Trojrecenze: nové širokáče Sony pro APS-C (10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4)

Nedávno představená trojice širikoúhlých objektivů Sony 10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4 prokázala, že výrobce nezanedbává krom full-frame ani svou APS-C řadu (A6xxx, ZV-E10). Jeden motorový zoom a dva světelné pevné objektivy by měly nasytit širokoúhlý apetit snad každého uživatele těchto přístrojů. Jestli i ten váš vám pomůžeme zjistit v dnešní trojrecenzi.

Sony E 15mm F1.4 G

Druhý objektiv, který je předmětem našeho testu je další příslušník řady G, která značí vyšší (ne však nejvyšší) řadu objektivů Sony. Jde o vysoce světelný středně široký objektiv (ekvivalent 22,5mm na full-frame) s pevným ohniskem.

Podobně jako předchozí sklo i tento kousek je optimalizovaný jak pro fotiče, tak pro natáčeče. Optimalizace se však neukrývá v motorovém zoomu (logicky), ale ve více nenápadných věcech, jako je možnost přepnout clonový kroužek na tichý chod či omezení „dýchání“ při ostření. Ovšem kdo jenom fotí, nemusí se ani jedním zabývat.

Design a ovládání

Objektiv je rovněž docela kompaktní s rozměry 67×70mm a váhou 219g. Filtry se šroubují do závitu 55mm. Řemeslné zpracování a použité materiály odpovídají situaci u 10–20 PZ, takže vše v pořádku. Zaostřovací prstenec je opět z tvrdého plastu, ale chod má příjemný. Na těle se oproti objektivu 10–20 nachází navíc clonový kroužek, takže kdo má rád nastavování clony „postaru“, může. Samozřejmě je možné kroužek nastavit na hodnotu „A“ a clonu řídit z těla. Krom toho je zde, jak jsme již zmínili, přepínač jeho chodu, takže může klikat i se hladce protáčet, což má smysl u videa.

K objektivu rovněž patří bajonetová sluneční clona (ALC-SH171).

Optická konstrukce

Optiku tvoří 13 členů ve 12 skupinách, z toho 1 ED, 1 Super ED a 3 asférické. Clona je sedmilamelová s minimální velikostí otvoru odpovídající cloně F16. Stejně jako předchozí zkoušený objeketiv ani 15mm F 1.4 G není vybaven stabilizací obrazu.

Praktické testy

Autofokus

Poznatky, ke kterým jsem dospěl u objektivu 10–20mm, lze aplikovat i v případě 15mm objektivu. To není nic nečekaného, protože oba objektivy využívají (nejspíše podobný) lineární AF motor s omezením „dýchání“ (focus breathing) při ostření. To je tedy rychlé, tiché (optimalizace pro video) a při přeostřování necuká. S ohniskem 15mm a dobrou světelností láká objektiv například k reportážnímu využití a vězte, že ani při akčních záběrech vás autofokus nenechá ve štychu.

Ostřit je možno už od 0.17m.

Objektiv se při ostření neprodlužuje a přední člen se neotáčí.

Kresba, ostrost

Sony E 15mm F1.4 G Sony E 15mm F1.4 G
Sony E 15mm F1.4 G
okraj roh střed

Barevné vady

Stejně jako u 10–20/4 mě zajímalo, zda jsou barevné vady korigovány opticky (lepší varianta), nebo softwarově (může zanechávat stopy-artefakty). RAW snímek focený na „plnou díru“ nám dává odpověď:


100% výřez

Jak vidno, aberace nejsou problém ani v nekorigovaném RAWu a jsou tedy dobře korigovány opticky. Ne že byste žádné na snímcích nenašli, ale jsou v míře nerušivé, viz ukázku na F1.4 při vysoce kontrastní scéně:


100% výřez

Zkreslení, vinětace

Níže opět vidíme korigovaný a nekorigovaný snímek. Korekce jsou automatické formou vestavěného profilu, ale i zde jsem je cíleně vypnul, abychom viděli, co je „pod kapotou“:


Zkreslení a vinětace, 15mm, nekorigovaný RAW a korigovaný JPEG

Objektiv taktéž spoléhá na digitální korekce dost, ale i zde je to stále v normě pro bezzrcadlovkové objektivy.

Protisvětlo, odlesky


Nejsvětelnější objektiv z trojice má nepřekvapivě i nejvíce odlesků (největší plocha skla). Není to žádná hrůza, ale se zdrojem světla proti objektivu počítejte s početnými „lens flares“ neboli odlesky. Pro ověření ještě jeden pokus:


Bokeh, asférické kroužky

S clonou F1.4 už se dá i na širokém ohnisku vykouzlit nějaké to rozostřené pozadí, zejména na close-up fotografiích. Jeho kvalitu hodnotit nebudu – nahraju vám raději ukázku k vlastnímu posouzení:


Co se týče asférických („cibulových“) kroužků v bokehu, nepodařilo se mi je nalézt (což je dobře):


Závěr

Nejméně širokoúhlý, zato nejsvětelnější objektiv z trojice osloví ty fotografy, kterým nejde o extrémní úhel záběru a vyhovuje jim něco kolem 23mm. Optická kvalita je výborná, rozměry kompaktní a bonusem je clonový kroužek. Pokud točíte video, umožní vám i při širším ohnisku kreativní práci s hloubkou ostrosti, což je na APS-C žádaná komodita. Nevýhodou mohou být výraznější odlesky v protisvětle a zbytkové chromatické aberace na nízké clony. Někomu by mohla chybět i stabilizace, ale reálně ji ultrasvětelný širokáč nijak nepotřebuje.

Galerie

(najetí myší ukáže expoziční údaje, první kliknutí zvětší do lightboxu a kliknutí na odkaz pod náhledem zobrazí plné rozlišení)






Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram