Trojrecenze: nové širokáče Sony pro APS-C (10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4)

Nedávno představená trojice širikoúhlých objektivů Sony 10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4 prokázala, že výrobce nezanedbává krom full-frame ani svou APS-C řadu (A6xxx, ZV-E10). Jeden motorový zoom a dva světelné pevné objektivy by měly nasytit širokoúhlý apetit snad každého uživatele těchto přístrojů. Jestli i ten váš vám pomůžeme zjistit v dnešní trojrecenzi.

Sony E 11mm F1.8

Poslední z trojice objektivů nepatří do řady G, ale z praktického pohledu ho to oproti dvěma předchozím nijak neshazuje; řemeslné zpracování je podobné a optická kvalita je rovněž vynikající. V praxi jeho zařazení o řadu níž znamená, že na rozdíl od patnáctky a powerzoomu má nižší specifikaci utěsnění proti vlhkosti a prachu (chybí třeba gumové těsnění na bajonetu) a oproti patnáctce mu chybí dedikovaný clonový kroužek.

Design a ovládání

Krom zmíněných rozdílů jsou jak použité materiály, tak pocit z objektivů obdobné jako u Géčkových sourozenců. Nechybí programovatelné tlačítko, závit pro filtry a bajonetová sluneční clona (ALC-SH170). Rozměry objektivu jsou 66×58mm, váha 181g a závit pro filtry a další příslušenství 55mm.

Optická konstrukce

Objektiv není stabilizovaný a tvoří jej 12 členů v 11 skupinách, z toho 3 ED a 3 asférické. Clona je sedmilamelová a zavře se až na hodnotu F16.

Praktické testy

Autofokus

Ani s jedenáctkou jsem neměl sebemenší problém s rychlostí či přesností ostřícího systému. Stejně jako u ostatních testovaných kousků je autofokus čistě interní, takže zvenku se nic nevysouvá ani neotáčí. Rychlost na moderních tělech je obdobně vysoká, takže ani zde se netřeba bát nižší řady (a nižší ceny) objektivu.

Ostřit lze už na 0.12m (zvětšení 0.2×), což může být šikovné i pro vlogging.

Kresba, ostrost

Sony E 11mm F1.8 Sony E 11mm F1.8
Sony E 11mm F1.8
okraj roh střed

Barevné vady

I v případě jedenáctky jsem se rozhodl podívat na surová data, zda objektiv v reálu trpí na barevné lemy:


100% výřez

I tady musíme barevné vady hledat doslova lupou a to je ještě před softwarovou korekcí. V praxi to pak vypadá takto (JPEG z fotoaparátu, nejhorší možná kombinace – F1.8, kontrastní hrana, na okraji snímku, mírně mimo rovinu ostrosti):


100% výřez

Zkreslení, vinětace

Stejně, jako dva předchozí objektivy, disponuje i 11mm F1.8 vestavěným profilem pro korekci zkreslení a vinětace. Míru softwarových úprav snímku posuďte na GIFu níže (korekce se standardně aplikují bez vašeho přičinění, naopak se musíte činit, abyste je vypnuli):


11mm, zkreslení a vinětace, RAW bez korekcí vs. JPEG

Objektiv spoléhá na digitální korekce v podobné míře jako předchozí dva, ale opět stále v normě pro bezzrcadlovkové objektivy.

Protisvětlo, odlesky

S odlesky se objektiv pere dobře, občas se v protisvětle může objevit drobné prasátko, ale fotografie níže je snad jediný případ, kdy se mi podařilo na záběru vykouzlit (proti slunci, které je těsně mimo záběr). Najdete ho? :-)


Bokeh, asférické kroužky

F1.8 je clona, při které se už dá nějaké rozostření pozadí vyprodukovat i na ultraširokáči, ale samozřejmě spíše na close-up záběrech. Kvalitu jeho estetického podání opět nechám na vás:


Asférické koncentrické kruhy v bokehu se na záběrech, které jsem s objektivem pořídil, nevyskytují, což je pozitivní informace vzhledem k tomu, že objektiv asférické čočky obsahuje a patří do nižší řady, kde by Sony mohlo být omluveno za použití levnější obráběcí technologie. Zdá se však, že na objektivu v tomto směru nešetřili:


Závěr

Jedenáctka je ze všech tří objektivů pro mě asi nejzajímavější objektiv. Oproti 10–20mm mu chybí zoom, ale 2×  zoom nepovažuji za takovou ztrátu, podobně jako jeden milimetr na širokosti. Na oplátku nabídne vyšší světelnost a nižší cenu. Zoom bych bral opravdu spíše kvůli videozáběrům; na focení bych pevné sklo preferoval. Vy to ovšem můžete mít i naopak a i krátký zoom v kombinaci s kompaktnějšími rozměry můžete ocenit spíš, chybu neuděláte ani s jedním. škoda jen chybějícího gumového těsnění na bajonetu.

Galerie

(najetí myší ukáže expoziční údaje, první kliknutí zvětší do lightboxu a kliknutí na odkaz pod náhledem zobrazí plné rozlišení)






Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram