Test Olympus Camedia 720 Ultra Zoom díl I.

Dalším testovaným digitálním fotoaparátem je 3 Mpx fotoaparát Olympus Camedia C-720 Ultra Zoom. Jde o jeden z přístrojů řady Ultra Zoom, které na trhu nahradily populární 2 Mpx OLYMPUS C700. Ve srovnání se svým předchůdcem má, kromě rozlišení čipu, mnoho změn, úprav a zjednodušení. Jde o velice univerzální přístroj s opravdu velikým rozsahem transfokátoru. Pokračováním tohoto testu bude analýza výkonu čipu a optické soustavy prostřednictvím fotografií čárových obrazců.

Úvod

Fotoaparát Olympus Camedia C-720 Ultra Zoom mně byl zapůjčen společností OLYMPUS k testování na 2 týdny. V balení s fotoaparátem je kromě C-720 dodáváno: návod, krytka objektivu, programové vybavení, USB kabel, TV kabel a 16 MB SMC karta s funkcí „panorama“. Návod je podrobný a srozumitelný i pro začátečníka. Fotoaparát opravdu skvěle „padne“ do ruky, lze jej dostatečně pevně držet i jednou rukou. Všechny ovládací prvky jsou logicky umístěné v dosahu prstů, symbolika je dobře srozumitelná.

Konstrukce

Konstrukce C-720 tvarově vychází z modelu C-700. Všechny nastavovací prvky jsou umístěny na zadní stěně a nahoře s přihlédnutím k ovládání pravou rukou. Plastové tělo C-720 se výborně drží i jednou rukou a díky gumovému nálitku neklouže ani v potící se fotografově ruce. Nastavování tlačítky a kruhovým voličem jde snadno, ale ne tak, aby manipulace probíhala náhodně. Na horní stěně je umístěna spoušť, kruhový volič režimů, ovladač vestavěného blesku a výklopný vestavěný blesk. Na zadní stěně jsou, kromě pevné 3,8 cm TFT LCD barevné obrazovky se 114000 pixely, tlačítka zapnutí a vypnutí fotoaparátu, aretace expozice / otáčení snímků, zapnutí a vypnutí displeje, série snímků / koš, makro režim, bodové měření / přímý tisk, nastavení zábleskových režimů / zámek snímku a u této značky již typický křížový volič s potvrzovacím tlačítkem „OK“. Spodní stěna je vybavena pouze plastovým stativovým šroubem a dvířky k prostoru baterií. Na pravé stěně jsou plastová dvířka k prostoru pro SmartMedia paměťové karty, na levé stěně jsou pod plastovými dvířky umístěny konektory externího napájení (6V), USB připojení k PC a video připojení k televiznímu příjimači, nebo videu. Nemohu opomenout 0,5" barevný LCD EVF (Electronic ViewFinder) hledáček se 110 000 pixely. To je jedna z věcí, které odlišují tento fotoaparát od ostatních ve stejné třídě. Osobně se mně s tímto hledáčkem velmi dobře pracovalo zvláště na slunci, kdy se obvykle na pevném displeji sotva hledají obrysy objektu. Obraz v hledáčku odpovídá skutečnému obrazu na čipu a navíc lze v hledáčku nastavovat vše, jako na displeji na zadní stěně, včetně diskrétního prohlížení uložených snímků. Přivítal bych jen funkci automatického přepnutí při přiblížení hledáčku k oku. Další skvělou věcí, která odlišuje tento přístroj od ostatních, je objektiv – 8× optický transfokátor Olympus 6,4 – 51,2 mm; F2,8 – 3,4; 10 členů v 7 skupinách, včetně dvou asférických čoček, (ekvivalentní objektivu 40 – 320 mm pro 35 mm film). Taková optika nám vyhoví opravdu ve většině situací, s nimiž se setkáme. Fotoaparát ještě nabízí plynulé 1–3× digitální zvětšení, to je však z důvodu snížení kvality obrazu jen krajním řešením. Uvnitř fotoaparátu je použit CCD snímač s úhlopříčkou 1/2,5", 3,34 miliony pixelů celkem (RGB prokládaný snímač).

>

Ovládání

Ovladače vyvedené na povrch přístroje jsou uspořádány přehledně, s ohledem na tradiční uspořádání digitálních fotoaparátů OLYMPUS. Všechna tlačítka fungují s jistotou, jejich zmáčknutí vyžaduje trochu tlaku, nehrozí tedy náhodné zmáčknutí. Spoušť má definovanou polohu „namáčknutí“ a spuštění. Ovladačům jsou většinou přiděleny kombinované funkce. Záleží na tom, je-li zvolen režim fotografování, nebo prohlížení. Na voliči programů jde nastavit tyto režimy: Prohlížení, Automat, Portét, Sport, Portrét v krajině, Kamera, jde nadefinovat vlastní program, který si „ušijeme na míru“, dále Program, Priorita clony, Priorita expozičního času, Plně manuální nastavení, Noční režim. Další nastavování téměř všeho je možné v menu. Velmi příjemné je nastavování korekcí přímo křížovým voličem.

Menu

Stiskem tl. „OK“ se na displeji objeví rozcestník pro rychlou volbu kategorií menu. Vpravo se dostaneme do úplného výběru, ve kterém jde nastavit vše na roletkách s funkcemi, které jde otáčet stále dokola. Vše je jednoduché, i když někdy trochu zdlouhavé. Aktivní funkce jsou žluté s černým textem a rámem, právě vybraná funkce je zelená. Funkce, na kterých v daném nastavení nelze nic měnit, jsou průhledné. Logika je: tl. „vpravo“ se dostáváme do dalších úrovní příslušné funkce, tl. „vlevo“ pak zpět, tl. „nahoru“ a „dolů“ se pohybujeme v roletkách menu a tl. „OK“ zvolené potvrzujeme (dalším mačkáním tl. „OK“ se také dostaneme z menu). V menu lze nastavit kromě všech funkcí běžných u digitálních fotoaparátů ostrost, kontrast, saturace. Dále mně zaujala možnost editace již vyfocených snímků. Jde upravit jeho velikost, jde změnit do sépiového nebo černobílého tónu. Je zde možnost vložení dvou snímků do jednoho políčka, panorama, dobře řešený auto bracketing a sériové snímání.. Po každé úpravě již hotového snímku na kartě, ať jde o editaci, nebo převod do černobílé fotografie, se vytvoří nový, upravený snímek a ten původní zůstane zachován. Funkce pixel mapping, která, zjednodušeně řečeno, vybere a softwarově nahradí nefunkční buňky na čipu, je u přístroje této kategorie až luxusní. Zajímavé funkce má i videozáznam, který lze po natočení stříhat a editovat.

Přehrávání

Přehrávání jde zvolit horním otočným voličem jako samostatná funkce, nebo je možné je zapnout v režimu snímání dvojitým stiskem tlačítka na zadní stěně. Páčkou ovládání zoomu lze zobrazit všechny obrázky najednou a postupně zvětšovat vybraný obrázek až 4×. V obrázcích se pohybujeme jak je obvyklé pomocí křížového voliče. Jde volit zobrazení indexu (4, 9, 16 snímků) a lze snímek stranově otočit. Vše je vidět též v hledáčku C720 a to se mně velmi líbilo. Jde bez problému posoudit kompozici a ostrost snímku i za plného slunce a nikdo Vám při tom nekouká přes rameno.

Expozice

Rozsah expozic C720 je 1/2 – 1/1000 sek, ručně až 8 sec, clonu lze volit od F2,8 do F7,1. Vše po 1/3 EV. Korekce expozice lze volit v rozsahu ± 1/3–2 EV, auto bracketing: 3 nebo 5 snímků po krocích 1/3EV, 2/3EV a 1EV. Citlivost je možno nastavit na hodnoty ekvivalentní ISO 100, ISO 200, ISO 400, nebo ponechat její automatické nastavení fotoaparátem. Šum je i při 400 ASA opravdu malý. Po zmáčknutí spouště je dobře znatelná prodleva, asi 0,5–2 sec než přístroj zaostří, ale potom již exponuje s minimálním zpožděním. Je tedy vždy lepší spoušť „namáčknout“, nechat automat zaostřit a exponovat potom ve správný okamžik. Lze tak zachytit i pohyblivé objekty ve správnou chvíli. K tomuto účelu lze též využít sekvenční snímání až 5-ti snímků rychlostí 1,2 s/sek. v režimu HQ.

Ostření

AF ostření (TTL systém porovnání kontrastu) pracuje ve všech situacích s dostatkem světla spolehlivě a přesně v rozsahu širokoúhlém 60 cm – nekonečno, v rozsahu tele pak 2 m – nekonečno. Při nízkých hladinách osvětlení se objevují s ostřením problémy. S nastavením makro fotoaparát pracuje v širokoúhlém rozsahu od 20 cm do 60 cm, v tele rozsahu od 1 m do 2 m. Makro – rozsah tedy nic moc, líbilo by se mně přiblížení alespoň na 10 cm.

Blesk

OLYMPUS C720UZ má pouze vestavěný blesk. Nemá žádnou možnost připojení externího blesku. Vestavěný blesk se zapíná vyklopením pomocí tlačítka na horní stěně. Má všechny obvyklé funkce, jako jsou automatický záblesk, přisvětlení, omezení červených očí a pomalou synchronizaci.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram