost blokace druhé spouště, stejně jako přítomnost programovatelných ovladačů.

Hodně se mi líbí rozmístění ovládacích prvků.

Nikon Z9 Nikon Z9

Hlavní ovladač má čtyři tlačítka pro volbu základních funkcí. Režim focení (mode), režim blesku, režim sekvenčního focení a režim bracketingu. V kombinaci s horním (případně samozřejmě hlavním) displejem vidíme okamžitě změny na nastavení fotoaparátu.

Nikon Z9

Nikon Z9 Nikon Z9

Ovládání je naprosto intuitivní i proto, že joystick a křížový volič jsou vzájemně zastupitelné. Prostě paráda. Základní parametry lze nastavit po stisku tlačítka „i“.

K ovládání slouží samozřejmě i dotykový displej, jehož citlivost je precizní. Já displej pro ovládání sice obvykle nepoužívám, nicméně pokud chcete, můžete jím ostřit, exponovat, procházet menu…nebo ho zcela vypnout. Při snímání makra v režimu živého náhledu je to ale nezastupitelný pomocník.

Protože jde o profesionální přístroj, máme k dispozici dvě šachty na karty. V menu lze nastavit, jak se použijí. Například na jednu nahrávat videa a na druhou ukládat fotografie, nebo duplikovat záznam kvůli ochraně před ztrátou dat. Pozor, šachty jsou na karty typu CFexpress(typ B), nebo QXD. SD použít nelze. Má to svůj smysl, protože maximální fps při snímání je 30. Což může být i jen v jpg více než 1GB dat za sekundu. Karta by vás neměla brzdit ani při ukládání v RAW a navíc společně s jpg. A to ještě dále zmíním datové toky při snímání videa. To SD karta prostě nedokáže.

Po stránce ergonomie těla opravdu nemám Nikonu Z9 co vytknout.

Displej a EVF

Nikon Z9 Nikon Z9
Nikon Z9 Nikon Z9
Nikon Z9 Nikon Z9

Displej je výklopný a jak moc se dá vyklápět a kam, je vidět z přiložených snímků. K tělu jej neotočíte, snad to nebude vadit. Z dob kompaktů s otočným displejem mi tahle možnost ale chybí. Displej je samozřejmě dotykový a dá se toho hodně využít. Nejen nastavováním hodnot konkrétních voleb, ale třeba i změnou polohy ostřícího bodu a expozicí samotnou. Prostě „ťuk“ a je to.

Hledáček je dokonalý. Barvy jsou věrné, mihotání nulové, navíc se dá měnit frekvence. Je obrovský, dioptrická korekce má slušný rozsah. Informace zobrazené v hledáčku se od informací na hlavním LCD liší. Prostě, kde to jak máte, tak to tam je.

Možná je tu doba, kdy elektronické hledáčky předčí ty optické. V šeru jsou lepší, za dne stejně dobré a vedle snímané scény zobrazují prakticky libovolné expoziční údaje.

Některá nastavení fotoaparátu

Možnosti nastavení snímání a případně videa u tohoto profesionálního modelu nejsou malé. Základní představu si jistě uděláte z okolních videí.

Zmíním některé možnosti focení. Především je to nastavení prokreslení stínů Active D-Lighting. Volit lze ze sedmi možností možností automaticky, velmi vysoký 2, velmi vysoký 1, vysoký, normální, nízký a vypnuto. Tovární nastavení je vypnuto. A já neměl důvod to měnit. Je k dispozici samozřejmě i volba HDR. V nastavení lze zvolit vedle ukládání výsledného jpg i ukládání originálních RAWů. To kdybyste se chtěli v úpravách opravdu „vyřádit“. A profesionál nevolí obvykle jinak.

A teď k některým konkrétním funkcím. Míru redukce šumu nastavíte v menu ve čtyřech úrovních. Vypnuto, nízká, normální, vysoká.

Nikon Z9, f=70.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/80 s, ISO: 32, +2/3 EV , Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S Nikon Z9, f=70.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1.6 s, ISO: 32, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S

v??ezy v??ezy

Protože jsem odpůrcem „žehlení“, tak bych redukci šumu zcela vypnul. Do hodnoty ISO 6400 v tom ani nevidím vůbec problém.
 

Redukce šumu pro dlouhé časy je samozřejmě také k dispozici a doporučuji ji používat pro časy nad dvacet sekund a vyšší hodnoty ISO.

Nikon Z9, f=70.00 mm, Clona: 14, Doba expozice: 30.0 s, ISO: 3200, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S

Snímek s vypnutou redukcí šumu pro dlouhé časy. ISO 3200, expoziční doba 30 s.

Korekce vinětace (normální), korekce ohybu světla (ON), automatická korekce zkreslení (ON) jsou další tři volitelné parametry mající vliv na výsledný jpg snímek. V závorce uvádím tovární nastavení, které jsem také po celou dobu focení používal.

Pokud chcete, použijte přednastavené hodnoty PictureStyle. Od různobarevných po monochromatické, je jich opravdu hodně. Některé jsou zde.

Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/320 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S
Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S
Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S
Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S Nikon Z9, f=24.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/250 s, ISO: 100, 0 EV , Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Objektiv: NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S

K dispozici je rovněž focení se změnou místa zaostření. Také můžete fotit až sériovým snímáním až 120 snímků za sekundu (při nižším rozlišení), ale i 30 fps v plném rozlišení je myslím na zpracování až dost. Je mnoho možností pro nastavení blesku… Bbude chvíli trvat, než se v nastaveních všech funkcí dokonale vyznáte.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    14.07.2022 12:11

    Vím, že to není až tak důležité, ale líbí se mi design, který Nikon vyznává. Takový ten technofilní, ale cool. Canon má vždycky všechno víc zaoblené (což je odkaz Luigiho Colaniho a jeho biodesignu), Sony je zase až moc hranatě industriální, ale Nikon to má přesně tak akorát mezi tím :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram